Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tuppar elaka mot höna  (läst 1159 gånger)

Aaron

Tuppar elaka mot höna
« skrivet: 03 aug-10 kl 15:52 »
Har två tuppar och cirka 15 hönor. En av hönorna vill inte ha med tupparna att göra. Hon har aldrig velat haft det. Hon är alltså inte sur och har aldrig ruvat fram kycklingar. Så fort denna höna visar sig, ränner tupparna efter henne och hönan flyr för livet. Hon lyckas ibland. Ofta inte och tupparna parar sig med henne. Det är väl okay, men efteråt hackar de henne med oerhörd grymhet och hon har ett fult sår på nacken. Hennes rädsla har eskalerat denna sommar, liksom tupparnas fixering vid att jaga och hacka henne.
För det mesta sitter hönan högt upp på en pinne i hönsgården eller uppflugen någonstans på gården och jag får liksom mata henne i smyg när tupparna inte är i närheten och ser på.
Att separera henne en tid från flocken torde knappast vara en lösning. Så jag efterlyser råd hur jag ska göra. Ska jag byta tuppar? Ska jag vara "human" och nacka hönan?
Musiker, bildkonstnär med Hedemorahöns och Helsingefår (genbank) i Hälsingland.

hundliv

• Gästrikland
SV: Tuppar elaka mot höna
« Svar #1 skrivet: 03 aug-10 kl 16:28 »
ja jag hade väl bytt tuppar. Men jag har svårt för det här med avlivning så...

Katharina K

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 03 aug-10 kl 23:32 »
Kan du inte prova att placera om hönan, kanske hon går att ha i en flock med små tuppar där hon är stor jämfört med dom (om hon själv är snäll). Annars hade jag nog låtit tupparna stryka på foten.

carinalil

• Småland
    • Kackelsidan
« Svar #3 skrivet: 06 aug-10 kl 12:19 »
jag hade nackat tupparna- vettiga tuppr beter sig itne så...
Stora höns: Orpington: gul,Skånska blommehöns
Fransk Vädurskaniner

Dela detta:

* Inloggade just nu

643 gäster, 3 användare (1 dolda)
krokodil, Månstorp

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser