Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Köpa hus med illavarslande lukt?  (läst 11665 gånger)

louise

• Gäst
Köpa hus med illavarslande lukt?
« skrivet: 17 maj-06 kl 23:12 »
Nu har jag pågång två nya hus som är helt perfekta, men båda luktar skumt. Flera av de hus jag blir "kär i" och som jag har råd med luktar fukt, jordkällare eller mögel.

Vågar man chansa? Vilka erfarenheter har ni? Lätt, svårt, dyrt, billigt att åtgärda?

Det ena är från slutet av 1800-talet och det är över källaren (stenmursväggar och jordgolv) som rummen luktar, hall och kök. I källaren står också hydroforen. Golven i rummen ovanför har nån sorts matta, har inte fattat om det en plastmatta eller nåt som andas bättre. Lukten är svår att beskriva, inte mögel, men.. rätt starkt av nåt som har med fukt att göra:)

Det andra huset luktar också från källaren. Här är källaren från 1930-talet, också jordgolv och "stenmursväggar". Eller.. var det nån sorts lecablock..? Eller, leca vid "innerväggen"/innåt huset och stenmur utåt? Nu minns jag inte..  I själva källaren luktar det mögel och i hallen ovanpå luktar det "konstigt", men inte så starkt som i det andra huset.  I källaren finns ett stort hål där det suttit ett fönster.

Vågar jag satsa på nåt av de här husen? Självklart skulle jag besiktiga det, men besiktningsmannen säger ju inte så mycket om hur illa det är och hur dyrt det är att åtgärda.  

Berätta om era framgångshistorier och katastrofer!

« Senast ändrad: 17 maj-06 kl 23:33 av Lollo »

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
Re:Köpa hus med illavarslande lukt?
« Svar #1 skrivet: 17 maj-06 kl 23:31 »
Jag skulle vara väldigt uppmärksam på dålig lukt. Det tyder ofta på att det blir dyrt att fixa till......  :P >:(
Oxh om det mot förmodan inte skulle gå att åtgärda kan jag inte tänka mig något mer irriterande att leva i!
När vi letade hus kollade jag först och främst på läget (hus går att förändra, inte läget) sedan på att grundbetingelserna var bra. Tapeter, risigt målat, gamla vitvaror etc har ingen betydelse, däremot blir det både dyrt och jobbigt om huset har sunkig grund eller är ihopbyggt på en höft. Eller ännu värre, en "gördetsjälvare" som inte vetat vad han hållit på med och därför förstört stora delar av huset >:(

Min sambos syster berättade om ett par som köpte ett äldre hus där träbeslagna tvättrummet låg i en liten utbyggnad av källaren, just under utealtanen med tak. De hade till och med besiktningsman som gick igenom huset, fick väl någorlunda "betyg".
Nu bar det sig inte bättre än att altantaket var dåligt och behövdes bytas. Det tog hela sommaren och altanen var därför utan tak. De tyckte att det började lukta konstigt i tvättrummet och blev dessutom rätt fuktigt.
En dag bestämde sig mannen i huset för att bryta bort en bräda i tvättrummet för att kolla efter ev. fuktfläckar för att bestämma sig för att dränera om o.s.v.  Då han bryter loss brädan så stöter han på JORD!
Det visar sig att "utbyggnaden" består av ett utrymme utgrävt i jorden med plankor runt om. Det höll sig rätt bra så länge altantaket var på plats och tog bort värsta fukten men när det var borta blev jorden blötare än normalt..... Skrämmande att inte besiktningsmannen upptäckte detta!
jag tror det slutade i stämning både mot besiktningsman och säljarna, vet dock ej hur det slutade.

louise

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 17 maj-06 kl 23:38 »
Neejj... jag har visserligen en extremt noggrann besiktningsman, han missar inget, men suck.. tänk om jag måste strunta i de här husen.. jag oorkar inte vänta längre, det är ont om hus som passar mig och min plånbok.

Men, jag gör precis som du, tapeter osv är ju skitsamma, bara bra med dåliga, så får man huset billigare:) Det är därför jag tror på just de här två! I det ena har det bott ett gammalt orginal under hela 1900-talet, det andra har stått tomt länge och renoverades senaste på 1970-talet av några hyresgäster. Både ser schabbiga ut.

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #3 skrivet: 17 maj-06 kl 23:43 »
Jag hoppas sanneligen att du får något napp (håller tummarna) men är plånboken tunn lär fuktskadade hus göra den helt tom. Bättre att satsa på ett något bättre (kanske också aningen dyrare)hus men där du slipper göra dyrbara renoveringar för att ens få det drägligt eller för att stoppa förfall. Har du kollat på Blocket, ibland dyker det upp fynd. Många som kan tänka sig hyra ut kan också tänka sig en framtida försäljning och då har du i alla fall fått provbo. Lycka till!

Filip Skräplund

« Svar #4 skrivet: 17 maj-06 kl 23:48 »
Om man köper ett risigt hus för vad man nätt och jämt har råd med,
så ska man antingen vara hyfsat händig,ha bra kontakt med såna personer,
ha tur i spel eller en rik arvtant.
Annars finns risken att man hamnar i en av Dan Korns böcker.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #5 skrivet: 17 maj-06 kl 23:50 »
http://www.blocket.se/vi/8143705.htm?ca=13_s
http://www.blocket.se/vi/8226387.htm?ca=13_s

jag snabbkollade lite på blocket och hittade två hus för 385 resp 310.000, vad ligger din budget på?

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 17 maj-06 kl 23:51 »
Nu har jag pågång två nya hus som är helt perfekta, men båda luktar skumt. Flera av de hus jag blir "kär i" och som jag har råd med luktar fukt, jordkällare eller mögel.

Vågar man chansa? Vilka erfarenheter har ni? Lätt, svårt, dyrt, billigt att åtgärda?

Det ena är från slutet av 1800-talet och det är över källaren (stenmursväggar och jordgolv) som rummen luktar, hall och kök. I källaren står också hydroforen. Golven i rummen ovanför har nån sorts matta, har inte fattat om det en plastmatta eller nåt som andas bättre. Lukten är svår att beskriva, inte mögel, men.. rätt starkt av nåt som har med fukt att göra:)

Fuktskadad plastmatta kanske, varför inte med ett fuktskadat trägolv under. Diffusionstäta mattor har inte på gamla golv att göra, fukt måste tillåtas torka uppåt.

Stark lukt kan vara svår att bli av med.

Citera
Det andra huset luktar också från källaren. Här är källaren från 1930-talet, också jordgolv och "stenmursväggar". I själva källaren luktar det mögel och i hallen ovanpå luktar det "konstigt", men inte så starkt som i det andra huset.  I källaren finns ett stort hål där det suttit ett fönster.

I så fall lär det ju vara ventilerat, i alla fall.

I den där sortens källare är det normalt med lite fukt, och det är ingen katastrof så länge man inte får för sig att inreda och lägga in parkett och tapetsera och ha sig. Om det luktar mögel bör det gå att hitta vad det är som möglat. Kan inte besiktningsmannen så kan en mögelhund. Av någon anledning har organiskt material fått kontakt med fukt. Det behöver inte ens vara själva byggnadskonstruktionen, utan kan vara skräp som ligger någonstans.

Citera
Vågar jag satsa på nåt av de här husen? Självklart skulle jag besiktiga det, men besiktningsmannen säger ju inte så mycket om hur illa det är och hur dyrt det är att åtgärda.  

I så fall gör besiktningsmannen ingen större nytta, tycker jag. En besiktningsman bör kunna identifiera vilka skador som finns och rekommendera åtgärd alternativt rekommendera någon som kan rekommendera åtgärd och även uppskatta kostnad.

Citera
Berätta om era framgångshistorier och katastrofer!

Jo jäää... ;-)

Ju äldre hus desto lättare att åtgärda. Ingen plast, inga täta skikt, inga material som är så moderna att de inte går att få tag på längre.

Golven i timmerhus sitter mer eller mindre löst mellan väggarna och är därför lätta att byta utan att röra stommen. I nyare hus står väggarna på golvet vilket gör det hela mycket svårare.

Skador som går ut på att trä ruttnat går i princip alltid att åtgärda genom att byta skadat material.

louise

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 17 maj-06 kl 23:56 »
Å vad härligt med nån mer positiv! Men jag måste hålla huvudet kallt nu, och ta lukterna på allvar, suck.

Det är nog ingen risk att jag missar nåt hus, jag kollar blocket och alla andra annonssajter varje dag, alla mäklare varje dag, plus slänger ut krokar till de jag känner i området som jag vill flytta till. Ja, jag är begränsad, vill hem till mina egna skogar och jag börjar också få jobbkontakter i det området. Annars hade jag ju flyttat till Norrland direkt! Där är ju husen mycket billigare.

