Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hunden vaktar mig, vad göra?  (läst 22269 gånger)

tinna.m

• Skåne
SV: Hunden vaktar mig, vad göra?
« Svar #40 skrivet: 13 nov-10 kl 18:12 »
Läs gärna Fennel's böcker. Läs Fennel...
Du får får veta vad som händer och varför
Min då åttaårige BC blev en "annan hund" och han hade varit med om en hel del skit före femårsålder, då jag fick honom. Första tre månader jag hade honom, tog det 20-30min varje gång han skulle in genom ytterdörren.Pendlade mellan angrepp och flykt.
Idag en väl fungerande hund, så länge du inte är berusad och ska klappa honom, eller tror hans vårta är en fästing som ska väck.. :P (dvs folk som gått fram till honom när han ligger på gården, bunden)
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Helle-Mari

• -
« Svar #41 skrivet: 14 nov-10 kl 15:10 »
Jan Fennels böcker är väldigt bra!
Sen beror det ju på hur man lever ochså om man verkligen har tid, ork, resurser och möjlighet att rehabilitera vovven.

Mycket beror ju ochså på hur den ser ut innanför pannbenet på hunden.
Osäkerhet är bland de svåraste att ha och göra med i hundvärlden. Med osäkerhet kan ju ochså aggression väckas och om man har en ovek hund även dominans.
Har man familj och barn kan det vara svårt att kombinera det hela.
Jag tror ochså att man måste bli ett team, alltså maken och du. Att båda jobbar mot samma mål med samma drivkraft då kan det nog hända under. Även barnen om det finns såna, måste deltaga eller i alla fall involveras vad som pågår att man försöker få fason på hunden.

Lycka till i alla fall, hoppas det går bra för er.

SannaF

• -
« Svar #42 skrivet: 15 nov-10 kl 11:30 »
Min förra hund (Rottweiler) började bli avig mot nya människor i 4 års åldern - särskilt män.
Hon gjorde till och med ett par sånna utfall som din hund gjorde mot sin husse.
Jag trodde det berodde på att mannen i huset som hon bodde hos till jag hämtade henne vid 10 veckor ofta var berusad och att hon hade minnen kvar av detta och att hon nu började bli en fullvuxen hund, (Alla trodde hon var valp/unghund fram till hon var ca 4 år).
Så jag ställde in mig på att ha en hund som inte kunde träffa vem som helst och det var tufft!
Jag var tokledsen eftersom hon varit go tidigare. :-\

Men så en dag tyckte jag hon haltade lite så jag åkte in till veterinären - de hittade ingenting.

Efter ett par veckor pep hon till när hon kastat sig efter en boll - veterinären igen - ingenting.

Skulle börja på Equieterapeutskola och bad där en tjej som hade hund som specialitet.
Hon klämde o kände o sa att hon ville ha ryggen röntgad innan hon manipulerade henne.
Så in o röntga - DISKBRÅCK! Eller snarare L7-S1 syndromet. :o
Inte säkert att hon skulle klara sig men tack o lov gjorde hon det.

Det tog henne många år att våga börja lita på män igen - varför?
En man när han klappar en hund - KLAPPAR den verkligen och gärna bak medan merparten av kvinnorna gärna stryker hunden och är gärna framme i ansiktet.
Snacka om att det måste ha gjort ont!  :'(

Vad jag vill med denna historia är att visa att det kanske inte alltid är psyket även om det känns som det. Kanske ni ska fundera över om hunden har ont någonstans - särskilt som du säger att hon blivit värre på senare tid - varför??

Lycka till med vovvan!
Mot nya äventyr!

Nina W

• Värmland
« Svar #43 skrivet: 15 nov-10 kl 12:02 »
Nej, klart hon inte får hota din man. Men har hon brytt sig om att ni pussats förr? Bryr hon sig att ni två kramas? Jag menar, det är inte säkert att hon fattade att det handlade om kärlek. Men i vilket fall så får hon inte beskydda dig.

Margit

• Gäst
« Svar #44 skrivet: 15 nov-10 kl 14:02 »
Nej, klart hon inte får hota din man. Men har hon brytt sig om att ni pussats förr? Bryr hon sig att ni två kramas? Jag menar, det är inte säkert att hon fattade att det handlade om kärlek. Men i vilket fall så får hon inte beskydda dig.

Hon har aldrig brytt sig tidigare, nu kramas vi väl inte så ofta längre... :-[  men jag kan gott tänka mig att hon trodde att min man var hotfull då han böjde sig över mig hastigt.

Det har inte hänt någon mer gång, men problemet med främmande människor har vi haft från det att jag hämtade henne vid 8 veckors ålder  :( hon blev livrädd så fort någon tog ett par hastiga steg emot henne, så rädd att hon sprang och gömde sig.

Hon har varit nyfiken på främmande människor men så fort de har tagit notis om henne genom att sträcka fram handen så har hon skällt och backat. All kontakt måste vara på hennes villkor, det kan gå ett par år men så plötsligt får hon för sig att hon kan lita på en människa som hon har misstrott i flera år.... ::)

Hon har gjort ett utfall mot ett barn som klappade henne på huvudet, hon for upp mot ansiktet och man hörde hur tänderna slog ihop....efter det har inga barn fått gå fram till henne. Det jobbiga är att jag alltid måste passa, 100% av tiden....och vara orolig när jag inte är med  :-\

Dela detta:

* Inloggade just nu

456 gäster, 3 användare (1 dolda)
Får Forever, Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser