Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Var köpa färgpigment?  (läst 25342 gånger)

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
Var köpa färgpigment?
« skrivet: 21 maj-06 kl 10:57 »
Vad finns det för bra internet-butiker med färgpigment till att måla med linoljefärg.  Alltså till att måla snickerier och väggar, inte "konstnärligt" måleri. Helst där man kan köpa mindre mängder, typ något hekto eller så.

Renovering och inredning av vårt halvgamla och nedslitna hus pågår...  :) I år står fönstren på tur, och en del snickerier inomhus.

Attis

• -
Re:Var köpa färgpigment?
« Svar #1 skrivet: 21 maj-06 kl 12:57 »
http://www.claessons.com/ har det du behöver.

Olja, pigment, kunskap osv.
Lite billigare än kulturhantverkarna och liknande firmor.
/Attis

hasteus

« Svar #2 skrivet: 22 maj-06 kl 10:31 »
Underbar butik!!
Observera att dom ofta även har mindre förpackningar i butiken än vad som ibland anges på nätet där 5liter tex ofta är minsta mängden som listas i prislistan. Visserligen behöver du ju större förpackningar för husarbeten, men utifall du vill "slänga med" med något prov på en produkt.

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #3 skrivet: 23 maj-06 kl 18:58 »
Wow - där finns ju verkligen allt! Men säljer de också till privatpersoner, jag fick för mig att de bara sålde till företag?

Attis

• -
« Svar #4 skrivet: 23 maj-06 kl 20:29 »
Dom säljer till privatpersoner. Små och stora leveranser, som vanligt billigare om du beställer mycket.
/Attis

Skytten

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 24 maj-06 kl 22:31 »
Jordfärger om nu linolja, vatten eller vattenglas används, kan givetvis inhandlas i butik eller i handel.

Kul är att gå i åbrinkar och på ställen där det finns intressant jord, prova gärna på något, och det är sannolikt att äldre hus i trakten just har den färg du får(ungefär).

Linoljefärg är mat för vissa varelser, så det gäller att förstå att vissa jordpigment är toxiska för alger, tillskillnad för syntetiska pigment.

Prova och lägg lerjord, slammat med vatten i en behållare, sug upp det vatten som är färgat och strunta i bottensatsen.

Testa detta vatten på en bräda, är färgen intressant, koka lite råggröt och blanda in, och tilsätt LITE kokt linolja, måla på ohyvlat trä, och vänta ett par år för att kolla hur det går, vanligtvis blir man inte besviken.

Det gäller att ha framförhållning!
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Filip Skräplund

« Svar #6 skrivet: 29 maj-06 kl 00:00 »
Här är en butik på Gotland som bl a säljer färgpigment: http://www.beckorep.com/index.html
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Ingridlinnea

• Halland
« Svar #7 skrivet: 10 jun-06 kl 22:56 »
Du kan beställa pigment från bland annat www.gysinge.nu
Hoppas att du hittar det du letar efter :).

Lycka till!

Ingrid

Ingridlinnea

• Halland
« Svar #8 skrivet: 11 jun-06 kl 08:06 »
Det finns ju färdigblandad färg också, vet inte om du är intresserad av det men här är iallafall två länkar :)

www.byggfabriken.se

www.kulturfarg.se

Såg att du bor inte allt för långt från göteborg, där finns  en färgbutik som heter wibo färg. Där kan du få tag på linoljefärger jordpigment mm. Så om du har vägarna förbi så rekomenderar jag ett besök där, de har det mesta :)

Lycka till igen ;)
« Senast ändrad: 11 jun-06 kl 08:15 av IngridLinnea »

skånetösen

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 30 sep-06 kl 11:07 »
Här i skåne finns en underbar färgaffär som heter 'färg från förr' och ligger mitt ute i ingenstans på Linderödsåsen. De hade ett tag en affär här i Höör men jag är osäker på om den finns kvar. Jag tror att de har en hemsida men vet inte adressen. Googla på den för deras produkter är fantastiska.

« Senast ändrad: 30 sep-06 kl 11:08 av skånetösen »
Det jag inte hinner idag kanske jag hinner imorgon.

leifhh

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 24 okt-06 kl 09:26 »
Christina, du kan ju ta en tur till Ekahagens byggnadsvård på gränsen mellan halland och västergötland i södra delen av Kungsbacka kommun, de kan mycket väl ha pigment... Och samtidigt passa på att hälsa på oss...
http://www.ekahagensbyggnadsvard.se/index.html
Annars har du fönsterantiken i Vänga, det är ju inte heller så långt från er, http://www.fonsterantiken.nu/index.asp

Om dessa butiker inte har pigment hemma så kan de garanterat ta hem det.
« Senast ändrad: 24 okt-06 kl 09:30 av leifhh »

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #11 skrivet: 24 okt-06 kl 10:07 »
Tack för tips! Jag har köpt en del grejer på Hus till hus i Alingsås, de har en del hemma och kan ta hem annat på beställning. Kul ställe, för övrigt! Ska försöka få loss tummarna och beställa lite mer pigment snart.

http://www.hustillhus.se/

Har iaf fått gjort en del målning härhemma, mycket återstår men det är ändå en början  :) Fönstren har vi inte hunnit med, så det får väl bli nästa år...

Dela detta:

* Inloggade just nu

509 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser