Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Blir man knasig av Raw Food/Levande Föda?  (läst 28065 gånger)

papaverace

• Uppland
SV: Blir man knasig av Raw Food/Levande Föda?
« Svar #40 skrivet: 08 aug-11 kl 14:54 »
Det du säger är delvis sant. De som äter mainstream raw food, även kallad skräpmatsrawfood, blir lätt undernärda på kalorier, speciellt kolhydrater från färsk mogen frukt och blir överstimulerande av alla sina "superfoods". David Wolfe har blivit mullig och shazzie blir underligare, som bara några exempel.

De kollapsar efter bara några få år, oftast 2-10, för att sen predika faktiskt onödiga saker som rått kött och ägg om de bara tog till sig det vetenskapen har försökt säga under nästan 100 år: ät färska frukter och grönsaker!

Dagens rawfoodare är ett utmärkt exempel på detta, de som virrat in sig ekonomiskt och psykiskt i superfoodsträsket. De som levde på Ann Wigmores tid kan jag tänka mig att de åt för lite överhuvudtaget för att det ska fungera i längden, med för mycket fett som kalorikälla.

Douglas Graham har försökt få ut detta meddelande ändå sen tidigt 80-tal och de som slutar med junkie-rawfood och börjar följa principerna som han, och faktiskt seriös vetenskap förklarar, upplever de sin nya hälsa som dag och natt. Många har berättat att de önskat sluppit gå den omvägen och istället börjat med frukt-o-grönbaserad lågfet rå vegansk livsstil.

Den kallas inte för diet för det handlar om att göra de nödvändiga livsstilsförändringarna för att lyckas som är t.ex. minst 30 träning varje dag, hydrera med vatten flera gånger om dagen och ät tillräckligt, minst 2500 kalorier om du är kvinna och minst 3000 om du är man.

Vad tycker ni?

Ja, det låter logiskt. Jag måste dock skamset erkänna att GreenRooms påstående att det 'kosmiska medvetandet' skulle slå ner, stämde precis. Det slog ner i mig, just hösten 2010 och nu kan jag inte fatta att jag en gång varit hårdnackad ateist, och trott att vi inte har själar. Jag vet inte om det faktiskt var så att jag var så extrem Raw som gjorde att jag helt plötsligt kunde 'tala med djuren', fick folk att ramla av stolarna på andra sidan Atlanten om jag bad för dom, healade djur o människor, såg auror osv etc, etc. Allt sån't som jag spydigt skrattat åt, inklusive talet om Gud. Rätt åt mig btw... ::) Och inte har jag kunnat heala mig själv heller, trots "Reconnective", Amegapennor, vanliga healers. Bara för det - eller kanske för någon annan anledning - så slutade min 'healing-power' och inga budskap fr universum heller. Kanske man måste må fysiskt bra för dessa saker...

Tyvärr har jag gått baklänges i FYSISK hälsa. Trots ett hårdnackat fasthållande vid Raw - INTE junk, mycket gröna blad! - så är hela min kropp ett elände, med ständiga diarreer, osmält mat i avföringen, gaser och bullrande tarm, njurar som är irriterade, galla, lever och en nästan totalt sovande bukspottkörtel. Detta är dock INTE Raw:s fel, om jag försöker äta 'vanligt' speciellt grädde, mjölk, kött, bröd etc så kollapsar jag nästan. Jag har sett sådana ofattbara hälsomirakel med Raw, varför funkar det inte på MIG längre...? Jag har ingen magsyra heller, hur 17 ska man få igång den? Och sen blev jag elallergisk när jag var som värst men det är borta nu, vilket betyder att kosten påverkar detta tillstånd.

Kanske man borde lägga in sig på ett RawHem, och ta en rejäl parasitkur, vilket är det bästa hemmet, nån som vet?

Kan ett fel vara att jag INTE blötlagt nötterna?
« Senast ändrad: 08 aug-11 kl 14:58 av papaverace »

DrJacob.se

• Rå-lågfett-högkolhydrat-vegan
    • Blekinge
    • DrJacobs Raw Food
« Svar #41 skrivet: 08 aug-11 kl 18:38 »
Problemet är att du baserar din kost på nötterna, fröna, fetterna! Dessutom åt du antagligen för lite som är till 90% av orsaken varför människor inte lyckas i längden på raw food. Att äta svårsmält mat och svälta dig själv är inte en bra kombination. Gör om, gör rätt.  (:) Basera dina kalorier från färsk mogen frukt och ät tonvis med späda bladgrönsaker som ditt sista mål på dagen. Hur? Läs The 80/10/10 Diet av Douglas Graham (eller ladda hem den olagligt) så förklarar han varför du misslyckades. Du är inte ensam, jag har varit där också.
Certifierad Lärare i Raw & Living Food och Levande Föda -
http://www.dracob.se/
http://www.30bananeromdagen.ning.com/

DrJacob.se

• Rå-lågfett-högkolhydrat-vegan
    • Blekinge
    • DrJacobs Raw Food
« Svar #42 skrivet: 08 aug-11 kl 22:13 »
Här är en bra video om hur man blir på en mainstream raw food.  ;D
David Wolfe on levitating mushrooms and devil bananas!
Certifierad Lärare i Raw & Living Food och Levande Föda -
http://www.dracob.se/
http://www.30bananeromdagen.ning.com/

papaverace

• Uppland
« Svar #43 skrivet: 11 aug-11 kl 17:00 »
Problemet är att du baserar din kost på nötterna, fröna, fetterna! Dessutom åt du antagligen för lite som är till 90% av orsaken varför människor inte lyckas i längden på raw food. Att äta svårsmält mat och svälta dig själv är inte en bra kombination. Gör om, gör rätt.  (:) Basera dina kalorier från färsk mogen frukt och ät tonvis med späda bladgrönsaker som ditt sista mål på dagen. Hur? Läs The 80/10/10 Diet av Douglas Graham (eller ladda hem den olagligt) så förklarar han varför du misslyckades. Du är inte ensam, jag har varit där också.

Tack för svar. Jag går ner i vikt hela tiden fast jag äter som en häst! Ju mer jag äter, ju mer går jag ner i vikt då jag inte kan ta upp näringen. Jag har räknat ut att jag har en fruktansvärd natriumbrist och natriumet i gröna blad verkar inte räcka, trots att jag äter minst 500 g per dag. Gröna blad är mitt andra namn, btw.

Jag blir genast bättre - mina iskalla händer blir varma - om jag intar Helhetshälsas basiska blandning med natriumchock. Men jag har fått för mig att det hämmar saltsyran i magsäcken, vilket ju jag har knappt NÅGON...Varje gång jag ätit blir jag så fruktansvärt trött, fast jag har bra blodsockervärden numera. Kanske man borde börja med en totalt utrensande fasta,, och tarmsköljningar etc. Är vetegräs ett måste? I så fall får jag väl åka till Valdemarsvik. Men det finns ju hem i Stockholm numera. Jag ger inte upp, för jag har ju själv sett dessa mirakel som botat cancer, diabetes etc etc.  ;) Jag har sett cancerbot, rteumatismbot, tarm-bot, MS-bot etc . Inget i världen tror jag MER på!

joyshanti

• Gäst
« Svar #44 skrivet: 24 aug-11 kl 15:33 »
När första inlägget insinuerar att den som äter raw food är "hjärnskadad" så sätter det verkligen ribban direkt på diskussionen...
Ja, ribban sattes redan i titel - "blir man knasig av raw food"...

Jag anser att i ett tillåtande, modernt och civiliserat samhälle ska man kunna tillåta människor att vara som de är utan att kalla dem för knasiga eller insinuera att de har hjärnskador bara för att de är kärleksfulla och gillar ceremonier eller ritualer. Varför är det så i vårt samhälle att man ska kallas för sjuk om man väljer att leva på ett annat vis än den stora normativa och bekväma mittfåran a'la Sven och Svea Svensson?

Det är verkligen inte att respektera andra människors personliga upplevelser att kalla dem för knasiga och ha hjärnskador - det är det gamla främlingstänkande som kommer igen och i praktiken är det diskriminering av andra människor. En mat-rasism. Om du äter raw food är du inte välkommen, du gillas inte och du stämplas automatiskt som knasig för du väljer en alternativ livsstil.

Vi i Sverige har alltså inte kommit längre. Det upplever jag som rätt ledsamt faktiskt.
Jag har varit vegan i 15 år och större delen av min föda är råkost.
Om detta gör mig till knasig, hjärnskadad och på mängder av olika vis störd och onormal - ja, då bjuder jag på det.

Abigail

« Svar #45 skrivet: 24 aug-11 kl 23:38 »
En mat-rasism. Om du äter raw food är du inte välkommen, du gillas inte och du stämplas automatiskt som knasig för du väljer en alternativ livsstil.

Människor har väldigt starka åsikter när det gäller matvanor. LFHC, undvika fett, vegetarianer, frukterianer (eller vad det heter) Det är väl ändå ganska okej så länge man bara uttalar olika åsikter, det är ju först när de blir militanta för att tvinga på andra sina matvanor som det riktigt äckligt.

Vilverin

• Skåne
« Svar #46 skrivet: 10 sep-11 kl 22:50 »
En fråga från en icke så insatt person: Raw food innebär råa och inte kokta grönsaker med mera, men vad med sädesprodukter? Äter man helt enkelt inte sådant eller käkar man en näve havregryn rätt upp och ner, okokt liksom? Och mjölkprodukter, kan man äta det eller räknas det som tillagat?

Jag borde nog googla på det här egentligen, men jag är för trött just nu. Anledningen att jag frågar är att jag dels känner mig småtjock och vill tappa ett tiotal kilon, dels att jag senaste månaderna känt mig trött och lite yr mellan varven. Vore intressant om det kunde ändras med kosten.
En konstnär är ingenting utan gåvan, men gåvan är ingenting utan arbete.
- Émile Zola

Existens?

• Gäst
« Svar #47 skrivet: 10 sep-11 kl 22:57 »
Jag har tolkat rubriken som att man äter levande föda..Och då tänker jag inte på ett levande salladsblad..utan mer en groda..en levande höna..osv..men det kanske var en knasig tanke.

Sjaunja

• -
« Svar #48 skrivet: 11 sep-11 kl 00:36 »
En fråga från en icke så insatt person: Raw food innebär råa och inte kokta grönsaker med mera, men vad med sädesprodukter? Äter man helt enkelt inte sådant eller käkar man en näve havregryn rätt upp och ner, okokt liksom? Och mjölkprodukter, kan man äta det eller räknas det som tillagat?

Jag borde nog googla på det här egentligen, men jag är för trött just nu. Anledningen att jag frågar är att jag dels känner mig småtjock och vill tappa ett tiotal kilon, dels att jag senaste månaderna känt mig trött och lite yr mellan varven. Vore intressant om det kunde ändras med kosten.

Sädesprodukter blötlägges eller groddas för det mesta. Mjölkprodukter undviks.

Nina W

• Värmland
« Svar #49 skrivet: 11 sep-11 kl 03:41 »
Ibland kan det nog vara väl så kärleksfullt att ta emot den mat som bjuds om man är hos andra än om det inte är den man mår bäst av. Därför tycker jag nog att ni råmatsätare skulle kunna kompromissa och äta en liten portion kokt ris/potatis eller grönsakssoppa om ni är hos vanligt folk. Ni kan ju alltid låta maten ligga på tallriken en stund så att den inte är för varm för er.

Vilverin

• Skåne
« Svar #50 skrivet: 11 sep-11 kl 08:53 »
Min bästa vän brukar säga att man får äta vad man vill hemma hos sig själv, men när man är hos någon annan äter man det som bjuds. Det är ett sätt att visa respekt för bjudaren.
- Émile Zola

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #51 skrivet: 11 sep-11 kl 09:11 »
Citera
http://greenroomsverige.ning.com/forum/topics/raw-food-och-mens
Mens praktiskt har ingen samband med att kunna ha barn (ovulation).

Lite knasiga tycker jag allt att man blir.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Existens?

• Gäst
« Svar #52 skrivet: 11 sep-11 kl 09:26 »
Min bästa vän brukar säga att man får äta vad man vill hemma hos sig själv, men när man är hos någon annan äter man det som bjuds. Det är ett sätt att visa respekt för bjudaren.

I västergötland har vi ett uttryck..  * e det bjutt, så e de fägnat*  betyder alltså att om man blivit bjuden mat, då har man fått..om man sen äter är upp till en själv.

Ingen blir kränkt, ingen behöver gå i terapi.

mimsan

• Planterar gärna träd
    • Skåne
« Svar #53 skrivet: 11 sep-11 kl 09:44 »
Anledning till att man äter raw food är att enzymer och näringsämnen förändras kanske till det sämre vid upphettning till över typ 42-45 grader. Det tror i alla fall jag.
Har käkat råkost (inte konsekvent 100 procentigt) i fyra år nu och mår bra av det.
Förutom råa grönsaker och frukt, torkad frukt och nötter så tror jag att fisk och skaldjur är nödvändigt för oss. Så på min tallrik finns det också -och rått om det är möjligt.
Man kan nog bli knäpp eller i alla fall betraktas som det vid allt fanatiskt engagemang.

Är man bortbjuden så är det sociala viktigare och jag äter glatt och njuter av den knarkmat som pasta och stekt kött är hemma hos vänner. Gör ingen stor affär eller missionerar...

Och.
Det är väldigt gott med smörstekta kantareller!!! ;D

Alltför konsekvent är inte trovärdigt.

luftballong

• Östergötland
« Svar #54 skrivet: 11 sep-11 kl 09:52 »

Om det är så att gästen inte tål/inte kan äta en viss typ av föda, tycker jag att det är lite väl strängt att säga att "man ska äta det som bjuds". Okej, ingen kan tvinga en att äta, men i och med detta uttalande har man också sagt att gästen är otacksam och ska skämmas om den inte äter maten som bjuds. Denna attityd gillar inte jag. Att man inte tål att äta en viss typ av mat betyder ju inte att man inte skulle visa respekt för bjudaren! Jag tycker inte att någon ska behöva äta mat som gör den dålig, bara för att "visa respekt" för bjudaren.

Angående att visa kärlek, respekt och förståelse för andra, så gör man det oavsett vilken mat man äter, om man låter andra äta just den mat de mår bra av, utan att komma med några predikningar, och utan att se ner på folk som tänker och tycker annorlunda.

Alla kommer till insikt om vilken mat som är bäst i sinom tid, men det är viktigt att de inser detta själva, utan andras påtryckningar.

Sjaunja

• -
« Svar #55 skrivet: 11 sep-11 kl 10:16 »
Om det är så att gästen inte tål/inte kan äta en viss typ av föda, tycker jag att det är lite väl strängt att säga att "man ska äta det som bjuds". Okej, ingen kan tvinga en att äta, men i och med detta uttalande har man också sagt att gästen är otacksam och ska skämmas om den inte äter maten som bjuds. Denna attityd gillar inte jag. Att man inte tål att äta en viss typ av mat betyder ju inte att man inte skulle visa respekt för bjudaren! Jag tycker inte att någon ska behöva äta mat som gör den dålig, bara för att "visa respekt" för bjudaren.

En sådan gång tar man väl helt enkelt med sig nåt hemifrån. Att de som bjuder ska ordna specialkäk kan man inte kräva.

Abigail

« Svar #56 skrivet: 11 sep-11 kl 13:10 »

En sådan gång tar man väl helt enkelt med sig nåt hemifrån. Att de som bjuder ska ordna specialkäk kan man inte kräva.

Underbart att du vågar säga det! Ibland blir det bara för mycket om det är bjudning för flera människor. En äter inte kött, en annan äter inte fisk, en tål inte ägg, en tål inte paprika, en har diabetes, en äter inte lök, en äter inte snabba kolhydrater, en är laktosintolerant, en är glutenallergiker osv. Man talar bara om vad man inte tål och förväntar sig att få något som passar. Det hade väl gått an om det bara var en person att ta hänsyn till men snart är det var och varannan som det ska tas specialhänsyn till.

Citera
Citera

http://greenroomsverige.ning.com/forum/topics/raw-food-och-mens
Mens praktiskt har ingen samband med att kunna ha barn (ovulation).

Lite knasiga tycker jag allt att man blir.

Mer än lite knasig. Helt enkelt inte alla hästar hemma.

Vilverin

• Skåne
« Svar #57 skrivet: 11 sep-11 kl 15:52 »
Jag tycker det är roligt att hitta på nya rätter och ser det sällan som ett problem när folk har speciella matvanor eller allergier. Men själv skulle jag aldrig tacka nej till det som jag blir bjuden på när jag är borta, det är helt enkelt så jag är uppfostrad. Jag skulle känna mig otacksam då, men jag förstår om alla inte tänker som mig där.

Eftersom jag äter allt (utom möjligen lever och blodkorv) så har jag inga moraliska eller hälsomässiga förbehåll med vad jag stoppar i mig. Dock köper jag nästan bara ekologiska varor när jag handlar åt mig själv, i allt från grönsaker till mjöl, mejeriprodukter och kött.
I ärlighetens namn så skulle jag tacka nej om jag blev bjuden på levergryta, mest för att jag anser det artigare att tacka nej än att kräkas vid bordet. Men annars äter jag det som bjuds. Och då jag gillar det mesta är det sällan några problem för mig. =)
- Émile Zola

papaverace

• Uppland
« Svar #58 skrivet: 12 sep-11 kl 12:44 »
När första inlägget insinuerar att den som äter raw food är "hjärnskadad" så sätter det verkligen ribban direkt på diskussionen...
Ja, ribban sattes redan i titel - "blir man knasig av raw food"...

Jag anser att i ett tillåtande, modernt och civiliserat samhälle ska man kunna tillåta människor att vara som de är utan att kalla dem för knasiga...

Du kanske skulle läst resten av tråden, där jag ber om ursäkt och får krypa till korset när jag hånat den andlighet som följer med Levande Föda. Man blir helt klart andligare och får andra 'vibbar' av LF. Folk frågar varför man 'strålar'...Men jag har märkt en otrolig skillnad mellan ekologiskt och det vanliga skräpet. Den vanliga salladen är rena skiten. I Victoria Boutenkos bok om Gröna SDmoothies så visar hon på att alla dessa mikromineraler och enzymer som förekommer rikligt i ekologiskt, ofta saknas HELT i den vidriga konstgödda och besprutade smörjan.

Ekologiskt är inte alls dyrt, eftersom du knappt får mer än kolhydrater, proteiner och vatten i det vanliga. Livsmedelsverket föreslog faktiskt för ett tag sen att det ekologiska skulle subventioneras av samhället - enl EUreglerna får man det - för att minska miljöutsläpp och förbättra folkhälsan. Men Reinfeldt o hans anhang sa nej. Som om man skulle vara förvånad...

Vilverin

• Skåne
« Svar #59 skrivet: 12 sep-11 kl 14:47 »
En annan viktig fördel med ekologisk mat är att den smakar mer och är mycket godare.
- Émile Zola

Dela detta:

* Inloggade just nu

675 gäster, 2 användare
Själv är bäste dräng, Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter

Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser