Jaha så ringde Telefonen i dag och en kille från Södra Hallands Kraft skulle försöka reda ut eländet.
Jag pratade om stora elskåpet uppe vid stora vägen och han pratade om lilla elskåpet neranför gården. Efter att ha pratat o pratat så kläckte han av sig att jamen det är ju ett år sedan den ledningen lades varför jag replikerade att detta hände i veckan som gick. Då blev det tyst i luren.
Nu lyssnade han verkligen på vad jag sa och fattade vad jag sa. Å då gick det tillslut upp ett ljus.
När de för ca ett år sedan tog bort stolpen utanför huset och skarvade i ledningen bort till nya lilla elskåpet så glömde de att elsäkra ledningen = åskledare. Så därför så skickade de ut det uppdraget på en extern firma som var ett dotterbolag till Eon att gräva ner en åskledare uppe vid det stora röda elskåpet vid vägen.
Att jag inte fått någon info berodde på det externa bolaget sa han. Han lovade ta kontakt med dem o de skulle höra av sig till mig.
På eftermiddagen kom en bil med Eon tryckt på sidan. Två killar klev av och så började diskutionen om hur detta hade kunnat hända. Då säger de att det låg på Södra Hallands kraft att meddela mig.
Jaha? Usch vad man blir trött.

Killarna stegade med mig ut i spenaten och jag redogjorde för hur jag tänkt med dammen o allt. De såg betryckta ut och vi diskuterade nyttan av ledningen och ev flytt eller om de skulle vänta och gräva ner alla de andra åskledarna och komma tillbaka och mäta om "vår" åskledare behövdes eller om de kunde koppla bort den för då gjorde det inget om vi grävde av den.
Brorsan som just kommit hade ett annat förslag. Att vi flyttade ledningen när vi grävde för dammen och la den i vallen som blev när vi grävde. Den var ju inte farlig att handskas med.
Så till sist kom vi överens om att den fick ligga kvar där så länge. Killarna som stått och sett ledsna ut såg lättade ut och sen pratade vi om annat och hade väldigt trevligt.
Men faktum kvarstår att
någon inte meddelat oss. I morgon ska jag ringa el bolaget och försöka få rätt på vad som gick fel för det här ska inte inträffa. Undrar hur det går med alla de andra markägarna som har likadana elskåp på sina marker. Har dom fått någon info? Större värden kan ju gå förlorade än buskage och småträd som i vårt fall.
Marken där dammen ska ligga blev röjd av Eon så det blev en liten vinst arbetsmässigt för oss och vi såg att det gick att köra ett litet fordon där när det var torrt. Så nu vet vi att det är möjligt att komma fram med maskiner. Något som omgivningen inte trodde på då det är rejält vattensjukt på våren. Så dammprojektet kom lite närmare i praktiken.
Och jag är väldigt lättad att det inte blev något mer dramatiskt av det hela, tex att de skulle fortsätta genom hela gården å dra ledningar. Pust.