Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  ATT SKAPA ETT VARMÄRKE  (läst 1555 gånger)

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
ATT SKAPA ETT VARMÄRKE
« skrivet: 08 aug-10 kl 18:16 »
När man är ny och vill bygga upp , skapa ett varumärke vad ska man tänka på ?

Vilka instansers , myndigheter ska kontackas ?

Vad får man för kostnader , engångs löpande ?

Varumärkes register ?

+ allt annat man borde tänka på ,

Tack på för hand    edward   :P
« Senast ändrad: 08 aug-10 kl 19:33 av Edward. »
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Existens?

• Gäst
SV: ATT SKAPA ETT VARMÄRKE
« Svar #1 skrivet: 09 aug-10 kl 12:29 »
Det mesta du behöver veta hittar du på PRV..

http://www.prv.se/Varumarke/Avgifter-och-betalning/

Det kostar alltså ca 1500 i grundavgift..

Det du i övrigt bör tänka på om du ska bygga upp ett varumärke, är ju just att det är nåt man bygger upp..Det finns inga genvägar, såvida du inte köper ett inarbetat företag.
Och för att kunna bygga upp det så måste man vara klar över att inte fuska, det finns alltid nån som kommer på det och då ligger du illa till.
Bygger du t.ex din verksamhet på att sälja kaniner enbart uppfödda på bananer..så är det det dom ska äta, inget annat för att det blir billigare..

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
« Svar #2 skrivet: 09 aug-10 kl 14:57 »
Kan dessa kaniner klättra i träd ?  ;D

Det ser jag inte som ett problem eftersom av lathet orkar jag inte att ljuga , förvränga sanningen

Det är mest vad man ska tänka på och vilka kostnader + vilket nivå man ska lägga sig på om man ska ha en någorlunda lokalprofil i Sverige och inte utomlands.
              mvh edward  :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Quercus

• Jag blir aldrig yngre än vad jag är idag
    • Skåne
« Svar #3 skrivet: 24 aug-10 kl 16:38 »
Själva varumärket kostar i sig ingenting. Låt mig ge ett exempel: Om jag har en produkt som jag önskar skydda lås oss för humorns skull kalla denna produkt "Kaninbajs" ;D då kan du "claima" detta namn med betäckningen KaninbajsTM där TM står för trademark. Det kostar ingenting, behöver mig veterligen inte registreras, men skyddet är svagt. Vill någon annan ha samma namn för man på rättslig väg motivera vem den tillhör. Vill du registrera ordet Kaninbajs kommer det markeras med ett R med en cirkel runt istället för TM . KaninbajsR. Detta kostar och hur mycket beror på om det är nationellt, europeiskt, globlat skydd osv. Dessutom får man inte detta skyddet på vanliga namn och ord vilket man nog får säga att ordet kaninbajs är. Om du däremot skulle kalla produkten "Edwards Kaninbajs" skulle du nog kunna registrera hela uttrycket med skydd och allt. Jag tror inte det är speciellt dyrt om du bara önskar ditt varumärkesskydd i Sverige.
Detta var bara lite om själva betäcknandet av ett varumärke. Sedan kommer ju allt det där om hur man bygger ett starkt och långvarigt varumärke och om du är intresserad kan jag utveckla det  ;)
« Senast ändrad: 24 aug-10 kl 16:42 av Quercus »
Glad ateist med stort "back to nature" intresse - jakt, fiske, snickeri, biodling...

åsnemor

• lever på landet och renoverar sin drömkåk
    • Västergötland
« Svar #4 skrivet: 25 aug-10 kl 04:51 »
Att skapa ett varumärke kan bli både dyrt och kostsamt.
Jag har/ hade tillverkning i sydamerika med reg varumärke i sydamerika.
Dvs med s/a på slutet av produktnamnet.
Det tog inte många månader förrän mina produkter (kläder) kopierades och såldes under andra namn.
Dessa "tillverkades" i "China" "Japan" och "USA"...trots att jag visste att det inte stämde så gjorde myndigheterna ingenting. (en av mina anställda var inblandade i denna ärva)
Jag kunde inte göra någonting pga begränsningar i min patent.
Min patent, dvs varumärkesskyddet gällde BARA för varor tillverkade i Sydamerika.. :-\

Har du en bra ide så begär hjälp från tex innovator som också kan stödja med bidrag för registrering på ett korrekt sätt..

Birgit

« Svar #5 skrivet: 25 aug-10 kl 07:08 »
Ska man jobba internationellt så ska man ju reg. ett varumärke för det. Det blir dyrt.
Men beroende på om man jobbar enbart på hemmamarknaden, med något som kanske inte är så attraktivt, så kan det räcka med ett svenskt. Sedan Betalar man ju en grundsumma, därtill kommer ytterligare avgifter om man har produkter inom olika "grupper". Själv har jag Kött, ull och skinn = 3 grupper.

Rosten

• Närke
« Svar #6 skrivet: 05 sep-10 kl 23:14 »
Själv så hoppade vi över att rega ett varunamn och skaffade enbart SE-adressen.

För om nu jag har skaffat "kaninbajs.se" så är det ju korkat av någon annan att döpa sin firma till kaninbajs.
Då dom mesta kunderna verkar ha slutat med telefonkatalog och istället söker efter telefonnummret på nätet.

Dela detta:

* Inloggade just nu

539 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser