Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kan man använda rabarber bladen till något?  (läst 21883 gånger)

Björn T

• Skåne
SV: Kan man använda rabarber bladen till något?
« Svar #20 skrivet: 11 aug-10 kl 11:47 »
Det är oxalsyran som inte är så nyttig, men den finns ju i stjälkarna med. Äter man stora mängder kan man drabbas av njursten. Oxalsyran hämmar upptaget av kalcium också, det är därför man rekomenderar att äta tex rabarberkräm med mjölk  (:)

Jag har på flera ställen läst att oxalsyra bara finns i bladen och i stjälkarna är det äppelsyra som ger surheten. Huruvida det stämmer eller är en myt kan jag inte svara på.

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #21 skrivet: 11 aug-10 kl 11:56 »
Jag har på flera ställen läst att oxalsyra bara finns i bladen och i stjälkarna är det äppelsyra som ger surheten. Huruvida det stämmer eller är en myt kan jag inte svara på.

Aldrig hört, men slog just upp rabarber i den virituella floran  :)
http://linnaeus.nrm.se/flora/di/polygona/rheum/rheurha.html
...och den känns ju som en rätt sanningsenlig källa.
Landsflykting i storstan...

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #22 skrivet: 11 aug-10 kl 16:17 »
Det mesta av oxalsyran försvinner vid upphettning, så det är nog inte så farligt som kräm eller paj eller sånt. När jag var barn åt vi stjälkarna råa, doppade i en kopp med socker. Kanske inte så nyttigt...

Att oxalsyra försvinner vid upphettning har jag aldrig hört talas om, och tvivlar storligen. Var tar den i så fall vägen?

Guld

• Samlar på hantverkstekniker...
    • Västergötland
« Svar #23 skrivet: 11 aug-10 kl 23:53 »
Rabarberbladen vid gjutning behöver ingen olja, dem låter man bara torka och ruttna bort. Man ska ju hälla vatten över och bladet försvinner av sig självt utan att man behöver pilla och ge märken i betongen.  :D
Det finns rabarber med låg oxalsyra men de är oftast mer svagväxande än de gamla sorterna, men lenare för magen   o:)
Låt kunskap och erfarenhet följa oss alla in i framtiden...låt gamla kunskaper spridas och ge nya erfarenheter till nya generationer med lite nya grepp och idéer, för bevarandet av kultur och tradition för framtiden... och för själsligt välmående i allmänhet....

eva f

• Ångermanland
« Svar #24 skrivet: 12 aug-10 kl 12:15 »
Eva du kan få nån planta av mig.

Åhh, tack Villola!!! Det är uppskattat!!!

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #25 skrivet: 13 aug-10 kl 11:58 »
Att oxalsyra försvinner vid upphettning har jag aldrig hört talas om, och tvivlar storligen. Var tar den i så fall vägen?
Tja, c-vitamin bryts ju ner av upphettning, syre och solljus.
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Sussilo

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 28 aug-10 kl 13:04 »
När jag var barn åt vi stjälkarna råa, doppade i en kopp med socker. Kanske inte så nyttigt...

Nä, kanske inte, men gott var det :D Rabarberblad har jag använt som marktäckning i odlingarna och som förpackning av matsäck vid utflykter. Blir inget skräp som måste tas med hem.

höna bönan

• -
« Svar #27 skrivet: 28 aug-10 kl 16:19 »
Förr la man rabarberblad i uthus mm mot myror...
Har Gammelsvensk dvärghöns...Och Hedemora höns

julius97

• -
« Svar #28 skrivet: 09 apr-13 kl 17:57 »
för er som har dyngmask kompos så är rabarberblad rena rama porren för maskarna. älskar att lägga sina ägg i dem

Dela detta:

* Inloggade just nu

549 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser