Det fanns ett färgschema på svenska för den som inte är så slängd i engelska.
Svartspättad tupp blir väl bra till både vita och svarta hönor eller 
Blå spättad tupp till blå och svarta hönor är det bra el dåligt ?
Svartspättad vet jag inte vad det är

En blåspättad tupp kan du ha till både svarta, blå och blåspättade hönor. Färgutfallet på kycklingarna blir olika beroende på hönans färg.
Vitt kan man blanda med svart och blått på vissa raser som inte finns i andra färger än svart, blått, spättat, gökfärgat (ex Jersey Jätte och Vithättor)
Men inte på raser som finns i andra färger (ex Dv Kochin & Silke)
Skälet till att det är så är att du inte vet vilken färg den vita har under det vita. Vita Silke har tex nästan alltid en dålig viltfärg under de vita och om du då blandar en sådan höna med en blå tupp kommer du att få blåaktiga djur med inslag av guld i hals och vingar. Förvisso fina att se på men ingen färg som är "ren"
Har du däremot en vit höna av en ras som bara förekommer i svart, blått, spättat och vitt vet du att din höna har någon av de färgerna under de vita och att om du sätter henne med en blå tupp kommer du bar att få någon av de färgerna.
För många år sedan hade jag Dvärg Vithättor i svart. Jag fick en helvit tupp och efter honom och mina svarta hönor fick jag både svarta, vita, blå, gökfärgade och blågökfärgade kycklingar. Av det kunde man dra slutsatsen att han under sitt vita var blågökfärgad med en enkel uppsättning av gökanlaget.
Det är med andra ord inte självklart vad man får om man blandar med vitt.