Jo, så illa är inte min besiktningsängel.) Jag köpte ett hus men drog mig ur i sista stund pga av hans råd. Men.. han sa liksom inte hur allvarligt det var. Han tjatade om mikrobakteriell tillväxt men det kunde liksom betyda vad som helst. Hursomhelst så rekommenderade han mig att lyfta upp hela huset, gräva ur och lägga nån sorts fuktspärr i marken, en kostnad på 300.000 visade det sig när jag kollade med firmor. Oj vad jag grät när jag insåg att jag var tvungen att släppa drömhuset...

De skulle förresten inte förvåna mig om gubben som bodde i det ena huset går att hitta i Korns böcker:) Måste kolla! Ruffigare kök får man leta efter. ( Men det luktade inte mögel, tjohoo!)
« Senast ändrad: 18 maj-06 kl 00:02 av Lollo »

Attis

• -
« Svar #8 skrivet: 18 maj-06 kl 09:25 »
Försök göra ett besök till i husen och granska om möjligt ännu mer.
Lyft på plast/linolium mattor om det går, kolla källartaket, stick in knivspettsen i trä som kan tänkas vara fuktskadade (sjunker den in mer än några mm är det inte så bra).

Täckande mattor kan lukta satan, som gammal gympasalsmatta.  :-X Kan det va detta du känner?

/Attis

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #9 skrivet: 21 maj-06 kl 14:05 »
Lollo:

Här ska du få en liten "skräckhistoria" om fukt och mögel:
Det förra huset som jag hyrde var jag naturligtvis och kollade på, och nosade i, innan jag flyttade dit. Det luktade lite halvsunkigt och instängt, för det hade inte bott nån där på ett par månader. Jag borde ha anat oråd redan då, men inte.
Flyttade dit, började använda badrummet och duscha och ha mej. Första gången jag badade släppte jag ut vattnet när jag var klar och det rann rätt ut på golvet! Lyfte bort fronten på badkaret, drog på mej handskar och började rensa det gamla äckliga vattenlåset. Fick upp en hårtuss stor som en tennisboll, samt såg nåt annat intressant. Mattan som var i badrummet, byggt på 50-talet, var ingen redig våtrumsmatta utan bara en korkmatta. Dock var korkmattan för smal, så den behövde skarvas. Och var skarvade dom? Jo, mitt under badkaret! Och inget silikon i skarven, den låg helt öppen. Runt golvbrunnen var korkmattan fastspikad, och självklart ingen tätning där, inte. Gissa om det började lukta mögel i kåken!

När ingen bott där ett tag hade badrummet fått en chans att torka upp, men så fort jag kom dit och började använda det satte mögeltillväxten fart igen. Och min näsa rann konstant hela vintern, när det var för kallt för att vädra.

Så ett råd från en ung och oförståndig som hunnit med att bo i några gamla hus är följande:
Gamla hus, från 1900-talets början och äldre, möglar i regel inte eftersom dom är förståndigt konstruerade. Däremot blir klantigt gjorda badrum och renoveringar i dessa hus riktigt feta fukthärdar.
Nyare hus, som byggts enligt "moderna" principer, ska man sky som pesten anser jag. Läskiga material; PCB, asbest och annat elände. För täta hus som inte andas, och riktigt jobbiga inredda källare som luktar jord.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

nad

« Svar #10 skrivet: 21 maj-06 kl 18:25 »
köp inte
Ett för många okänt faktum är att när man kommer in i ett hus känner man den obehagliga lukten i max 30 sekunder sen kopplar hjärnan om på något sätt dvs du behöver göra upprepade korta besök i huset du ev tänker köpa.
Om du har någon bekant som är känslig på mögel ta dit den.
Sikta in dig på ett litet hus med timmerstomme utan källare.

Vänl Nad

louise

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 21 maj-06 kl 21:04 »
det är inte badrummet som luktar, det är källaren med jordgolv. Och en aning i hallen ovanför källaren.

Huset med lukt i kök och hall har jag gett upp redan, blev för dyrt.

Kvar är huset med "utbyggnaden". Tog en sväng häromdagen och såg att hela grunden i utbyggnaden är "modern", putsade lecablock eller vad det nu kan vara.  De verkar ha greppat att nåt är fel på källaren och försökt åtgärda det. Kanske det redan är "fixat" och att huset nu håller på å bli friskt? Besiktningmannen får avgöra. Om jag nu kommer så långt..

Jag har bara tittat på hus med timmerstomme. Oavsett om det är med eller utan källare luktar de. Blir trött...

Filip Skräplund

« Svar #12 skrivet: 21 maj-06 kl 21:05 »
Om det luktar unket måste det iaf vara fuktigt nånstans.
Kan det vara nån avloppsledning som läcker under golvet?
Alla hus luktar lite grann från dom som bor eller bott där,
men det gäller att skilja den lukten från fukt- och mögellukt.
« Senast ändrad: 21 maj-06 kl 21:09 av zeke »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #13 skrivet: 22 maj-06 kl 00:02 »
Självklart skulle jag besiktiga det, men besiktningsmannen säger ju inte så mycket om hur illa det är och hur dyrt det är att åtgärda.

Är det inte dyrt för dig att ta ut besiktningsman för varje hus du är intresserad av  ???
« Senast ändrad: 22 maj-06 kl 00:03 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

andreana

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 22 maj-06 kl 06:48 »
vissa banker är inte beredda att låna ut pengar till hus om man inte har besiktigat det.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #15 skrivet: 22 maj-06 kl 20:47 »
vissa banker är inte beredda att låna ut pengar till hus om man inte har besiktigat det

Du kan alltså inte köpa ett hus som har "friskrivningsklasul"
vilket många "torp" har..... :-\
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

louise

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 22 maj-06 kl 22:14 »
Nej, jag tar inte med besiktningsmannen till varje hus! När det är bestämt att huset säljs till mig gör jag besiktningen. Och det har bara hänt en gång. Och det var som sagt helt mögligt så jag drog mig ur affären.

Okej. Ni är väldigt kreativa med badrum, slangar och avlopp:) Men i den del av huset som det luktar mögel, finns inga avlopp, inget vatten å sånt. Tja, förrutom elpannan som står där.

Besiktning och friskrivningsklausul har väl inte med varandra att göra? Jag gör inte besiktningen för att klämma säljaren på dolda fel, utan för att veta om jag vill ha huset med de problem som medföljer.
« Senast ändrad: 22 maj-06 kl 22:15 av Lollo »

Filip Skräplund

« Svar #17 skrivet: 22 maj-06 kl 22:27 »
Vad du är ute efter verkar vara en typ hästgård i Boråstrakten, och till lågt pris.
Hur sannolikt låter det?
Är det billigt kan man nästan utgå från att det är nåt fel på stället.
Sikta på en liten stuga med någorlunda standard å arrendera mark är mitt tips.
Egen eller arrenderad mark kan egentligen nästan kvitta kan jag säga av egen erfarenhet.
Fel förresten, att binda en massa pengar i mark ska man bara göra om man redan har stålarna.
Att låna för att köpa jordbruksmark och skog är nästan vansinne,

RaggarBonden

• Hälsingland
« Svar #18 skrivet: 22 maj-06 kl 22:52 »
Egen eller arrenderad mark kan egentligen nästan kvitta kan jag säga av egen erfarenhet.
Fel förresten, att binda en massa pengar i mark ska man bara göra om man redan har stålarna.
Att låna för att köpa jordbruksmark och skog är nästan vansinne,

Man ska ÄGA sin åkermark.

Att arrendera betyder att man ska dras med en markägares åsikter och teorier om hur marken ska skötas  :-X

Åkermark är i de flesta delar av landet oförskämt billig och äger man marken så odlar man den precis som man själv vill.

Jag har arrenderat mycket mark tidigare men har gett upp och äger nu själv den mark jag behöver  :)

Peter
"Cowboy med köttraskor som kör Jänkare"

Filip Skräplund

« Svar #19 skrivet: 22 maj-06 kl 22:55 »
Det beror på var man bor och vilka hektar det är frågan om.
Några futtiga hektar till ett litet torp gör att det klassas som hästgård och man får betala MYCKET mer.
Och ett hästbete eller trädgårdsland på egen eller annans mark kan väl kvitta.
Om man får betala dyrt för marken blir det alldeles för dyra morötter.
« Senast ändrad: 22 maj-06 kl 22:57 av zeke »

Dela detta:

* Inloggade just nu

534 gäster, 3 användare (1 dolda)
alfhild, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser