Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad är lagom?  (läst 1394 gånger)

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
Vad är lagom?
« skrivet: 21 jul-10 kl 22:15 »
Hur mycket tror ni att jag kan mjölka min fjällnära samtidigt som hon har en kalv?

Mamman är rund o go och har fri tillgång på gräsplus LITE spannmål.
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Nina W

• Värmland
SV: Vad är lagom?
« Svar #1 skrivet: 21 jul-10 kl 22:57 »
Jag är inte all världens erfarenhet men höll på med kor första halvan av mitt liv. Kalvar tar för sig, och i och med att den snuttar ofta om den är hungrig, så producerar hon mer. (Så funkar kvinnor också, brist på mjölk -amma ofta!). En kalv behöver fem-sex liter mjölk om dagen. Hur mycket kan kon tänkas mjölka? Tjugo totalt sett? Du kan också hålla koll på kalven, om du mjölkat ur det mesta och han sedan verkar hungrig så mjölka då ur mindre nästa gång.
Ett ganska svävande svar, någon annan kanske kan svara mer konkret.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #2 skrivet: 21 jul-10 kl 23:43 »
Räkna inte med att hon mjölkar mer än 12 liter om dagen när det är en Fjällnära.
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #3 skrivet: 22 jul-10 kl 10:46 »
Okej, då borde jag vara på den säkra sidan när jag inte mjölkat mer än 3-4 liter om dagen fördelat på 2 tillfällen?
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Dela detta:

* Inloggade just nu

532 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser