Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hur fort verkar maskmedel?  (läst 5684 gånger)

louise

• Gäst
hur fort verkar maskmedel?
« skrivet: 21 jul-10 kl 14:33 »
Har en tacka med tokdiarré och försöker utesluta mask. Hur fort brukar maskmedel verka? Så jag vet när jag kan bocka av just mask som orsak. Hon har fått både ivomec och.. en annan.. orkar inte leta upp namnet nu.

Birgit

SV: hur fort verkar maskmedel?
« Svar #1 skrivet: 21 jul-10 kl 14:56 »
Hoppas du inte gav båda samtidigt? Ivomec är ett starkt gift, ger man dessutom ytterligare ett gift, så kan djuret ta mer skada än nytta av preparatet.
Vad utfodras tackan med? Bete? Tillskott? Ge lite hö och se om det uppskattas. Magen behöver lugn och ro för att komma i ordning. Beroende på orsak till diarrén, så kan det ta allt från någon dag, till ett par veckor innan magen fungerar igen.

louise

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 21 jul-10 kl 15:04 »
Varför ska man inte ge det samtidigt? Du menar att får är så klena de inte tål två mediciner samtidigt?

vallhunden

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 21 jul-10 kl 16:41 »
Hö är bra!
DHS-tabletter brukar också göra underverk (är ett sulfapreparat)....
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Birgit

« Svar #4 skrivet: 21 jul-10 kl 18:16 »
Jag menar inte att får är klena, men om du kör Ivomec som är den starkare varianten, som förväntas klara det mesta, varför stoppar du i dem något annat också?
Gift är gift oavsett djurslag (eller människa). Eller brukar du använda två olika värktabletter samtidigt också?
dels är det slöseri med pengar, men också skadligt att blanda preparat och giftet kommer ut där bak också och sprids i markerna och skadar även ofarliga djur som behövs.

louise

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 21 jul-10 kl 18:21 »
De två medlena går på olika parasiter, därför två olika för att täcka så mycket som möjligt.

jag är inte mycket för åsikter om "giftigt" och dyligt, jag ser inte faktan. För lösa argument. Vad är det som skadar  med två preparat? Jag fattar inte. Självklart använder en del flera olika sorters smärtstillande. Om man lider av två olika smärtproblem, kräver de var sin medicin.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #6 skrivet: 21 jul-10 kl 18:41 »
Står det inte på förpackningen hur fort det verkar? Har för mig att ivomec ska verka på typ 2-3 dagar.

Hötipset är bra, generellt sett är det med alla djur, som med människor, att mild mat med mycket fibrer är bra för irriterade magar med diarré. Helst ska man inte äta några konstiga saker, men det är svårt att begränsa ett djur som går ute.

Det finns mediciner som lugnar tarmen för andra djur, hundar tex, vet inte hur det är med får.

Som du säkert vet ska man gärna lura i dem extra vätska när de har diarré, tex genom att blanda något gott i vattnet, och de ska gärna ha lite extra salt.

Hoppas att allt blir bra med tackan.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

louise

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 21 jul-10 kl 19:12 »
Det är ju nåt skumt med henne, det är inte första gången och hon lära åka med lammen till slakten i höst. Hon måste ha nåt fel på tarmarna.

Vallhunden - det är den magra du var och kände på.

Birgit

« Svar #8 skrivet: 21 jul-10 kl 20:54 »
Citera
jag är inte mycket för åsikter om "giftigt" och dyligt, jag ser inte faktan. För lösa argument.
Vilka argument? Att det dödar nyttodjur också? Det är bevisat. Dessutom tar Ivomec det mesta, så ger man det, ger man inte fler samtidigt. Eftersom det är ett gift (det är inget påhitt) så kan det också påverka värddjuret negativt. framförallt immunförsvaret. Då har tackan alltså ännu större problem att bygga upp ett eget immunförsvar mot vad hon nu har problem med.
Vad har du för vet????? Som skriver ut flera preparat samtidigt?

vallhunden

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 22 jul-10 kl 09:11 »
Aha, hon som jag diagnosticerade som ett gammalt flasklamm. Troligtvis har hon inte ett riktigt OK immunförsvar (vilket kan vara vanligt hos flasklamm, om de inte fått tillräckligt med råmjölk) Det är därför magen är paj så ofta.

Sixten? :o Hette hon så ???
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

louise

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 22 jul-10 kl 09:54 »
Då är det väl nåt sånt, stackarn..

Birgit - ja nu kom argumenten: slår ut även det som är friskt och kan förstöra immunförsvaret.

Robb

« Svar #11 skrivet: 22 jul-10 kl 21:33 »
Hö är bra!
DHS-tabletter brukar också göra underverk (är ett sulfapreparat)....

Jag håller med vallhunden, DHS tabletter gör verkligen underverk. Jag hade stora problem med ett får, inget hjälpte förrän vetten skrev ut DHS, efter kuren blev hon bra och har varit det sedan dess. (peppar peppar) Och det gick på ett par dagar.
 :)

vallhunden

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 22 jul-10 kl 22:24 »
Jag har alltid DHS hemma ;D ;D Ibland är det endast det som kan bryta den onda cirkeln som en dålig mage kan innebära. Dessutom är diarré ett stort lidande för djuren....

Sen får man inte glömma bort allt förebyggande arbete, som fårskötsel innebär. Rätt foder, god hygien, långsamma foderbyten, tillräckligt med fibrer, träckprov och ev avmaskning etc. (Men tack gode gud för DHSén ;))
(Funkar även bra på hund ;D ;D)

Robb

« Svar #13 skrivet: 23 jul-10 kl 06:28 »
Jajjemensan! Man kanske skulle stoppa ner ett gäng i handväskan, funkar det på dom så funkar det nog på oss också! Det är ju trots allt rötmånad.  ;D

Min krake hade haft det svårt när hon var lamm, utstött, hälften så stor som sina syskon (3 född) etc, hon var dålig i magen och ganska uppsvullen över magen när hon kom hit. Jag tänkte först att hon bara var den typen som hade en känslig mage, hon blev dålig vid minsta lilla förändring. Jag höll på bli tokig, det spelade ingen roll vad jag gjorde, kanon-mat, stora parasitfria beten, hödieter , olika avmaskningspreparat, träckprover, blablabla. Inget hjälpte.
Till slut fick jag dessa tabletter av vetten och det var ju som trolleri. Hennes boll-mage lixom bara försvann, luften gick ur henne kan man säga  ;D Och helt plötsligt såg hon ju ut som ett får och inte en Zeppelinare, normala pluttar. Det var en bra dag i våra liv. Jag tror att hon hade någon konstig bakterie i magen som hon behövde hjälp med att ta död på. TS, testa denna tablett innan du skickar henne på slakt. Jag gav tabletterna mellan knäckebrödsskivor eller intryckta i äppelbitar. Lycka till.  :)

Klipparn

• Nygift
    • Skåne
    • Santatorp
« Svar #14 skrivet: 23 jul-10 kl 08:18 »
Ett djur med kraftig diarre' som får maskmedel tar inte upp det så bra.
(det går för fort igenom magen)
Man bör sätta dom på en hö/halm diet någon dag för att bromsa upp magen.
Lammproducent och fårklippare..
Swoooosh!     What was that?        That was your life, mate.
Oh. That was quick. Do I get another one?      Sorry, mate, that was it...    (Basil Fawlty)

vallhunden

• Västergötland
« Svar #15 skrivet: 23 jul-10 kl 08:37 »
Det är brustabletter, så de går att lösa upp i lite vatten och ge direkt i munnen... ;D

louise

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 23 jul-10 kl 19:41 »
ja, halm har jag ju! blev bekymrad när ni pratade om hö.... men kan jag dryga ut betet med halm liksom?

Klipparn

• Nygift
    • Skåne
    • Santatorp
« Svar #17 skrivet: 27 jul-10 kl 08:10 »
ja, halm har jag ju! blev bekymrad när ni pratade om hö.... men kan jag dryga ut betet med halm liksom?

NEJ
Lammproducent och fårklippare..
Swoooosh!     What was that?        That was your life, mate.
Oh. That was quick. Do I get another one?      Sorry, mate, that was it...    (Basil Fawlty)

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #18 skrivet: 27 jul-10 kl 08:41 »
Nja dryga ut menade nog varken du eller vi som föreslog det, men för att hjälpa upp diarré är halm utmärkt. Då är det ju inte näringsvärdet vi är ute efter, utan fibrerna som hjälper tarmbakterierna att komma i balans. Däremot kan det vara svårare att få dem att äta halm än hö, om de har tillgång till bete.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

hustran

« Svar #19 skrivet: 27 jul-10 kl 19:52 »
Tyvärr så hade vi problemet för ngr.¨år sedan. Vi gav dhstabletter,till en stackars tacka i stället för maskmedel....hon dog.Jag anklagar fortfarande mig för att jag inte lyssnade på mig själv.DHS i all ära men tänk,kan det vara parasitproblem....

Dela detta:

* Inloggade just nu

497 gäster, 5 användare (2 dolda)
LimJans, Ros-Marie Karlsson, Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser