Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lagligt? Hur sälja gårdsprodukter?  (läst 9306 gånger)

goldqueen

• Värmland
Lagligt? Hur sälja gårdsprodukter?
« skrivet: 15 feb-04 kl 13:14 »
Hej.
Vi är ett par grannar som vill i anslutning till våra gårdar gemensamt starta en liten "caferörelse" för att sälja förutöver kaffe hembakat bröd, lite hantverksprodukter samt ägg, honung, potatis morötter, och och och lammkött, kyckling, anka, kanin. Går det? Är det lagligt att hemslakta, frysa ner och sälja? Hur bär man sig annars åt. Ska det veterinär besiktigas, måste man anlita slaktare och slaktbod?
Jag vill inte flumma ut med att få myndigeter på mig?
VIll gärna ha det lagligt?

Jan M Hedlund

• Gäst
Re:Lagligt? Hur sälja gårdsprodukter?
« Svar #1 skrivet: 15 feb-04 kl 14:12 »
Jag vet att det är starka restriktioner vad det gäller slakt så den biten kan du nog glömma, däremot tror jag det ska gå alldeles utmärkt att sälja kaffe och hantverk, själv känner jag folk som har cafe och rumsuthyrning allt gick bra tills i år då kommunerns miljö och hälsåvårdskontor fick reda på att dom bakade inne hos sig och bar ut det färska brödet i cafeet. det fick man inte utan man måste baka på plats, detta och mycket annan byråktratförsvårar ju för nyföretagandet, man kan tycka att det borde räcka med att hålla rent runt sig men tydligen vill inte regering och makthavare ha några nya företag i landet.

Neiklot

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 15 feb-04 kl 19:56 »
bakade inne hos sig och bar ut det färska brödet i cafeet. det fick man inte utan man måste baka på plats

På plats och på plats vet jag inte direkt.
Men du måste ha ett speciellt kök där det enbart bakas,kokas och steks för vad du ska ha ut i cafét!

Du får alltså inte göra det i ditt eget kök.
Du får heller inte laga mat till dig själv i "Caféköket".

Med slaktet vet jag inte, inte annat än att den måste veterinärbesiktigas eftersom den ska säljas och bli en "vara". Och jag tror det gäller samma sak där. Att du måste ha en avskild "slaktbod".

:)

Lycka till! Och lova att skriva om hur det går.
Så man kan åka och ta en fika nån gång..  ;D

(Ja, Jag är -som alla andra- en gottegris)..hehe!

Camilla

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 15 feb-04 kl 23:16 »
Jag är också nyfiken på det där! Har letat lite, och vad jag förstår så är det livsmedelsverket som bestämmer vad och hur man får göra, men jag gav upp när jag letade på deras hemsida http://www.slv.se/ Hittar någon något om gårdsbutik/slakt osv där så får ni gärna berätta var!

Lite fakta finns även på http://krav.se/livsmedel

Men jag hittade en bra broschyr som LRF (jo, faktiskt) gett ut. Den heter "Guide till småskalig livsmedelsproduktion" och går att ladda ner från www.lrf.se som pdf-fil (ganska stor fil på 2.4 Mb) eller beställa från hemsidan (sök på "småskalig" så hittar du den).

Man fick faktiskt göra mer än jag trodde! Till exempel är det helt ok att sälja frukt, grönsaker och ägg. Till och med höns får man visst slakta hemma och sälja.
"Enligt livsmedelslagen får man slakta upp till 10 000 egna fjäderfän per år, men eftersom köttet vid hemslakt inte är besiktigat får det inte säljas annat än direkt till konsument på den egna gården, i gårdsbutik eller vid torghandel i närmaste tätort. Man får alltså inte sälja köttet till restauranger, storkök, grossister eller butiker. Även om köttet är undantaget besiktningstvång gäller för övrigt de allmänna regler och föreskrifter om lokalens utformning och inredning, hantering av livsmedel, personalhygien, samt egenkontrollprogram m.m. som regleras i Livsmedelslagen. Kommunens miljö- och hälsoskyddskontor har hand om tillsynen. Det är ofta bra att ta kontakt med dem redan på planeringsstadiet. "

camilla

« Senast ändrad: 15 feb-04 kl 23:17 av Camilla »

lottis

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 19 feb-04 kl 13:09 »
Det är väl bra att det finns lite restriktioner på det där med försäljning från hemmet.

Nån som minns damen med nagelbandsinflammation, med streptokocker i????

Hon smittade en väldigt massa människor via en smörgåstårta som hon gjort, och sålt... :o

Hon fick väl böta fett tror jag, för hon hade inget tillstånd, ej heller utbildning, som ju är ganska viktigt  i mathanteringslägen.

Man läser ju ständigt om restauranger som beter sig illa rent hygieniskt. Så hygien är viktigt att kunna.

Lottis

goldqueen

• Värmland
« Svar #5 skrivet: 20 feb-04 kl 09:44 »
Precis Lottis. Det är ju just detta. Jag vill allt ha ryggen fri. Är inte intresserad av en hemmasnickrad skylt vid vägen och olaglig försäljning. Det värsta som finns är väl skriverier i tidningen om svartcafet - jag kan liksom se rubrikerna framför mig. PUUH!
Så hur gör ni andra som säljer. Verkar ju som många användare här på hemsidan säljer hemmaprodukter men hur är lagligheten med det? Tips någon?

lottis

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 20 feb-04 kl 10:04 »
Jamen Länsstyrelsen, Hälsovårdsnämnden eller nån annan "tråkig" myndighet, dom vet väl hur man går till väga.

Det kan ju bara inte vara för kompliserat när så många har cafe och dyl.

Bra tänkt alltså.
Har du sett mitt meddelande till dig??

Lottis

bea

« Svar #7 skrivet: 22 maj-04 kl 17:37 »
lustigt det där säg att det varit värdinnan själv som gjort smörgåstårtan och inte väninnan undrar om dom stämmt henne då (snart vågar man vel inte bjuda folk på middag längre)kanske utanför ämmnet men en liten tanke ändå.vet någon om dommen har fallit i rätten ännu?

Jan M Hedlund

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 20 sep-05 kl 18:15 »
Det hör väl till det normala sunda förnuftet att inte baka eller tilllaga mat med skitiga händer fulla av smuts och bakterier, hygien är A och O men får enligt mig inte heller leda till hysteri så att allt ska vara kliniskt och sterilt detta leder istället till ett samhälle med superresistenta bakterier och människor utan imunförsvar.

Skytten

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 09 okt-05 kl 21:37 »
Jag säljer både oplockade levande, oplockade döda och plockade döda fåglar. Det är lagligt, dock får jag enligt ansvarig kommunala tjänsteman endast göra detta om jag har under 500 fåglar varav högst tre är struts. (Detta är allvar). Så hygienska risker inträder vid den 501 fågeln?

De vanligaste och farligaste utbrotten av magåkommor och annan matförgiftning är i inspekterade anläggningar, inte bara att frekvensen är större, utan även konsekvensen, då det rör sig om stora volymer. Tid och temperatur är en viktig faktor och ju mer komplicerad kedjan från producent till konsument är ju högre riskexponering. Nästen allt malet kött i ICA-handeln packas i Västerås, och en del skickas till en stad i Norrland  där 10000-tals matportioner framställes för att några av dem sedan skickas till ett serviceboende i Skåne och utdelas i satser för en vecka till de arma människorna som inte kan själv välja. Självfallet måste här kontrolleras ofta, så att maten ÅTMINSTONE är HYGIENISKT OK. Det behövs inte mycket fantasi för att komma på ett bättre sätt att leverera maten.

Hälsovårdsmyndigheternas tjänstemen måste alltid hitta något att klaga på, det kan naturligtvis vara befogat i vissa fall, men tänk om han efter en turn'e skulle rapportera att allt var OK överallt. I dessa besparingstider skulle han snart få annat att göra. Har han ambitioner att bli chef, måste han motivera en underordnad assistent att bli chef över(Parkinssons lag). Jag vet en cafeägare som avsiktligt ibland
planterar ett bagatellfel, så inte tjänstemannen fordrar ombyggnader av lokalen för tusentals kronor. Han kan då få återkomma och nöjt se att hans anmärkningar har åtgärdads, och ett nytt protokoll kan uppättas.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Skytten

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 09 okt-05 kl 23:07 »
Citera

Du får alltså inte göra det i ditt eget kök.
Du får heller inte laga mat till dig själv i "Caféköket".

Byrokraterna har tänkt på det mesta!

Det där med att äta i restaurangköket kan i vissa fall tolereras, det räknas då som personalmat och ska förmånsbeskattas till ett rätt högt värde.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Dela detta:

* Inloggade just nu

766 gäster, 1 användare
Biofilo

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser