Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hel havre  (läst 10544 gånger)

Fredrikslund

• Södermanland
SV: Hel havre
« Svar #20 skrivet: 22 sep-10 kl 22:20 »
vad är det exakt för skillnad på skalad och krossad havre?

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #21 skrivet: 22 sep-10 kl 22:21 »
Jag ger alltid hel säd. Hönsen har ju inbyggd kross ;) (Muskelmagen med sten i)

Jag tycker att kross dammar mer och ger mer spill.

Kan du inte köpa av en bonde i närheten finns det alltid Granngården/Lantmännen.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

mazze

• Småland
    • Komålen
« Svar #22 skrivet: 22 sep-10 kl 22:23 »
Krossad spannmål har sämre hållbarhet än hel och den krossade brukar vara betydligt dyrare än hel.
Har en massa kor, höns, ankor, får o hundar. Vänligen läs vilka raser jag har på min hemsida.

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #23 skrivet: 22 sep-10 kl 22:37 »
mina dissar hel havre men krossad är bättre och den skalade som jag har börjat ge är populärast.. så lite skal som möjligt :P men ingen som kan svara på min fråga om skillnaden på skalad och krossad?

Starstone

• Västergötland
« Svar #24 skrivet: 22 sep-10 kl 22:39 »
Krossad havre håller inte näringen, utan ska helst användas inom tio dagar
5 barn, 2 barnbarn och massor med djur. 8 hästar, ett par ankor, ödlor, kungspython, katter, hundar kaniner,chinchillor,sköldpaddor,några japanska vaktlar och så HÖNS:Bresse, Blomme, Minorka, Brahma, Isbar, Araucana,Dv.araucana ,Dv.kochin,  Plymuth Rock, Australorp, Orusthöns, Vorwerk och blandisar

hönsmamma 11

• Södermanland
« Svar #25 skrivet: 22 sep-10 kl 22:49 »
men de som man köper i afären står väll mer än 10 dagar(de som man har till bakning)

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #26 skrivet: 22 sep-10 kl 22:57 »
Jo, men vitamininnehållet försämras, och om de lagras för varmt, eller inte tillräckligt torrt, så kan fettet härskna.

Det finns en anledning till att många vegetarianer och alternativare har egna mjölkvarnar och flingvalsar. Tveklöst är det bäst att använda säden ganska snart efter kross/malning/valsning.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #27 skrivet: 22 sep-10 kl 23:10 »
vad är det exakt för skillnad på skalad och krossad havre?
Avskalad havre är inte alltså inte vanlig havre som är skalad, utan en speciell sort som mycket lätt ramlar ur sitt skal. Den avskalade havren har ett högre proteininnehåll än ”vanlig” havre.
Fullständigt skalad havre saknar ju skal och är bara kärnan,
har ett mycket högt fodervärde, (ca14,3 MJ/kg).
Därför bör man fodra med måtta.

Krossad havre är ju havrekornet krossat.
Resultat har visat att havre har en dämpande effekt på fjäderplockning och hackning hos värphöns. Skalfraktionen bidrar till dessa positiva egenskaper. som då inte avskalad havre har..
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #28 skrivet: 22 sep-10 kl 23:28 »
tack grimla!! alltid så kloka svar   :D

Dela detta:

* Inloggade just nu

504 gäster, 1 användare
RickardR

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser