Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  NÄR kommer första ägget ? olika rasers värpstart - börja värpa lista.  (läst 32883 gånger)

Dixiebelle

• Livet på landet - fast i Stockholm
    • Södermanland
    • Pixebo
Skulle gärna vilja veta när era hönor börjar värpa ägg och era tuppar börjar beftrukta hönor,
lista ras och ålder. Förstår att det är olika även inom raserna men bara så att man kan få ett hum?  :)

Typ enkelt som:

Tupp-Åsbo 16 veckor
Höna-Silkes 18 veckor osv
*Engelska stridshöns*Gammal engelska stridshöns*Dvärg faverolle*Blandishöns

Våra höns gör lite som dom vill...

Sirpa

• -
Jag har läst igenom vad som uppgetts här på alternativ forumet under flera år,
vid vilken ålder hönsen börjar värpa/lägga ägg efter forumsdeltagarnas egna erfarenheter.   :) 

St.Kochin  32- 48v.
Brahma      28- 44v
Vorwerk 28- 32v
St.Barnewelder 28v
Sussex    28v- 32v
Appenzeller  27- 48v.

Dv.Wyandotte 25v
Plymouth Rock 25v
Maraner     24- 44v
Orpington  24- 44 v
Fauverolle  24- 32v
Seebright  24- 25v
Ölandshöns  24v
Plymouth Rock 24v
RIR           24v

Isbar      23- 38v
OEG   23- 25v.
Araucana   23- 30v
Isa Brun (värphybrid) 23v.

Hedemora  22- 27v
Derco brun (värphybrid) 22-23v.
Blomme      21- 30v
Sabelpoot  21 -28v.

Dv.Silke    20 - 40v.
Dv.Kochin   20 - 32v.
New Hampshire 20- 28v
Chabo      20- 28v

Australorp   20- 26v
Islandshöns 20- 24v
Holl. Vithätta  20- 24v
Wyandott stor 20- 24v

Vit leghorn    19 v

Någon? som har uppgift på
Ölänsk Dvärg
Svarthöns
Gotlandshöns
Welsumer

(uppdaterar listan eftersom)
« Senast ändrad: 09 maj-13 kl 18:09 av Sirpa »
Höns och Liljor i min trädgård.

Dixiebelle

• Livet på landet - fast i Stockholm
    • Södermanland
    • Pixebo
Tack snälla för en bra lista!  :)
*Engelska stridshöns*Gammal engelska stridshöns*Dvärg faverolle*Blandishöns

Våra höns gör lite som dom vill...

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
Mina svarta dv kochin har börjat lägga vid runt 20-21 veckors ålder. Sedan så har en kompis som köpte ägg av mig haft en höna som började lägga vid runt 18-19 veckors ålder!
Min pärlgrå började lägga när hon var ca 25-26 veckor gammal,
laxarna säkert över 30+. Vet andra som har djur som också börjat lägga efter 30 veckor. Kan kanske spela roll på vilken linje de är?  ???

Min pärlgrå araucana började lägga vid knappt 30 veckor (29 kanske). Mina viltfärgade är ca 2 månader äldre än henne men började även lägga ägg senare än henne. Så där pratar vi nog om nästan 40 veckor.
« Senast ändrad: 17 sep-12 kl 10:17 av Sirpa »
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
Värpstart varför olika för olika raser?
« Svar #4 skrivet: 16 aug-10 kl 08:24 »
Det finns flera saker som påverkar när hönor börjar värpa.

Ras -Här finns variationer på allt ifrån 16 veckor till ett år. Ofta är storvuxna och långsamväxande raser senare medan små och lätta raser tidigare men undantag finns.

När på året kycklingen är kläckt En kyckling kläckt tidigt på våren sommaren kan ibland börja värpa redan på hösten. Är den däremot kläckt senare på året stimulerar ju inte mörker och vinterkyla till att värpa och därför blir dessa höns ofta senare i starten.

Levnadsbetingelser Foder och livsmiljö påverkar också värpstarten. Värpfoder och ljusstyrning kan lura hönsen att börja värpa på vintern om man så önskar. Men det är inte det naturliga och var och en får bestämma om man vill köra det naturliga årsintervallet för hönsen eller om man vill ha lite mer intensiv produktion. Höns behöver absolut minst 11 timmars ljus och helst 14-16 timmars ljus för att värpa bra. Undantag finns från dessa ljustimmar, vissa raser är kända för att vara goda vintervärpare och andra linjer/individer kan också vintervärpa i "mörker" men ljuskravet gäller för de allra flesta hönor.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Dela detta:

* Inloggade just nu

446 gäster, 4 användare (1 dolda)
torbjorn, fredrikbertilsson, simon.arvestrand

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser