Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Månadsgammalt lamm utan mamma...  (läst 6842 gånger)

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
Månadsgammalt lamm utan mamma...
« skrivet: 21 maj-06 kl 13:49 »
Hej,

En av våra ungtackor dog hastigt igår  :'( och nu har vi ett litet tacklamm utan mamma.  Vi har fåren på bete (lammet är fött på betet) men vi valde nu att ta in lammet för att försöka ge det lammnäring.

Lammet är snart 4 veckor gammal och äter både hö, gräs och korn (som vi gett till fåren veckorna efter lammningen).

Problemet är att hon inte alls är intresserad av lammnäringen, däremot äter hon av höet inne i ladugården. Vi har kanske fått i henne 2-3 dl sedan igår morse...

Jag har läst att lamm behöver dias/nappas tills de är 5-8 veckor, men det mesta som finns att läsa om flasklamm handlar om lamm som blir flasklamm direkt och jag har inte hittat något om lamm som förlorar sin mamma senare.

Så nu undrar jag:

Hur viktigt är det att vi kämpar med lammnäringen?
Eller skulle hon klara sig ute på betet med sin flock? Det finns gott om mat på betet, vi släppte resten av gänget i sommarhagen igår...

/Mille
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
Re:Månadsgammalt lamm utan mamma...
« Svar #1 skrivet: 21 maj-06 kl 14:03 »
Själv skulle jag nog kämpa ett tag till. Det har ju gått så kort tid ännu. När hungern slår till ordentligt så blir det nog fart på flaskan. Hur långt är det till betet?

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #2 skrivet: 21 maj-06 kl 14:33 »
Håller med Gruff - Kämpa på !  :)

Lammungen klarar sig inte på bara bete....
den kanske inte faller död ner på minuten *..*

men... den kommer att bli liten, mager o ful  :-\
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

mille

• -
    • Gångemad
« Svar #3 skrivet: 21 maj-06 kl 14:36 »
Tack för ditt svar!

Vi kämpar nog på ett tag till, vår idé var att få henne att gilla flaskan så att vi kan locka till oss henne när hon går på betet och ge henne mat där.

Betet är ung. en halvkilometer bort, men det är en stor hage, så väl där är hon inte så lätt att fånga in igen...:-)
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Henning

« Svar #4 skrivet: 23 maj-06 kl 17:34 »
Hej, Det ä ;)r svårt att få ett så gammalt lamm att ta nappen. Om du tillskottsutfodrar lammen med kraftfoder i en fålla där bara dom kan gå in brukar det räcka. Fixa fållan där fåren brukar ha sin liggplats )och placera saltsten och ev mineralbalja bredvid) Då är det störst chans att lammen går in. Att vänja lammet vid flaska nu (om du skulle lyckas) gör att det blir präglat på dig och får svårare att funka i flocken. Lycka till.  ;)

mille

• -
    • Gångemad
« Svar #5 skrivet: 24 maj-06 kl 20:36 »
Hej,

Vårt lilla lamm har faktiskt börjat gilla smaken av lammnäringen och hon har börjat ta nappen. Idag stod hon upp och fick flaskan och det är ju ett framsteg, eftersom vi vill kunna släppa ut henne snart!

Det där med prägling borde väl gälla alla flasklamm? Eftersom hon är en tacka så är jag inte så orolig för det, men hade det varit en bagge så hade vi nog kört på bete +kraftfoder.

Tack för ditt svar!

chika

• Glad Mamma!!
    • Bohuslän
« Svar #6 skrivet: 25 maj-06 kl 13:19 »
hej mille!
Jag e ju ny med detta om får...i april fick jag bla annat 2 små lamm varav den ena dog efter 1 dygn,efter en vecka(jag hade vart bortrest) andra såg till fåren så såg jag att det överlevande lammet var mkt svag,kunde inte stå upp längre..tog hem henne(Alice,se tråd ),hon fick bo hemma hos mej i 10 dagar,nappflaska o sånt släppte sedan tillbaka henne i flocken,satte dit en lammbar som hon efter lite tvekande började att äta av,där fick hon sin mat i ett par veckor,mamma får fanns ju men ingen mat hos henne...vi släppte ut dem på bete,2 tackor o 2 lamm,det har gått jättebra,stödfodrar med lite hö o lite kraft,vällingen la jag av tvärt..vägde henne innan utsläpp och hade då gått upp till 11 kg,hon känns rund o go om magen..hon har även blivit präglad av sin flock så hon har "blivit" ett får ;D...springer inte vid staket och skriker utan verkar vara nöjd med sina polare ;D ;D..fast kel vill hon ju ha när jag kommer med hö`t.....
Här finns:får,hästar,kaniner,marsvin,hamstrar,råttor och
hönor(mysankor),undulater,nymfparakit, hamster, geckoödlor, zoophobaslarver, syrsor, kanariefågel,diamantduvor,gerbiler,degusar,majsorm.chinchillor..just de..fiskar oxå.... :)och senaste tillskottet 2 st vattensköldpaddor :)

mille

• -
    • Gångemad
« Svar #7 skrivet: 25 maj-06 kl 21:28 »
Hej Chika,

Roligt att det gått bra med lilla Alice! Vi tänkte väga vår lilla för att se hur hon ligger till med vikten. Det känns som att hon har bra hull och hon har bra aptit.

Jag är också rätt så ny på får, vi köpte vår lilla flock i augusti förra året och detta är vår första lammning! Allt gick ju bra ända tills dess att en av tackorna dog, det var lite oväntat och sorgligt. Särskilt som vi nästan bara fick bagglamm i år och vi vill ju gärna att flocken skall växa!

mille

• -
    • Gångemad
« Svar #8 skrivet: 26 maj-06 kl 23:06 »
Vår lilla Saga börjar tycka om lammnäringen och går ganska bra att flaskmata nu, men en sak gör oss fundersamma; hennes mage har blivit bullig, mest på ena sidan. Som om hon har en massa gaser i magen eller nåt...

Hon bajsar normalt så det verkar inte vara förstoppning.

Är det någon som haft flasklamm som vet vad det kan bero på?

Hon har fri tillgång till hö och så ger vi henne färskt gräs och iblad lite kraftfoder (väldigt lite dock).

Saga dricker ung. 1½dl lammnäring två gånger om dagen, däremellan har hon flaskan hängande i båset, men hon dricker inte mycket ur den själv.

andreana

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 26 maj-06 kl 23:30 »
1½ dl 2 ggr om dagen..
lät lite lite, min killing äter ca 2 dl var 4:e timma... kanske är det jag som ger henne för mycket..?
Men hon växer bra & har inga problem med magen.

Hur mycket hö äter ert lamm?

mille

• -
    • Gångemad
« Svar #10 skrivet: 27 maj-06 kl 16:17 »
Hej,

Vi brukar blanda till ~2,5 dl men hon vill aldrig ha så mycket. Resten låter vi vara kvar i båset men hon är inte intresserad av att dricka själv. Eftersom hon gått med sin mamma i nästan fyra veckor så kanske hon har svårt att äta mycket åt gången, de diar ju många men korta stunder? Jag känner mig väldigt ny på detta, men hon har ju fri tillgång till både hö och näring, så jag hoppas att det räcker.. Men vi hade ju gärna sett att hon åt mer av näringen.

Jag vet inte hur mycket hö hon äter, hon kankse får i sig runt 1 kg om dan? Idag byggde vi en provisorisk hage till henne och nu har hon mumsat gräs i ett par timmar, det var betydligt mer intressant än lammnäringen!

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #11 skrivet: 28 maj-06 kl 00:29 »
Hon har fri tillgång till hö och så ger vi henne färskt gräs och iblad lite kraftfoder (väldigt lite dock).

Ge fri tillgång på Lammfor till henne !
Eller önskar ni ett lamm av mager-mini modell ?  ;D
« Senast ändrad: 28 maj-06 kl 00:30 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

mille

• -
    • Gångemad
« Svar #12 skrivet: 28 maj-06 kl 12:13 »
Det är väl klart att vi inte vil ha ett magert lamm, lite onödigt skrivet tycker jag.... :(

Är det inte en risk att låta henne ha fri tillgång till kraftfoder? Att hon äter för mycket och inte får igång idisslingen (hon har ju iofs betat i snart en månad så det kanske inte är nån fara...)

Vi tänkte ju snart släppa ihop henne med flocken och då kommer ju resten av lammen också att sätta i sig en massa lammfor (det blir ju svårt att ge henne fri tillgång och inte de andra lammen) och det vill vi helst inte.

Henning

« Svar #13 skrivet: 29 maj-06 kl 00:22 »
Hej, Om avföringen är fin tyder det på att fodersmältningen fungerar. Lite ökad gasfyllnad i våmmen behöver inte betyda något även om det inte är önskvärt. Du får nog räkna med att din unge blir lite efter. Just i den åldern är det som svårast att bli av med tackan. Lammen håller som bäst på att ställa om sig från mjölk till grovfoder. Har du sett om ungen dricker vatten? Det är ingen risk att hon äter för mycket kraftfoder om du använder en normal lamm- eller kalvpellets.
Själv har jag för tillfället 4 flasklamm och dom får 4 dl var per mål, 4 ggr om dagen och växer fint + fri tillgång på spätt hö och pellets. Om några veckor kommer jag att byta ut lammnäringen mot rent vatten.

mille

• -
    • Gångemad
« Svar #14 skrivet: 29 maj-06 kl 07:51 »
Hej Henning!

Tack så mycket för ditt svar!

Jo, avföringen ser bra ut. Hoppas inte att det är någon fara med gaserna.... De andra lammen, som går hos sina mammor, ser inte alls så bulliga ut. Beror det på näringen tror du?

Då skall jag nog köpa lammfor till henne för så mycket näring som du ger får vi ju inte i henne på långa vägar. Men det är kanske lättare om man flaskmatat från början?

Hon har vatten, men jag har inte sett om hon dricker något. Däremot går hon ute på dagen och får i sig vatten genom betet.

Hur gamla är dina lammungar?

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #15 skrivet: 29 maj-06 kl 18:28 »
Att hon äter för mycket och inte får igång idisslingen
Vi tänkte ju snart släppa ihop henne med flocken och då kommer ju resten av lammen också att sätta i sig en massa lammfor (det blir ju svårt att ge henne fri tillgång och inte de andra lammen) och det vill vi helst inte.

Måste bara få fråga varför ni inte vill ha fina välväxta lamm ?
*nyfiken* för det får man när lammen äter fri tillgång på Lammfor.. ;D

Och varför skulle hon inte få igång idisslingen om hon äter Lammfor ?
det är ju ett foder utvecklat för just Lammungar....
för att de ska få igång idisslingen snabbt o för att stimulera våmutvecklingen.

Rosa
« Senast ändrad: 05 jun-06 kl 14:34 av Rosa »
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

mille

• -
    • Gångemad
« Svar #16 skrivet: 29 maj-06 kl 20:42 »
Hej Rosa,

Det där med idisslingen och lammfor var faktiskt något jag läste i en tidigare tråd på detta forum... :)

Men det är nog ingen större fara med idisslingen, däremot så behöver inte lammen lammfor, om de har ett bra bete och en mamma. (Står bland annat på lantmännens hemsida med beskrivning av fodret)

Därför tycker jag att det är lite onödigt att våra andra lamm (som är både välväxta och fina) skall äta kraftfoder som de egentligen inte behöver.

Men Saga kommer att få lammfor (försökte köpa idag men då var det slut) och vi får väl helt enkelt försöka utfodra bara henne med det, även sedan i hagen.

Det har varit rätt intressant att få tips i detta ämne, för jag har verkligen fått så olika tips. Både här och på andra ställen.... Jag har lärt mig mycket i alla fall, även om det ibland känns lite förvirrat när alla säger olika.

Men vi får ta de tips som passar vår situation och hitta vår egen väg!!

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #17 skrivet: 29 maj-06 kl 21:53 »
Hej Rosa,däremot så behöver inte lammen lammfor, om de har ett bra bete och en mamma. (Står bland annat på lantmännens hemsida med beskrivning av fodret)

Jaha då var det ju det här med detaljerna då hur man läser information  ;D

Med begreppet "Beteslamm" menas lamm som är  födda i Mars/April
(och då uppväxta på fri tillgång på Lammfor) och då 2-3 mån gamla i Juni..

Med "bra bete" menas  täta, kortvuxna beten 5-8 cm med hög andel baljväxter/örter.
..men från mitten av Juli är inte ens dessa "bra beten" bra utan lammen skall/bör tillskottsutfodras för en tillväxt om min 250 gr dag.
« Senast ändrad: 02 jun-06 kl 22:44 av Rosa »

Henning

« Svar #18 skrivet: 08 jun-06 kl 18:36 »
Hej Mille, förlåt att jag inte såg ditt inlägg från den 29/5 förrän nu. Hur har det gått senaste veckan? Är din unge fortfarande gasig? Det gör nog inte så mkt eftersom avföringen är fin. Visst är det lättare om man flaskmatar från början.

Mina lamm är 7 resp 5 v. De äldsta har slutat med pulvermjölken men käkar ca 200 g pellets var + gräs och lite hö. De har en snäll gammal tacka som sällskap.

mille

• -
    • Gångemad
« Svar #19 skrivet: 08 jun-06 kl 23:11 »
Hej Henning!

Tack för ditt svar!

Jo, hon ser fortfarande "bullig" ut, men det har kanske blivit lite bättre. Vi gav upp näringen i helgen och nu äter hon istället lammfor.

Jag vet inte hur mycket hon äter eftersom vi ger henne det fritt, men hon verkar gilla det och sist vi vägde så hade hon ökat i vikt som hon skall! Hon får också gräs och hö, och avföringen ser fortfarande bra ut!

Hon är ju drygt 6 veckor nu och vi skulle vilja släppa tillbaka henne, till flocken men problemet är hur vi skall få i henne kraftfodret då..  Risken är att alla hennes bullriga baggkusiner snor åt sig all maten så att hon inget får..  :-\

Vi får se hur hon har ökat i vikt till helgen, vi skulle vilja ha upp henne till 11-12 kg innan hon går tillbaka, ifall det nu blir svårt att stödmata på betet.

Dela detta:

* Inloggade just nu

512 gäster, 1 användare
Okulärbesiktning av Byrålåda

* Forum

* Om tidningen Åter

- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser