Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Får som sällskap till fångshettis???  (läst 1117 gånger)

hursomhelst

• Småland
Får som sällskap till fångshettis???
« skrivet: 08 aug-10 kl 14:57 »
Hallå på er

Jo jag undrar om man kan ha ett par st får som sällskap till fånfgshettis?

Har en fångshettis som får gå ensam, då de andra 2 hästarna jag har kräver mycket bete.

Och har funderat på att skaffa några får i framtiden, men tänkte om man kunde låna ett par får av någon och se hur vi trivs med får, och om det funkar med vår lille shettispojke  :P

Finns det någon tror ni som är villig att låna ut ett par stycken, eller är det helt omöjligt?

pålle

• Gäst
SV: Får som sällskap till fångshettis???
« Svar #1 skrivet: 08 aug-10 kl 15:05 »
Vet inte hur det för håller sig med shättis men ja hade det i hop med min första nordis och det funka bra

vallhunden

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 08 aug-10 kl 18:23 »
Fåren kräver ju också bete... antagligen mer än du är villig att ge din shettis...

Eller menar du att fåren ska stå inne med shettisen? Isåfall tycker jag det är lite taskigt, om de inte får beta ute.
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

samaka

• Dalarna
« Svar #3 skrivet: 09 aug-10 kl 08:22 »
Det är ju som vallhunden skriver att fåren kräver bete. Ett alternativ skulle kunna vara att låta shettisen med får gå i en skogshage (sly och så). Hästar äter ju inte gärna löv, men det gillar fåren. Har du får utan att ta lamm så är det ypperligt att ha dem i en skogshage, då är det inte så viktigt att de har bra bete. Men du kommer ju bli tvungen att utfodra med hö så hästen får nåt att käka och då kommer fåren oxå att ta för sig...

En till tanke... du kan inte ha betesbegränsare på shettisen och låta den gå med de andra?

Neinor

• Since I am dead I can take of my head
    • Västmanland
    • Dissolve
« Svar #4 skrivet: 09 aug-10 kl 08:27 »
Kan inget om får, men har häst.
Jag tycker att det är a och o att en häst har sällskap av en artfrände. De är sociala djur och jag tror att de har svårt att få ut något helt och fullt av att gå med tex får.
kan du inte hyra in en annan fåghäst hos dig? Det finns ju många fånghästar där ute och det finns säkert någon som betalar ganska bra för att få ha sin fånghäst inhyrd på fångvänligt "bete"?
Does this hairspray make me look fat?
www.dissolve.blogg.se

Mánadis

• Ångermanland
    • Mánadis' Vildhäst
« Svar #5 skrivet: 09 aug-10 kl 08:30 »
Hallå på er

Jo jag undrar om man kan ha ett par st får som sällskap till fånfgshettis?

Har en fångshettis som får gå ensam, då de andra 2 hästarna jag har kräver mycket bete.

Och har funderat på att skaffa några får i framtiden, men tänkte om man kunde låna ett par får av någon och se hur vi trivs med får, och om det funkar med vår lille shettispojke  :P

Finns det någon tror ni som är villig att låna ut ett par stycken, eller är det helt omöjligt?

Jag gissar att du avser ponnyn gå på skogsbete, det är bra, mycket bra för en fångponny. Jag är inte så jättekunnig på får och getter, men maken har läst en hel del om det. Det finns nog får som kan gå med shettisen, vad jag förstår så kompletterar de varandra på ett skogsbete.

En annan lösning om du har tillgång till ett bra skogsbete är att ta emot andra fånghästar. Det finns faktiskt de som söker skogsbete till sina hästar. Många studier visar på att det bästa för en fånghäst är att gå barfota på skogsbete tills hela hovkapseln är utbytt, inte som tidigare rekommendationer; uppstallning eller utebox med grusunderlag.
Jo du vet, förr i ti'n, då va dem dum i huve na djävulskt!

http://vildhast.blogspot.com/

Dela detta:

* Inloggade just nu

610 gäster, 4 användare
torbjorn, johber, javill, Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser