Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Söta sylt med honung?  (läst 8121 gånger)

Mánadis

• Ångermanland
    • Mánadis' Vildhäst
Söta sylt med honung?
« skrivet: 03 aug-10 kl 09:36 »
Nu när vi flyttat ut på landet har jag lovat mig själv att väcka husmodern i mig, så jag har med gott resultat syltat och saftat de senaste veckorna och börjar nu fundera på nya lösningar och smaksensationer:

Vi har mycket blåbär här och nu börjar även bärplockarna flockas..
Fundering; Kan man söta blåbärssylten med honung? Jag har en massa honung som jag använder i matlagning etc. (passar jättebra i indiska maträtter med mycket tomater i. Helt OT) och jag tänkte i alla fall prova, men det vore skoj o höra om någon använt honung som sötning till sylt och hur resultatet blev :)
Jo du vet, förr i ti'n, då va dem dum i huve na djävulskt!

http://vildhast.blogspot.com/

anette i bugared

• -
SV: Söta sylt med honung?
« Svar #1 skrivet: 03 aug-10 kl 09:50 »
Risken med honung är att sylten börjar jäsa, men om du gör sylten i små förpackningar och fryser in så kan du undvika jäsning. Men som sagt, hållbarheten på honungssötad sylt är kortare än sockersötad.

Vad gäller smaken så kommer honungssmaken att dominera men det gör kanske inget. Själv föredrar jag sockersötad sylt av just den orsaken, att sylten smakar bär.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Mánadis

• Ångermanland
    • Mánadis' Vildhäst
SV: Söta sylt med honung?
« Svar #2 skrivet: 03 aug-10 kl 16:13 »
Risken med honung är att sylten börjar jäsa, men om du gör sylten i små förpackningar och fryser in så kan du undvika jäsning. Men som sagt, hållbarheten på honungssötad sylt är kortare än sockersötad.

Vad gäller smaken så kommer honungssmaken att dominera men det gör kanske inget. Själv föredrar jag sockersötad sylt av just den orsaken, att sylten smakar bär.

Tack för ditt svar :)

Pappa var biodlare (därav att jag har mycket honung) så jag förstår det där med att det kan jäsa.. tror inte det är någon fara med det.

Ja, beroende på vad det är för honung och kvalitén på bären så förstår jag att det finns en risk att honungssmaken kan ta över och jag tänkte inte använda enbart honung (ljus, försommarhonung) utan vanligt socker också.

Är himla nyfiken på att prova.. Nyfiken på nya smaksensationer :P Blåbär/honung verkar gå hem hos björnarna i alla fall, haha. Min kusin som har tagit över biodlingen efter pappa har problem med att de samhällena han har längst hyggeskanter blir rånade av björn.

Jo du vet, förr i ti'n, då va dem dum i huve na djävulskt!

http://vildhast.blogspot.com/

Dela detta:

* Inloggade just nu

411 gäster, 4 användare
Stengrim, gorlan, beekeepern, Erik Forsman

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser