Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vissna grenar på äppelträd  (läst 4865 gånger)

Slättahultarn

Vissna grenar på äppelträd
« skrivet: 19 jul-10 kl 09:24 »
Ett utav mina äppelträd har fått barken avskalad i våras. dom två grenar som är skalade har nu dött kan jag klippa dom nu eller ska man vänta till hösten/vintern?

Brokullen

• Dalsland
SV: Vissna grenar på äppelträd
« Svar #1 skrivet: 19 jul-10 kl 10:00 »
Såga bort dom nu,äppelträd går i stort sett att beskära när som helst på året,och risken finns ju att det går in röta om dom döda,skadade grenarna sitter kvar
Bor på en liten gård med man,2 utflugna+1 barn hemma,2 hästar,2 katter,en olde english bulldog och en grandis, vaktlar, mignonankor, linderödsgrisar och en massa höns.

mistel

• -
« Svar #2 skrivet: 19 jul-10 kl 17:51 »
Det är nu som bästa tiden för beskärning är = JAS (Juli, Augusti, September) medans trädet är i full tillväxt då vallas sårytor igen snabbare + ev. kräftrisk som finns i området minskas väldigt mycket, beskär i varm och torr väderlek ej i regn. Man bör undvika att beskära äldre äppelträd under höst-vårvinter enligt nyare rön. Beskär man under JAS minskar inte bara svampsjukdomarna utan man minskar även uppkomsten av vattenskott.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #3 skrivet: 19 jul-10 kl 17:57 »
Dessutom kan man använda det man beskär bort som mat till djuren. Kaniner, får, getter, hästar m fl äter gärna såväl bark som blad och eventuella kart. (Inte så bra om det är jättemycket kart, då kan de bli dåliga i magen). Så om ni beskär träd, ge gärna till egna eller andras djur. En lapp i affären kan göra att ni hittar tacksamma djurägare utan egna fruktträd.

Annars kan avklippet läggas i en trevlig hög i en skuggig del av trädgården, till glädje för vilda djur, som fåglar, igelkottar, grodor m fl.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Dise

• Trädgårdsmästare, lantbrukare
    • Västergötland
« Svar #4 skrivet: 21 jul-10 kl 21:02 »
 Hej! Nu är vi inne i JAS och då går det bra att beskära fruktträd och alla träd som `blöder´.

Mr Olesen

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 01 aug-10 kl 21:20 »
Har fått spinn i mina äppleträd och dom ser helt spöklika ut,. Vad gör jag?

Guld

• Samlar på hantverkstekniker...
    • Västergötland
« Svar #6 skrivet: 04 aug-10 kl 14:33 »
Inte säker men har för mig att man tar bort spinn med såpavatten ev starkare grejor. Lycka till!
Låt kunskap och erfarenhet följa oss alla in i framtiden...låt gamla kunskaper spridas och ge nya erfarenheter till nya generationer med lite nya grepp och idéer, för bevarandet av kultur och tradition för framtiden... och för själsligt välmående i allmänhet....

mistel

• -
« Svar #7 skrivet: 04 aug-10 kl 14:46 »
Har fått spinn i mina äppleträd och dom ser helt spöklika ut,. Vad gör jag?

Det är nog inte spinnkvalster för så himla mycket nät gör de inte jag tror nog snarare att du har haft besök av äpplespinnmalsfjäril som lagt ägg på ditt träd, larverna spinner sedan in trädet och äter på bladen. Har larverna lämnat trädet redan är bekämpning helt onödigt, hittar du larvkolonier i trädet är det enklast att bara plocka bort dem såpa och dyl. har ingen större effekt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

692 gäster, 3 användare (1 dolda)
Jepsson, Meja

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser