Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mögel på Rödfärgen?  (läst 9201 gånger)

MJ

Mögel på Rödfärgen?
« skrivet: 22 maj-06 kl 11:49 »
Skall till att måla kåken. Är det någon som har något tips om vilken falu rödfärg jag skall använda eller om det är någon som kan tipsa om var man kan få tag på "något" att blanda i för att förhindra mögel angreppen.

Per L

Re:Mögel på Rödfärgen?
« Svar #1 skrivet: 22 maj-06 kl 12:15 »
Vi köpte vår Falu rödfärg på clas i sjön, 158 pix för 12 kg.

Blanda i en rågad tesked Atamon, (natriumbensoat, finns i livsmedelaffärer), per liter rödfärg, rör om ordentligt.
Går även att köpa på apoteket som ren natriumbensoat och är säkert billigare där.
« Senast ändrad: 22 maj-06 kl 12:17 av Per L »

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #2 skrivet: 22 maj-06 kl 17:48 »
Några vänner till oss har använt boracol (stavning?) men det är nog inget miljövänligt alternativ.... ;)

Anders E

• -
    • Ljusvision
« Svar #3 skrivet: 26 maj-06 kl 09:45 »
Mycket prat om mögel på färg just nu.....
Frågan är om det är färgen eller luften som är boven i dramat.

Man kan ju alltid göra sin egen färg så får man koll på samansättningen. Dyrt blir det dock med falurött, ville göra min egen falufärg för några år sen och vill minnas att det kostade för mycket för att exprimentet skulle vara roligt att genomföra.

När jag var liten brukade jag och morfar gå och köpa pigmentet direkt från falu koppargruva. Kan inte tänka mig att det var dyrt då, eftersom han var snål så det förslog. Man köpte då pigmentet i stora pappsäckar kilovis.

Skytten

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 03 jun-06 kl 21:12 »
Mögel eller vanligare alger, uppträder allt oftare på nymålade hus.

Jag har inte haft något problem med min falufärg, som är den billigaste jag fann, 120:- 12 liter.

Ser ibland att man lägger lite linolja i färgen redan vid tillverkningen, och en del gör det när det målas.

Linolja är som mat för många varelser, och behövs inte i färgen.

Möjligen lägger man i det för att det inte ska behöva målas så ofta. Men det som är bra med slamfärg (och kalkning) är att det sakta lossnar, blir inte flagor, och eftersom det i princip bara är jordpigment kan det knappast skada, men väggen är alltid ren.

Jag stryker uthuset ca vart tredje år, inte i första hand för att det verkligen behövs,men jag trivs med göra det, det kostar lite, och visst blir allt lite snyggare.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Attis

• -
« Svar #5 skrivet: 03 jun-06 kl 21:28 »
Möjligen lägger man i det för att det inte ska behöva målas så ofta. Men det som är bra med slamfärg (och kalkning) är att det sakta lossnar, blir inte flagor, och eftersom det i princip bara är jordpigment kan det knappast skada, men väggen är alltid ren.

Har för mig att huvudanledningen till att man kör med linolja är för att färgen inte ska färga av sig. Sen vet ju folk att linolja är bra så det blir nog ett säljargument som används lite så där allmänt.
/Attis

Dela detta:

* Inloggade just nu

508 gäster, 3 användare (1 dolda)
sälen, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser