Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Blir man knasig av Raw Food/Levande Föda?  (läst 24888 gånger)

Irmelinis

  • Gäst
SV: Blir man knasig av Raw Food/Levande Föda?
« Svar #20 skrivet: 05 aug-10 kl 19:16 »
Okay. Om ni redan är säkra på att det är så, varför ens ställa frågan?

Vi har alla olika erfarenheter, och det är ju ofta så att man helst vill ha rätt, så då letar man tills man hittar någon som håller med, eller som iaf bekräftar ens egna tankar och åsikter.
Då är det också lite svårt att acceptera ifall ytterligare en annan person har helt motsatta erfarenheter, så klart.

Allt jag försökte säga är att ni pratar väldigt nedlåtande om en grupp människor (som ni bara träffat en bråkdel av).

Jag förstår att en del kanske blir konstiga och annorlunda, för det är många som inte äter -rätt- bara för att de äter raw.

Och jo, det finns många som är "frälsta" och vurmar inom t.ex LCHF- rörelsen. Som också hävdar att deras kost är den enda rätta och att de mår sååå bra (jämfört med vad?). Men de äter ju kött, borde inte de vara mindre militanta och kult-liknande då?

Jag tror ärligt talat inte det är kött-biten som fattas, utan att man helt enkelt inte fått rätt näringsbalans i sin råa vegan-kost, eftersom jag känner många veganer som inte alls är konstiga i huvudet och inte har någon sorts vitaminbrist heller. :)

tinna.m

  • Inlägg: 2451
    • Skåne
SV: Blir man knasig av Raw Food/Levande Föda?
« Svar #21 skrivet: 06 aug-10 kl 09:16 »
Jag tror.. att det är blodgrupp A som funkar fint på vegan eller RAW-food.
Blodgrupp 0 som funkar fint på LCHF-diet.
Blodgrupp B som funkar på mjölk.
Blodgrupp AB som är besserwissrar med magproblem -diare- om de kommer 5mil hemmifrån eller är uppe sent en kväll.
Jag tror det kan finnas fler variabler, men detta är huvudtesen.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

johena

  • Inlägg: 430
    • Dalarna
SV: Blir man knasig av Raw Food/Levande Föda?
« Svar #22 skrivet: 11 aug-10 kl 11:53 »
Jag har inte någon egen erfarenhet av att äta raw food ...  ... Som om det var bättre?  ???

Det är några dagar sedan detta skrevs, och jag läste det igår. Har dock inte kunnat sluta tänka på det, eftersom jag blev illa berörd. Jag är inte raw-food-ätare själv, men äter varken  kött, fisk eller fågel. Det har jag inte gjort på många år, men fortfarande ifrågasätter både familj och omgivning detta. Jag har a l d r i g försökt pracka på någon mina åsikter, men- MEN! Ordnar jag en tillställning och bjuder in folk, inte bjuder jag på kött då! Det innebär i n t e att jag "tvingar" någon att äta vegetariskt. Alla kan själva välja att komma eller inte, alla kan själva välja att äta eller inte. Jag brukar ofta få ta med egen mat när jag ska hem till icke-vegetarianer (företrädelsevis av den äldre generationen...). Vill man äta kött hemma hos mig, får man själv ta med det.
Jag och min mor har haft otaliga diskussioner om detta, det började redan när jag skulle ha studentfest och har fortsatt över födelsedagskalas och namngivningskalas för mina barn. Snälla, berätta för mig, vad är problemet? Är det så otroligt svårt att frångå sina vanor EN enda dag? En enda dag?
Den trångsynthet du visar i ditt inlägg, Nässelhäxan, gör mig så sorgsen. Två människor firar SIN stora dag, och vill fira med vänner och familj. Gick du dit bara för att äta? Är det det enda du minns? Du hade inte alls behövt gå dit, eftersom jag antar att du visste vad de hade för kost. Jag tror inte de tvingade någon att äta, och gamla mormor överlevde säkert en dag utan köttbullar.
Jag blev f.ö. bjuden på en gudomlig raw-food-paj häromveckan, med just sådan botten du beskrev. Det var bland det godaste jag ätit!

Sedan tror jag inte att raw-food är särskilt bra för barn att äta, eftersom de behöver mycket fett och energität mat, jag vet överhuvudtaget oem det är bra för vuxna heller, i längden, men.. var och en gör sitt val, och bjuder man folk på mat, har man väl rätten att bjuda på vad sjutton man vill? Eller har du för vana att ringa och tala om vilken mat du tycker bäst om när du skall hem till någon? Nä, skulle inte tro det...

Lite större acceptans i samhället, tack!
33 år. bor i en skogsby mellan falun och rättvik. längtar efter snickeriverkstad, höns och en nordsvensk, men har fullt upp med gossar, odling och hundar just nu. men drömmen lever...

Nässelhäxan - babsan

  • Inlägg: 439
  • Nässlor - naturens gåva
    • -
    • Nässelhäxan
SV: Blir man knasig av Raw Food/Levande Föda?
« Svar #23 skrivet: 11 aug-10 kl 16:50 »
Suck!  ::)  :P
Jag förstår att många av er som läser detta har blivit provocerade av mitt inlägg. Men, som jag tidigare skrivit, så har jag inte problem med att folk är vegetarianer, köttomaner, ostomaner eller vad du vill ... men varför ska vi räkna med att alla andra vill äta råa morötter, kokt kött eller grönmögelost? ENDAST!
Jag skrev om min kusin som ett exempel på en extrem människa. Jag har inte problem med att äta vegetariskt. Är medlem i flera föreningar där man tagit stämmobeslut på att vegetariskt ska vara standard vid sammankomster ...  :-*
Mitt problem är att hon, de (brudparet), inte har velat göra en (självklar?) kompromiss och serverat t.ex. "vanlig" vegetarisk mat som t.ex. gratänger, pajer, sallader m.m. Istället får var och en, en i förväg iordninggjord, tallrik med råa grönsaker (som inte mättar den som är van att äta rejält med potatis, ris eller pasta). Efter det en bedrövlig bröllopstårta som gjorde alla besvikna. Mest besvikna blev barnen ... en tunn liten bit fick var och en. Knappast mättande det heller. Det var bara sött!  :P
Vi hade inte ätit på hela dagen då vi bilat ner (35 mil) och bespetsat oss på en fantastisk bröllopsmiddag. Istället detta!  ::)

Återigen vill jag poängtera att min besvikelse inte har att göra med frånvaron av kött eller fisk! Varför ska alla vegetarianer omedelbart hoppa på mig och anklaga mig för att vilja ha kött till maten? Jag har överhuvudtaget inte nämnt det ... endast pratat om tillagad mat versus rå mat. Det är stor skillnad på hur vi smälter den och atmosfären blev tjock av gaser ... jag kan inte tänka mig att det var deras vilja och mening.  :-X

Storlyckans Anna

  • Inlägg: 4492
  • Tankspridd flicktant
    • Östergötland
SV: Blir man knasig av Raw Food/Levande Föda?
« Svar #24 skrivet: 11 aug-10 kl 21:10 »
Det låter dumt att inte äta en dag för att "spara sig" till en gratismiddag.
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

papaverace

  • Inlägg: 36
    • Uppland
SV: Blir man knasig av Raw Food/Levande Föda?
« Svar #25 skrivet: 15 aug-10 kl 05:35 »
Okay. Om ni redan är säkra på att det är så, varför ens ställa frågan?
Vi har alla olika erfarenheter, och det är ju ofta så att man helst vill ha rätt, så då letar man tills man hittar någon som håller med, eller som iaf bekräftar ens egna tankar och åsikter.
Då är det också lite svårt att acceptera ifall ytterligare en annan person har helt motsatta erfarenheter, så klart.
Eftersom jag själv är mest Raw och har sett alla dessa mirakel så skulle jag hellre vilja ha fel på ett forum, men att Raw var utan fel. Jag ställer frågan för att jag undrar. Men majoriteten av insändarna håller med, en av dem märkte det ju t.o.m. hos sig själv. De EXTREMA RawFoodmänniskorna får ibland konstiga tankesystem efter lång tid. Inte alla förstås, det var mer ett talessätt, kanske inte ens mer än 15%, vad vet jag. Men redan det syns ju så mycket, och är så mycket mer än vad något annat kostsystem verkar ha. Du är själv inte extrem enligt din matsedel, bl.a. får du säkert i dig tillräckligt m kalorier.

Jag förstår att en del kanske blir konstiga och annorlunda, för det är många som inte äter -rätt- bara för att de äter raw.

Det är möjligt att det är nån näringsbrist istället, men vad kan dessa i så fall missa? Borde inte andra extrema dieter få sån't då? Är det snarast kaloribrist?

Och jo, det finns många som är "frälsta" och vurmar inom t.ex LCHF- rörelsen. Som också hävdar att deras kost är den enda rätta och att de mår sååå bra (jämfört med vad?). Men de äter ju kött, borde inte de vara mindre militanta och kult-liknande då?

Tråden handlar från början inte om att man gör reklam för sin föda, utan att man får underliga vanföreställningar. Jag har inte sett några sådana vurmerier på LCHF- Stenålderskost- (eller ens Vegan-forumen). Inga profetior, kvasireligiösa grunkor osv. På GreenRoom skriver de om att de kan leva på ljus o luft, att det kosmiska medvetandet kommer att göra nedslag hösten 2010 och förändra hela världen. Och Forumledarna verkar hålla med.

Jag tror.. att det är blodgrupp A...etc. Jag tror det kan finnas fler variabler, men detta är huvudtesen...

Det är i alla fall ett försök till en förklaring även om den är ny för mig. Om en del RawFoodmänniskor absolut inte ska äta vad de äter, medan andra kan göra det..?

Är det så otroligt svårt att frångå sina vanor EN enda dag? En enda dag?

Håller med dig egentligen, särskilt folk som har svåra hälsoproblem. Fast bröllopsmaten var en dålig idé.


...Men, som jag tidigare skrivit, så har jag inte problem med att folk är vegetarianer...

Nä, ingen vettig människa skulle gjort så där extremt som på bröllopet, vill gästerna försöka Raw efter det kanske? Att bjuda på sin livsstil är en sak, att vara snurrig är en annan. Det är vad tråden går ut på.

...en del av dom är magra, smalare än vad som verkar vara sunt.

Anorexia kan ge rubbningar i världsbilden, ibland en upprymdhet som liknar storhetsvansinne. Beror på en extrem endorfinutsöndring som försöker skydda kroppen. Rawmänniskor håller sig ju friska, men om en del får för lite kalorier. På lång sikt...?

Nässelhäxan - babsan

  • Inlägg: 439
  • Nässlor - naturens gåva
    • -
    • Nässelhäxan
SV: Blir man knasig av Raw Food/Levande Föda?
« Svar #26 skrivet: 15 aug-10 kl 10:17 »
papaverace skrev om huruvida raw food-ätare fick i sig tillräckligt med kalorier eller inte, och jag kom då ihåg när min kusin (samma  ;) ) var på besök med sin fästman. De satt ständigt och knaprade på något och jag vet att vi funderade över hur de hade tid att arbeta ... Det verkade vara en heltidssysselsättning att äta. Jämför jag då med hästar så stämmer det ju ganska bra. De äter ungefär 18 timmar av dygnets 24 ...  :o

Det kanske finns en naturlig förklaring till att människor som bor häruppe i den kalla Norden helt enkelt inte HINNER äta raw food. Man måste nämligen hinna bärga skörden för vintern också. Konservera den och bygga förråd.  :P Å så kanske ha ett lönearbete också ...  ::)

Söderut kanske det funkar om man kan promenera omkring och plocka bananer från träden hela dagarna, hela året ...   8)

papaverace

  • Inlägg: 36
    • Uppland
SV: Blir man knasig av Raw Food/Levande Föda?
« Svar #27 skrivet: 18 aug-10 kl 09:04 »
Jag var utsvulten första gången jag provade det, men sen lärde man sig hur man skulle göra. Men på den tiden fanns så lite ekologiskt och det var jag noga med. Det var mest morötter och kålrötter. Ett evinnerligt tuggande! Numera är det ju lättare, men jag varken vill eller kan avstå från kött - även om det är rått! - eller äggulor. Jag tycker att det är skönt att aldrig vara sjuk mer - när jag hade en paus i det, på flera år, så fick jag så mycket sjukdomar. Diabetes, vätskeöverfyllnad, övervikt och en massa annat. Allt det är ju borta nu, insulin behöver jág ju aldrig igen, så visst får man mycket. Är man dödligt sjuk så är det helt otroligt faktiskt, svår cancer gick över som ett mirakel.

Men man får äta avocado, kokosmjölk och sådant som ger kalorier också. Det är egentligen det där 'knasiga' som gör att jag inte vill bli ett totalt 'vetegräsfår'. Det är ju möjligt att man inte behöver bli det, men jag vidhåller att inga forum verkar fyllda av så mycket knasbollar, som RawFoodforumen...det där med att be till kosmiska makter känner jag igen från 80talet tyvärr...


Jag tycker att folk ändå har rätt bra förståelse med att inte tvinga mig att äta saker som jag inte vill, eller bli sura om jag förklarar hur det är, jag får fruktsallad om jag är bortbjuden. Och jag bjuder inte på hö eller råa rödmyror om jag ska bjuda... ;)

Irmelinis

  • Gäst
SV: Blir man knasig av Raw Food/Levande Föda?
« Svar #28 skrivet: 18 aug-10 kl 09:39 »
Det lättaste är ju att se till att få i sig mycket kalorier ifrån frukt. Frukt är inte svårt att tugga, det är jättegott, går fort att äta, behöver ofta inte skalas/skäras, och är väldigt lättsmält för magen.
Bär likaså.

Jag äter ca 80% frukt under en dag, och resten grönsaker. Enklare kan det ju inte bli.
Min diabetes (typ 1) har blivit 100 ggr bättre och jag behöver inte ens hälften av insulindoserna längre. Mitt eksem är borta, min epilepsi och migrän har aldrig kommit tillbaka efter jag ändrat min kost.
Dessutom är jag aldrig aldrig söt-sugen längre, jag får tillräckligt med sött från frukten jag äter :D

papaverace

  • Inlägg: 36
    • Uppland
SV: Blir man knasig av Raw Food/Levande Föda?
« Svar #29 skrivet: 18 aug-10 kl 11:48 »
Det lättaste är ju att se till att få i sig mycket kalorier ifrån frukt. Frukt är inte svårt att tugga, det är jättegott, går fort att äta, behöver ofta inte skalas/skäras, och är väldigt lättsmält för magen.
Bär likaså.

Jag äter ca 80% frukt under en dag, och resten grönsaker. Enklare kan det ju inte bli.
Min diabetes (typ 1) har blivit 100 ggr bättre och jag behöver inte ens hälften av insulindoserna längre. Mitt eksem är borta, min epilepsi och migrän har aldrig kommit tillbaka efter jag ändrat min kost.
Dessutom är jag aldrig aldrig söt-sugen längre, jag får tillräckligt med sött från frukten jag äter :D

Nej jag blir aldrig heller sötsakssugen, jag försökte äta en prinsesstårtbit då jag blev bjuden, men jag kunde inte få ner den... :-X

Att diabetes typ2 går över helt är ju inget konstigt, men att typ1 kan göra att insulindoserna kan dras ned så, är ju fantastiskt. Men inget förvånar mig med Raw. Jag har sett för många mirakel.

Jag känner en kille med MS, han fick den mest otroliga, ofattbara förbättring på bara 4 månader, men sen lämnade han Raw och sitter idag i rullstol, kan inte tala eller nånting...jag gick själv tillbaka till det i grevens tid, annars hade jag nog varit ett kolli idag. Fast alla som såg min mamma stiga upp från dödsbädden, sa ju imponerat att "så ska vi göra om vi får cancer". Det gjorde dom inte alls, dom valde cellgifter och plågor, och döden till sist :'(. Tydligen är det där med maten viktigare än livet. Just därför var det där bröllopet synd, med lite smart kraftigare Raw, hade ju folk som inte var vana vid den, kunnat bli mätta och glada. Och sen inte ryggat tillbaka när de hör ordet...

machoman

  • Inlägg: 194
SV: Blir man knasig av Raw Food/Levande Föda?
« Svar #30 skrivet: 25 aug-10 kl 23:35 »
Det låter dumt att inte äta en dag för att "spara sig" till en gratismiddag.

De hör väl till ovanligheterna att man åker på bröllop för att enbart käka upp sig. Rawfood på ett bröllop- snacka om att göra sig ovän med släkten....att välja en sådan tillställning för ett predikande tyder väl på någon störning. Som att bjuda veganer på kött....

Irmelinis

  • Gäst
SV: Blir man knasig av Raw Food/Levande Föda?
« Svar #31 skrivet: 26 aug-10 kl 10:35 »
De hör väl till ovanligheterna att man åker på bröllop för att enbart käka upp sig. Rawfood på ett bröllop- snacka om att göra sig ovän med släkten....att välja en sådan tillställning för ett predikande tyder väl på någon störning. Som att bjuda veganer på kött....

Jag förstår inte alls hur ni resonerar, det verkar så trångsynt. Varför tar ni det som ett "predikande"? Det är -deras- bröllop och de som bestämmer hur de vill ha det, eller?? Likagärna som de bestämmer vilken kyrka/ställe, vilka färger, vilken klänning, vilken tid och dag osv.. Det är det minsann ingen som klagar på. Men så fort det kommer till mat, omg, då blir de flesta så provocerade!! Varför?

Om de hade bjudit på nåt jätteäckligt och onyttigt, hade jag förstått, men här tänkte de faktiskt på att dela med sig av sina oerhört NYTTIGA matvanor, sån mat som ALLA borde äta mer av!
Och om ni inte gillar grönsaker och frukt, är det inte erat problem? Det är ju det absolut bästa man kan äta, ju mer frukt och grönt, desto bättre. Har ni missat att lära er detta?

Det är väl ingen nykterist som blir sur på att de bjuder på alkohol på bröllop, det är ingen ateist som klagar på att släktingarna gifter sig i kyrkan osv... Skärp er nu.
Man har inte ett bröllop för andras skull, utan för sin egen och då får man göra som man vill oavsett vad den trångsynta släkten tycker. Andras val och åsikter ska respekteras!

Pappis

  • Inlägg: 65
    • Västergötland
SV: Blir man knasig av Raw Food/Levande Föda?
« Svar #32 skrivet: 26 aug-10 kl 15:28 »
"Andras val och åsikter ska respekteras"..
Efter att ha levt tillsammans med en människa ,som först var vegetarian och senare gick över till att vara vegan, i 6 år, så läser jag det där som "Alla ska respektera och följa MINA val och åsikter och göra som jag gör, annars kan ni dra åt helvete".
Kanske finns det nått i kött som gör oss mer kärleksfulla iallafall. Dom som bara käkar grönsaker är dom vresigaste folken jag känner.
Bara min erfarenhet av det hela och inget som egentligen räknas eftersom jag inte känner alla som käkar raw eller är veganer. Bara ett fåtal.
Mvh Pappis
« Senast ändrad: 26 aug-10 kl 15:38 av Pappis »

Pjöllerberg

  • Inlägg: 2561
    • Blekinge
SV: Blir man knasig av Raw Food/Levande Föda?
« Svar #33 skrivet: 26 aug-10 kl 16:06 »
Folk som är lagda åt det fanatiska hållet vill ju ogärna göra avsteg från sina principer.
Dom är nog lite knasiga från början, inte för att dom äter 100 procent av en viss sorts föda.

Irmelinis

  • Gäst
SV: Blir man knasig av Raw Food/Levande Föda?
« Svar #34 skrivet: 26 aug-10 kl 16:13 »
Folk som är lagda åt det fanatiska hållet vill ju ogärna göra avsteg från sina principer.
Dom är nog lite knasiga från början, inte för att dom äter 100 procent av en viss sorts föda.

Kanske är det så :)
Så är det för oss alla, oavsett vad vi äter, att vi ogärna frångår våra principer.

Man kan likagärna säga "Blir man knasig av en SAD/kött-diet?" för du kan hitta lika många knasbollar inom den "dieten" som inom raw food-folket. Bara knasiga på ett annorlunda, mer självdestruktivt och ofta våldsamt sätt.

Ang. kärleksfullhet och kött, hur kärleksfullt är det att äta djur som har blivit uppfödda för att sedan slaktas, många gånger under plågsamma förhållanden? Hur kärleksfullt är det att förstöra miljön på vår jord genom att vi äter för mycket kött?
Hur kärleksfullt är det att bjuda människor på mat som gör oss sjuka (kött, fett, alkohol, socker, bakelser), på bröllop?

Pappis

  • Inlägg: 65
    • Västergötland
SV: Blir man knasig av Raw Food/Levande Föda?
« Svar #35 skrivet: 26 aug-10 kl 17:43 »
Va??

Hur läser och tolkar du andra människor egentligen? :(

Om jag säger "andras val och åsikter ska respekteras", så gäller väl det åt båda hållen? Det är inte bara du som ska respektera mina val, utan JAG ska naturligtvis också respektera dina!

It goes both ways.

Det verkar vara helt okay att driva med vegetarianer och raw food-are, (gud förbjude att vi säger något om vad vi tycker om köttätare!) men när vi står upp för vad vi tror på, då blir vi kallade idioter och vresiga? :(

Jag har aldrig, och kommer aldrig att leva efter mottot "följ mina åsikter annars kan ni dra åt helvete". En sån värld vill jag inte leva i, det skulle göra mig riktigt ledsen.

Ber om ursäkt. Tolkningen syftar till den människan jag levde med och inte ditt inlägg.
Mvh Pappis

johena

  • Inlägg: 430
    • Dalarna
SV: Blir man knasig av Raw Food/Levande Föda?
« Svar #36 skrivet: 26 aug-10 kl 21:37 »
Irmelinis- jag håller med dig. Helt och hållet.
33 år. bor i en skogsby mellan falun och rättvik. längtar efter snickeriverkstad, höns och en nordsvensk, men har fullt upp med gossar, odling och hundar just nu. men drömmen lever...

Dagen

  • Inlägg: 231
  • I skogens trädgård höra vi hemma.
    • Småland
SV: Blir man knasig av Raw Food/Levande Föda?
« Svar #37 skrivet: 27 okt-10 kl 23:16 »
Hej alla,

jag har nyligen gått över till levande föda, så jag vet inte än om jag mår bra av det. Just nu håller min kropp på att tömma ut gifter på olika sätt. Gifter som jag samlat på mig under årens lopp (24 år) genom att äta socker, vitt mjöl, coca cola, godis, chips osv i alldeles för stora mängder. Jag mår just nu väldigt bra psykiskt och andligt, men inte lika bra fysiskt. Känner mig ofta hängig och trött, och blir sötsugen. Men dessa problem hade jag även innan jag bytte kost, det var den gamla kosten i min gymnasietid (och några år därefter) som gjorde mig sjuk/förgiftad. Inte bara det, jag jobbade på ett ställe där jag inte trivdes, hade dåligt självförtroende, inre stress, rökte ciggaretter, ja usch vad glad jag är att den tiden är över nu... Men min kropp fick stryk av all fysisk och psykisk obalans. Det är det jag dras med nu, men det känns helt okej för jag blir bättre och bättre!

Nu äter jag som sagt bara levande, och jag tror aldrig jag kommer att börja använda spisen igen. Mer än för att värma huset på vintern möjligtvis (vedspis).

Jag ser kosten som en del av min andliga utveckling, och jag tycker inte att det är något konstigt med det. Om någon tycker att det verkar flummigt, så är det bara brist på förståelse och/eller kunskap.

Som liten åt jag det jag blev lärd att äta av mina föräldrar, dvs kött, potatis, osv. -Husmanskosten. Helt naturligt blev jag vegetarian i samband med att jag genom olika källor förstod att jag faktiskt inte måste äta kött. Och efter att ha slaktat mina får och ätit dem, kände jag ännu mindre för att fortsätta med det om jag verkligen inte var tvungen.

Jag vet att man kan må bra på lagad mat, men frågan är; kan man må ännu bättre? Och; Beror välmående bara på kosten, nej knappast. Vi behöver mycket för att må bra, rätt kost, motion, social kontakt, skratt, gråt, sunda vänner som bryr sig, vila, naturen, meditation/avslappning och säkert mycket annat.

Om man blir knasig av denna underbara naturliga kosthållning kan ingen svara på, för vad är en knäpp människa? Är inte alla knäppa på sitt sätt? Jag tillber gärna solen, eller tackar den i alla fall när den skiner extra på mig en kall höstmorgon. Man kan lätt associera det med flum, eftersom vi inte uppfostrats så. Men jag kan helt enkelt inte låta bli att vara tacksam över det, så pass tacksam att jag kanske till och med kisar upp mot solen och säger -Tack kära sol för att du skiner på oss idag! Man behöver inte vara religiös på något sätt, jag är det inte i alla fall. Bara naturligt glad och mycket tacksam för mitt liv.

Jag är själv medlem på Greenroom och tycker att människorna där verkar vara lite som jag, kärleksfulla och glada, vill man se dem som knäppa får man ju det, men vem tjänar på det? Var tacksam för den livsstil du själv har och som du tycker är bra. Anamma den och låt andra se hur gott du lever! Huvudsaken är ju att man själv gör de förändringar som man vill se i andra (som Ghandi sa).

Ljus & Kärlek till alla, oavsett åsikt eller livsstil!

Sjaunja

  • Inlägg: 5573
    • -
SV: Blir man knasig av Raw Food/Levande Föda?
« Svar #38 skrivet: 27 okt-10 kl 23:54 »
Jag levde på Raw ett halvår och har nog sällan mått så bra! Kände en lätthet i kroppen och en kvickhet i tanken. Ögonvitor och tänder blev riktigt vita och huden blev slät och mjuk. Folk jag mötte på stan hälsade inte för dom kände inte igen mej, trodde det var nån fjortis ;D   
Håller på att ställa om till raw igen nu och längtar efter de sköna effekterna. En extrabonus är att slippa använda spisen och diska kastruller.

DrJacob.se

  • Inlägg: 52
  • Rå-lågfett-högkolhydrat-vegan
    • Blekinge
    • DrJacobs Raw Food
SV: Blir man knasig av Raw Food/Levande Föda?
« Svar #39 skrivet: 03 jan-11 kl 18:12 »
Det du säger är delvis sant. De som äter mainstream raw food, även kallad skräpmatsrawfood, blir lätt undernärda på kalorier, speciellt kolhydrater från färsk mogen frukt och blir överstimulerande av alla sina "superfoods". David Wolfe har blivit mullig och shazzie blir underligare, som bara några exempel.

De kollapsar efter bara några få år, oftast 2-10, för att sen predika faktiskt onödiga saker som rått kött och ägg om de bara tog till sig det vetenskapen har försökt säga under nästan 100 år: ät färska frukter och grönsaker!

Dagens rawfoodare är ett utmärkt exempel på detta, de som virrat in sig ekonomiskt och psykiskt i superfoodsträsket. De som levde på Ann Wigmores tid kan jag tänka mig att de åt för lite överhuvudtaget för att det ska fungera i längden, med för mycket fett som kalorikälla.

Douglas Graham har försökt få ut detta meddelande ändå sen tidigt 80-tal och de som slutar med junkie-rawfood och börjar följa principerna som han, och faktiskt seriös vetenskap förklarar, upplever de sin nya hälsa som dag och natt. Många har berättat att de önskat sluppit gå den omvägen och istället börjat med frukt-o-grönbaserad lågfet rå vegansk livsstil.

Den kallas inte för diet för det handlar om att göra de nödvändiga livsstilsförändringarna för att lyckas som är t.ex. minst 30 träning varje dag, hydrera med vatten flera gånger om dagen och ät tillräckligt, minst 2500 kalorier om du är kvinna och minst 3000 om du är man.

Vad tycker ni?
Certifierad Lärare i Raw & Living Food och Levande Föda -
http://www.dracob.se/
http://www.30bananeromdagen.ning.com/


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

414 gäster, 5 användare
Sjömossen, Elshira, Be, von tratt, Adels

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser