Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hage under högspänningsledning  (läst 4090 gånger)

pippi0

• Ångermanland
Hage under högspänningsledning
« skrivet: 02 aug-10 kl 21:25 »
Hej!

Funderar på att hägna in ett område där det går en högspänningsledning igenom. Vet någon om eller hur får påverkas om de nu gör det. Det har inte betats där på många år, vi hoppas att våra får ska snygga till området lite, vad tror ni ???

Tack på förhand
Har 4 hundar 1 A-ponny och 1 D-ponny

JBF

• Småland
SV: Hage under högspänningsledning
« Svar #1 skrivet: 02 aug-10 kl 21:31 »
Jag har precis likadant. Vet väl inte hur många volt min ledning är på, men ser ut ungefär som på din bild. Beta på bara!  :)
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #2 skrivet: 02 aug-10 kl 21:32 »
Enligt somliga rapporter lär kor ska ha fått fertilitetsproblem.  Men mina getter visade tvärtom stor fortplantningsförmåga.  En del människor får huvudvärk, minnesproblem m m under dessa ledningar, och man kan ju anta att våra fyrfota vänner kan reagera likadant.  Men om Du känner Dina djur, så talar dom ju om det för Dig!

Jag förutsätter att det rör sig om en 400 000 volt ledning?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

pippi0

• Ångermanland
« Svar #3 skrivet: 02 aug-10 kl 21:44 »
Tack för svaren!

Jag har ingen aning hur många volt det finns i ledningen. Den surrar lite när man är nära. Fåren behöver ju inte gå precis under hela tiden utan kan gå en bit ifrån ledningen också. Vad tror ni om högt och förvuxet gräs/ogräs. Jag är rädd att gräset är för gammalt och högt för att mina får ska gilla det, men man vet ju aldrig. Vi har väldigt torrt här och gräset växer inget i deras nuvarande hage. Det är därför jag letar ny hage.

MVH Gunilla

Anna Ho

• Östergötland
« Svar #4 skrivet: 02 aug-10 kl 21:47 »
Vi har nötdjur betandes bredvid stadens ställverk och under ledningar dit. Har inte märkta av några fertilitets eller andra problem på djur som gått där.
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 02 aug-10 kl 21:58 »
Jag har haft fåren betandes under en maximalt stor elledning (Stora Harsprånget el dyl hette den, går från söder till norr). Det gick helt OK.
Märkte dock att mina hundars öron vibrerade om man tog på öronen  :o om hunden var direkt under ledningen och det var regningt ute. Hundarna visade dock inga tecken på distraktion och arbetade inte sämre.
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

JBF

• Småland
« Svar #6 skrivet: 02 aug-10 kl 22:04 »
Ja vissa människor känner ju vibrationer under stora ledningar, jag känner ingenting.
Betet har ju tillväxtspaus nu, men kommer igång litegrann igen.. Låt dem beta det de vill beta. Förvuxet gräs brukar inte vara så populärt, men mina får betar ner det!
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

pippi0

• Ångermanland
« Svar #7 skrivet: 02 aug-10 kl 22:05 »
Tack för svaren!

Då får vi börja med hagen i morgon. Hoppas att fåren gillar gräset mm.

MVH Gunilla

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 02 aug-10 kl 22:23 »
Ser ut som en 10 kV ledning eller så. Här passerar en 130 kV ledning genom hagen där fåren, som inte tycks påverkas ett dugg, bor.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #9 skrivet: 21 aug-10 kl 16:25 »
 :D Sen sist har bilden lyckats komma igenom mitt modem (mitt ständiga problem ...), och det verkar inte vara så väldigt många volt i den.  Beta på, Du!  Det finns större problem.

Med de riktigt starka strömmarna är det stundom en annan sak.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #10 skrivet: 21 aug-10 kl 22:10 »
En tumregel är att så länge avståndet mellan kraftledningen och marken är mer än 5 gånger större än avståndet mellan ledningens olika faser, så tar de elektriska och magnetiska fälten från respektive fas ut varandra så väl att fältstyrkan vid marknivå knappt är mätbar. Det ligger ju i principen för trefassystemet att summan av de tre strömmarna respektive de tre spänningarna alltid är lika med noll.
Jag instämmer i att ledningen på bilden ser ut som en 10 kV-ledning (fast spänningen kan lika väl vara 6 eller 20 kV för ledningar av den typen även om det numera är mindre vanligt i Sverige).

JBF

• Småland
« Svar #11 skrivet: 26 aug-10 kl 09:25 »
Jag har en kraftledning som går över min mark. Har hagar under ledningen som jag skall röja under vintern, men vågar ju givetvis inte fälla träden som står nära ledningen. Vem kontaktar man för att eventuellt kunna få hjälp med detta? (Alltså vem äger kraftledningen och ombesörjer att hålla trädfritt där) Jag antar att de inte kommer ut av ren snällhet för att hjälpa mig att få hagen röjd, men många av träden står väldigt nära ledningen och att de årliga heliktoperflygningarna hittills ej resulterat i att de röjt är lite konstigt... Och röjer jag resten är ju risken större att vinden vräker ner kvarvarande träd vid ledningen.

//JBF

Källtorparn

• Västmanland
« Svar #12 skrivet: 26 aug-10 kl 11:12 »
Jag har en kraftledning som går över min mark. Har hagar under ledningen som jag skall röja under vintern, men vågar ju givetvis inte fälla träden som står nära ledningen. Vem kontaktar man för att eventuellt kunna få hjälp med detta? (Alltså vem äger kraftledningen och ombesörjer att hålla trädfritt där) Jag antar att de inte kommer ut av ren snällhet för att hjälpa mig att få hagen röjd, men många av träden står väldigt nära ledningen och att de årliga heliktoperflygningarna hittills ej resulterat i att de röjt är lite konstigt... Och röjer jag resten är ju risken större att vinden vräker ner kvarvarande träd vid ledningen.

//JBF
gissningsvis så får du reda på det om du ringer till ditt elbolag..
dom borde kunna svara på detta..
kolla senaste fakturan, sen ringer du kundtjänst och frågar, se till att du har ditt anläggningsnummer tillgängligt så är det lättare för dom att hjälpa dig..

när det gäller trädsäkring som det heter så har nätägaren skyldighet att hjälpa till, vad du än gör röj inte själv..

JBF

• Småland
« Svar #13 skrivet: 26 aug-10 kl 11:58 »
när det gäller trädsäkring som det heter så har nätägaren skyldighet att hjälpa till, vad du än gör röj inte själv..
Nej, jag vill gärna leva lite till. "Skyldighet att hjälpa till", innebär det verkligen att de måste komma ifall jag vill ha träden fällda? Kanon i sådana fall.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 26 aug-10 kl 12:07 »
Jag har röjt en hel del i ledningsgatan med ledningsägarens goda minne. Om de gör det själva lämnar de träden huller om buller så det blir besvärligare att ta rätt på.

Dela detta:

* Inloggade just nu

513 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser