Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  El bolaget gör intrång.  (läst 7772 gånger)

getalina

• Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
El bolaget gör intrång.
« skrivet: 06 aug-10 kl 20:37 »
Elbolaget har utan att fråga oss bulldosrat en bred gata ca 50 m lång rakt in på vår fastighet från landsvägen. Tydligen har de grävt ner någon slags kopparkabel.

Den gamla granntanten höll på att stupa ikull över ledningarna och den andra grannen blev livrädd att de skulle börja på hans tomt oxå. När de frågade vad de höll på med så fick de till svar att det var el förbättring.

Å vi som hörde knaket o braket uppe vid vägen trodde att någon av grannarna hade skrothämtning.  :-X

När vi körde på vår väg o landsvägen syntes inget för de hade kört in bakom en rad granar och grävt o bökat. Det står ett elskåp så det hade säkert med det att göra.  Gamle ägaren gav tillstånd att de placerades där men vi har inte gett tillstånd för vidare utbyggnad av något.

Så jag ringde länstyrelsen och han tyckte det var konstigt. Man får inte gräva på annans mark utan att avisera eller komma överens om det. Sedan ringde jag Eon och Södra Hallands kraft och ingen tog på sig att ha gjort det. Får vänta till måndag för att få klarhet i detta då de skulle ringa upp igen.

Men det är ju rent förjävligt eftersom jag ska ha viltstängsel och getter o ev. Linderödare och damm och ankor på den marken.  >:(

Stigfinnaren

• Norrbotten
SV: El bolaget gör intrång.
« Svar #1 skrivet: 08 aug-10 kl 05:19 »
Elbolaget har utan att fråga oss bulldosrat en bred gata ca 50 m lång rakt in på vår fastighet från landsvägen. Tydligen har de grävt ner någon slags kopparkabel.

Den gamla granntanten höll på att stupa ikull över ledningarna och den andra grannen blev livrädd att de skulle börja på hans tomt oxå. När de frågade vad de höll på med så fick de till svar att det var el förbättring.

Å vi som hörde knaket o braket uppe vid vägen trodde att någon av grannarna hade skrothämtning.  :-X

När vi körde på vår väg o landsvägen syntes inget för de hade kört in bakom en rad granar och grävt o bökat. Det står ett elskåp så det hade säkert med det att göra.  Gamle ägaren gav tillstånd att de placerades där men vi har inte gett tillstånd för vidare utbyggnad av något.

Så jag ringde länstyrelsen och han tyckte det var konstigt. Man får inte gräva på annans mark utan att avisera eller komma överens om det. Sedan ringde jag Eon och Södra Hallands kraft och ingen tog på sig att ha gjort det. Får vänta till måndag för att få klarhet i detta då de skulle ringa upp igen.

Men det är ju rent förjävligt eftersom jag ska ha viltstängsel och getter o ev. Linderödare och damm och ankor på den marken.  >:(

Det finns inte någon ledningsrätt eller servitut som belastar din fastighet och som därmed ger nätägaren rätt att gräva  ?
Det är mil efter mil till lador och hus där frosten går tjurig vid grind, här är lustigt i stockeldens gula ljus, som darrar i nattens vind.

Tant Jansson

• Östergötland
« Svar #2 skrivet: 08 aug-10 kl 07:28 »
Här grävde de (Tekniska Verken) ned elen för några år sedan. Innan dess fick jag ett papper. Märkligt att det inte har skett i ditt fall.  ???  Jag hade varit vansinnig om jag var du. Vet hur det känns när andra (grannar) förstör mängder av ens träd och buskar!  :(  Och jag hade bett att få prata med en chef.

Jag har mark längs järnvägen. Dåvarande Banverket kom på att träd faller när det stormar och ville trädsäkra. Då kallades det till flera möten, mängder av papper skickades. Servitut beslutades och en summa för det som avverkades utbetalades.
Tant inte fru, om jag får be. :D

nordtravare

• Medelpad
« Svar #3 skrivet: 08 aug-10 kl 09:02 »
det borde gå ganska lätt at lista ut vilket bolag det är .Vid prisförhandling har du ett guldläge ,jag vet in en som hade en teleledning utan servitut  över tomten och krävde flytning då pratades det om sexsiffriga belopp .En jordlina torde inte ge samma pris .

getalina

• Halland
« Svar #4 skrivet: 08 aug-10 kl 16:52 »
Det finns inte någon ledningsrätt eller servitut som belastar din fastighet och som därmed ger nätägaren rätt att gräva  ?

Vi har enligt köpekontraktet inga servitut el belastningar.
Ej heller står det i papperen på lantmäteriet.

Men jag hittade det här:

Rättigheter

Här visas rättigheter (t.ex. servitut och nyttjanderätt) som berör den egna fastigheten och som skapats genom officiell åtgärd eller genom upplåtelse enligt jordabalken (avtal om servitut). Varje rättighet har en egen identitet.

Om fastigheten bildades före 1972-01-01 kan den här redovisningen av rättigheter vara ofullständig, d.v.s. det kan finnas äldre servitut som inte är redovisade här. Dessa akter kan i så fall finnas tillgängliga hos ditt lokala länsarkiv.

Så nu har jag läst inne på lantmäteriets gamla arkiv att förförre ägaren hade skrivit under något med telia.

1974 köpte han till ett stycke mark av stamfastigheten vars ägare hade skrivit nytjandekontrakt med Telia för framdragning av kabel Vid avstyckningen kom det troligen att beröra även köparens mark å då var han tvungen att skriva avtal med dem. Avtalet skulle gälla hela fastigheten, nya + gamla tomtmarken.

Jag har inte sett något sådant papper. Inte heller något papper på elskåpet som står på fastigheten. Det saknas helt dokumentation vad vi vet. Men televerket och elbolaget måste ju kunna presentera något dokument.

Konstigt bara att det inte står inskrivet i köpehandlingarna.  :(

getalina

• Halland
« Svar #5 skrivet: 08 aug-10 kl 17:01 »
Här grävde de (Tekniska Verken) ned elen för några år sedan. Innan dess fick jag ett papper. Märkligt att det inte har skett i ditt fall.  ???  Jag hade varit vansinnig om jag var du. Vet hur det känns när andra (grannar) förstör mängder av ens träd och buskar!  :(  Och jag hade bett att få prata med en chef.

Jag har mark längs järnvägen. Dåvarande Banverket kom på att träd faller när det stormar och ville trädsäkra. Då kallades det till flera möten, mängder av papper skickades. Servitut beslutades och en summa för det som avverkades utbetalades.

Ja man förväntar ju sig lite bättre bemötande av en myndighet än att de kommer å gör våll på ens tomt utan någon varning.  >:(
Jag blev rasande ilsken.!!

det borde gå ganska lätt at lista ut vilket bolag det är .Vid prisförhandling har du ett guldläge ,jag vet in en som hade en teleledning utan servitut  över tomten och krävde flytning då pratades det om sexsiffriga belopp .En jordlina torde inte ge samma pris .

Ja jag vill inte ha ledningen där eftersom ankorna ska bada där. Gräver jag ner till ledningen så blir de ju elektrifierade. J&¤#a marodörer. Leran var så fin att den höll vatten. Hade nog inte behövt dammduk, grannen har ingen. Nu har de förstört det lagret så ...........Grrrr. >:( >:( >:(

Tant Jansson

• Östergötland
« Svar #6 skrivet: 08 aug-10 kl 17:16 »
Ja jag vill inte ha ledningen där eftersom ankorna ska bada där. Gräver jag ner till ledningen så blir de ju elektrifierade. J&¤#a marodörer. Leran var så fin att den höll vatten. Hade nog inte behövt dammduk, grannen har ingen. Nu har de förstört det lagret så ...........Grrrr. >:( >:( >:(

Se där! Ytterligare ett argument till (större) skadestånd alternativt så kräv att de ska återbörda marken (marklagren) exakt som de var innan. Om de inte kan det? Okey, det är väl inte ditt problem...? Du har inte gett dem tillåtelse och att förstöra någon annans mark är straffbart. Bör nog gå under Skadegörelse. Såg på tv för någon månad sedan om en granne som sågat ned ett högt träd. Hon trodde att det var ok. Trädet stod vid tomtgränsen. På grannes sida. Ett högt gammalt träd. Hon blev dömd till skadestånd. En växtfirma fick ge pris på vad ett "nytt" flera 100 år gammalt träd kostade. Det plus rättegångskostnaderna blev domen. Handlade om ett sexsiffrigt belopp. Kommer inte ihåg. Men säg 300000-400000 kronor. Kolla på nätet så hittar du säkert den riktiga summan.

Skriv ned på ett papper små stoplar om vad du ska säga. Så du kommer med mängder bra drypande svar i telefonen. Och inte efteråt.  :)

getalina

• Halland
« Svar #7 skrivet: 08 aug-10 kl 17:26 »
Citat från: Tant Jansson

Skriv ned på ett papper små stoplar om vad du ska säga. Så du kommer med mängder bra drypande svar i telefonen. Och inte efteråt.  :)
[/quote

Mycket bra förslag. Är så lätt att man glömmer något. I morgon när de ringer ( om de gör det) så ska de få rejält på tafsen.

Tant Jansson

• Östergötland
« Svar #8 skrivet: 08 aug-10 kl 17:48 »
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7279908.ab

Jag hittade en artikel.  ;D   ;D  469 325 kronor ska en kvinna betala för att ha sågt ned tre (3) träd.

Moëll i Trädet

• -
« Svar #9 skrivet: 08 aug-10 kl 19:17 »
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7279908.ab

Jag hittade en artikel.  ;D   ;D  469 325 kronor ska en kvinna betala för att ha sågt ned tre (3) träd.

Nu handlar det här om en enskild person.. inte ett elbolag, hur det slutar vid en rättegång när det gäller tvistemål beror i regel mer på de inblandades juridiska och ekonomiska resurser än på vad som verkligen inträffat, det finns gott om exempel på helt oskyldiga som råkat illa ut för att man inte haft klart för sej de juridiska turerna. Jag skulle råda alla med begränsade resurser att tänka sej noga för innan man tar ett ärende till domstol.
"Kärleken är livets bäste vän"

Tant Jansson

• Östergötland
« Svar #10 skrivet: 08 aug-10 kl 19:30 »
Nja, nu har jag aldrig pratat om att man ska ta detta till domstol. Däremot kan man - om man har rätten på sin sida - begära skadestånd. Och företag som vet att de gjort fel brukar vilja reda upp saker och ting. Dålig publicitet kostar så mycket. Det jag mest tycker att artikeln belyser är att man inte får kliva omkring på andras mark och förstöra. Det kan kosta pengar. Även om man inte bor i USA.

ingegärdsgårn

« Svar #11 skrivet: 08 aug-10 kl 19:35 »
det ska bli intressant att höra hur det går

getalina

• Halland
« Svar #12 skrivet: 09 aug-10 kl 19:17 »
Jaha så ringde Telefonen i dag och en kille från Södra Hallands Kraft skulle försöka reda ut eländet.

Jag pratade om stora elskåpet uppe vid stora vägen och han pratade om lilla elskåpet neranför gården. Efter att ha pratat o pratat så kläckte han av sig att jamen det är ju ett år sedan den ledningen lades varför jag replikerade att detta hände i veckan som gick. Då blev det tyst i luren.

Nu lyssnade han verkligen på vad jag sa och fattade vad jag sa. Å då gick det tillslut upp ett ljus.

När de för ca ett år sedan tog bort stolpen utanför huset och skarvade i ledningen bort till nya lilla elskåpet så glömde de att elsäkra ledningen = åskledare. Så därför så skickade de ut det uppdraget på en extern firma som var ett dotterbolag till Eon att gräva ner en åskledare uppe vid det stora röda elskåpet vid vägen.

Att jag inte fått någon info berodde på det externa bolaget sa han. Han lovade ta kontakt med dem o de skulle höra av sig till mig.

På eftermiddagen kom en bil med Eon tryckt på sidan. Två killar klev av och så började diskutionen om hur detta hade kunnat hända. Då säger de att det låg på Södra Hallands kraft att meddela mig.

Jaha? Usch vad man blir trött.  :(

Killarna stegade med mig ut i spenaten och jag redogjorde för hur jag tänkt med dammen o allt. De såg betryckta ut och vi diskuterade nyttan av ledningen och ev flytt eller om de skulle vänta och gräva ner alla de andra åskledarna och komma tillbaka och mäta om "vår" åskledare behövdes eller om de kunde koppla bort den för då gjorde det inget om vi grävde av den.
Brorsan som just kommit hade ett annat förslag. Att vi flyttade ledningen när vi grävde för dammen och la den i vallen som blev när vi grävde. Den var ju inte farlig att handskas med.
Så till sist kom vi överens om att den fick ligga kvar där så länge. Killarna som stått och sett ledsna ut såg lättade ut och sen pratade vi om annat och hade väldigt trevligt.

Men faktum kvarstår att någon inte meddelat oss. I morgon ska jag ringa el bolaget och försöka få rätt på vad som gick fel för det här ska inte inträffa. Undrar hur det går med alla de andra markägarna som har likadana elskåp på sina marker. Har dom fått någon info? Större värden kan ju gå förlorade än buskage och småträd som i vårt fall.

Marken där dammen ska ligga blev röjd av Eon så det blev en liten vinst arbetsmässigt för oss och vi såg att det gick att köra ett litet fordon där när det var torrt. Så nu vet vi att det är möjligt att komma fram med maskiner. Något som omgivningen inte trodde på då det är rejält vattensjukt på våren. Så dammprojektet kom lite närmare i praktiken.

Och jag är väldigt lättad att det inte blev något mer dramatiskt av det hela, tex att de skulle fortsätta genom hela gården å dra ledningar. Pust.  :P

getalina

• Halland
« Svar #13 skrivet: 10 aug-10 kl 15:55 »
Så nu har jag ring Södra Halland och sagt till killen som jobbar där att  entrepenörfirman skyller i från sig informations missen.

Men i upphandlingen står det som ett villkor att entrepenören ska ha informationsplikten. Så nu kommer de inte undan längre.

Hoppas nu bara att de bättrar sig och inte skrämmer livet av flera folk här i trakten.

Så ta inte för givet att du alltid får information om det blir något ingrepp på dina marker.

Dela detta:

* Inloggade just nu

585 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser