Själva varumärket kostar i sig ingenting. Låt mig ge ett exempel: Om jag har en produkt som jag önskar skydda lås oss för humorns skull kalla denna produkt "Kaninbajs"

då kan du "claima" detta namn med betäckningen Kaninbajs
TM där TM står för trademark. Det kostar ingenting, behöver mig veterligen inte registreras, men skyddet är svagt. Vill någon annan ha samma namn för man på rättslig väg motivera vem den tillhör. Vill du registrera ordet Kaninbajs kommer det markeras med ett R med en cirkel runt istället för TM . Kaninbajs
R. Detta kostar och hur mycket beror på om det är nationellt, europeiskt, globlat skydd osv. Dessutom får man inte detta skyddet på vanliga namn och ord vilket man nog får säga att ordet kaninbajs är. Om du däremot skulle kalla produkten "Edwards Kaninbajs" skulle du nog kunna registrera hela uttrycket med skydd och allt. Jag tror inte det är speciellt dyrt om du bara önskar ditt varumärkesskydd i Sverige.
Detta var bara lite om själva betäcknandet av ett varumärke. Sedan kommer ju allt det där om hur man
bygger ett starkt och långvarigt varumärke och om du är intresserad kan jag utveckla det