Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  och så var det 23 åsenfår mindre.  (läst 14177 gånger)

Existens?

• Gäst
SV: och så var det 23 åsenfår mindre.
« Svar #80 skrivet: 21 jul-10 kl 09:00 »
Jag tycker det är larvigt av dig, Rosten, att inte kunna ta en diskussion. Vad hade du väntat dig?
Som bonde på riktigt, så lever man med det dagligen..*lever på bidrag* *staten försörjer bönderna*.. osv.. det får man höra år ut och år in ( när bidragen precis lika gärna kan ses som ett socialbidrag till gemene man, för att denne ska ha råd att köpa mat ).  varför kan inte en hobbybonde ta att han ifrågasätts på samma vis?

Sen figurerar det en massa siffror här som inte sätts i nåt slags sammanhang..6000 kr..10 000 kr...60 000 kr...
Vad är kostanden per hektar?  Inte per 'hage'...
Som nån var inne på så tycker jag det är fullt rimligt att det går att få bidrag till stängsel, men då ska det redovisas på precis samma sätt som alla ansökningar om investeringsbidrag.  Söker man bidrag på 60 000 kr så föreställer jag mig att det handlar om åtminstone 300 får som ska hägnas in, så man kan göra nån form av rimlighetsbedömning.

Vi har en sjuka här i Sverige att det ska kostas på djurhållningen ofantliga summor, djurstallar byggs som med utländska ögon mest liknar palats, och allt ska vara väldigt flott.
Sen ser man att det inte går ihop sig, och ropar då på att staten måste gå in och hjälpa till.

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #81 skrivet: 21 jul-10 kl 09:12 »
Det är ju svårt att säga exakt vad det kostar per hektar då det är extremt olika beroende på hur hagens form och terrängens beskaffenhet är.. I mitt eget fall med hagar som inte är rektangulära men inte så fasligt kuperat så räknar jag med att det kostar c:a 6000-10 000 per hektar om man ska följa rekommendationerna för ett säkert rovdjursstängsel, då är inte elaggregaten medräknade. D.v.s. skulle jag rovdjurssäkra all hagmark så skulle det kosta mig c:a 40 000 - 70 000 kronor. Nu kommer jag inte att rovdjurssäkra alla hagar, de som ligger närmast byn kan man nog skippa, men det kommer ändå att kosta mig c:a 25 000 kronor om jag ska fixa till hagarna i utkanterna. Visst, 25 000 spänn kanske inte är särskilt mkt för vissa men för min egen del är det allt för mkt pengar i dagsläget.

Existens?

• Gäst
« Svar #82 skrivet: 21 jul-10 kl 09:16 »
Hur är de rekommenderade stängslen konstruerade? Antal trådar..avstånd mellan stolpar..material..

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #83 skrivet: 21 jul-10 kl 09:25 »
Hur är de rekommenderade stängslen konstruerade? Antal trådar..avstånd mellan stolpar..material..

Här finns en bra beskrivning:
http://www.lgprodukter.se/rovdjur/

Charlotte

• -
« Svar #84 skrivet: 21 jul-10 kl 09:34 »
 Och här finns lite mer kring bidragen:
http://www.lst.se/orebro/amnen/Jakt/rovdjur/Viltskador/Forebyggande_.htm
 Om det inte har ändrats sedan bidragen kommer från Landsbyggdsprogramspengarna så ska man lämna in ett förslag på vad stängslet kommer att kosta, sedan bygger man (och ligger ute med pengarna själv) till man får bidraget, precis som vilket annat Investeringsstöd som helst.
Edit: Nu när mitt PDFprogram äntligen fungerade så ser jag i blanketten att det inte verkar vara kostnadsberäkningsförslagskrav med längre?
                                                     Mvh
                                               Charlotte
« Senast ändrad: 21 jul-10 kl 09:39 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Tord_Lj

• Gäst
« Svar #85 skrivet: 21 jul-10 kl 09:46 »
Skulle vilja påminna om att efter vargjakten så visade det sig att;
- Inga inavelsproblem fanns
- Inga rester efter tamdjur fanns i magarna, älg & rådjur var det mes tror jag.

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #86 skrivet: 21 jul-10 kl 09:53 »
Skulle vilja påminna om att efter vargjakten så visade det sig att;
- Inga inavelsproblem fanns
- Inga rester efter tamdjur fanns i magarna, älg & rådjur var det mes tror jag.
Det är ju trots allt en liten tröst för de tamboskap som faktiskt bli rivna och uppätna av varg och lo.. För det sker! Även här hos mig där vi inte har någon stationär varg så blir ett antal får och kvigor dödade/rivna per år.

Vargerik

• Gäst
« Svar #87 skrivet: 21 jul-10 kl 10:27 »
Allvarligt talat: Hur stora rävar och små kalvar har dina bondebekanta?
Eller är det självdöda kalvar du menar?
                      Mvh
                 Charlotte

Jag trodde det inte heller när jag hörde det först. En nyfödd kalv är helt försvarslös, ofta lämnar kon den en liten stund. En räv har ett bra luktsinne...

Skrev ett litet blågginlägg i ämnet, kollla längst ner... http://flasyb.blogspot.com/
« Senast ändrad: 21 jul-10 kl 10:48 av Vargerik »

Charlotte

• -
« Svar #88 skrivet: 21 jul-10 kl 11:33 »
Jag trodde det inte heller när jag hörde det först. En nyfödd kalv är helt försvarslös, ofta lämnar kon den en liten stund. En räv har ett bra luktsinne...

Skrev ett litet blågginlägg i ämnet, kollla längst ner... http://flasyb.blogspot.com/

Såg inget om rävar i bloggen ;)
Men inlägget om varghatare/älskare var ju riktigt kul ;D
 Om du säger att rävar tagit kalvar så är det väl så....
Men hos oss har det inte förekommit på alla dessa år som vi haft utekalvande nöt och ganska gott om räv.
Däremot har pappa en gång räddat en stackars räv som gått in i hagen och blivit omringad av hela koflocken.
Mvh
Charlotte

You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Tacitus

• Ångermanland
« Svar #89 skrivet: 21 jul-10 kl 11:48 »
En liten inflikning vad gäller almännt om bidrag till jordbruk...

Idag finns det närmaste bara jordbruk i Skånes bördiga slättlandskap som kan bära sig utan bidrag i någon form - varför är det så då ?

Jo tittar vi på tex slaktpriserna på gris så fick en bonde på 50-talet i storleksordningen 2,5 ggr mer betalt från slakteriet (omräknat till 2009 års penningvärde) än vad bonden får idag.

Samtidigt som avräkningspriserna på kött och spannmål stadigt blir allt lägre så blir kostnaderna för maskiner, byggnader m.m. allt dyrare när allt ska skötas allt mer rationellt för att hinna producera högre volymer med mindre arbetskraft att tillgå som en följd av den dåliga betalningen - så nu har vi hamnat i den sitsen att det inte längre går att bedriva jordbruk utan bidrag i någon form.

Oavsett om man är hobbybonde med 2 djurenheter eller "riktig" bonde 100 djurenheter  eller rentav 1000 djurenheter så dras nästan alla idag med dålig lönsamhet till följd av de låga priserna - marginalerna är så små att man på tidigare nämnda grisuppfödning riskerar att gå back om man missar slaktdatum med några dagar.

Detta ger en utveckling där folk inte vill hålla på med jordbruk i skogslandskapen till följd av den dåliga ekonomin, i en undersökning nyligen bland producenter av nötkött så planerar var 7:e att lägga ner produktionen inom 2 år.

Med flera djur så krävs det större areal betesmark = med mera stängsel så kostnaden för rovdjrustängsel är rejält hög för alla oavsett 10 tackor eller 1000 tackor... ofta i kombination med väldigt snäva vinstmarginaler.

I norrlandslänen ligger ett genomsnittligt jordbruksföretag på så där 25 ha och den genomsnittliga storleken på fårflockar är runt 25 tackor, detta på grund av att många inte vill bli större än så eftersom man ändå inte kan leva på jordbruket - en undersökning talar om att man vid modern rationell drift behöver 800  :o tackor för att det ska bära sig med alla de maskiner och byggnader som krävs när man startar upp i stor skala.

Det är alltså de småbrukare som vissa här föraktfullt här i tråden kallar för "hobbybönder" som står för en stor del av jordbruket i skogslänen.

Och dessa behöver lite stöd och uppmuntran från staten i form av bidrag till rovdjurstängsel om dom ska fortsätta att hålla kollektiva allmänna nyttigheter (som det heter på EU-språk  ;D) i hävd istället för att lägga ner, låta marken växa igen och gnissla tänder av ilska så fort som någon nämner ordet varg.

Här ligger det definitivt i statens intresse med rejäla bidrag till just rovdjurstängsling !

Vargerik

• Gäst
« Svar #90 skrivet: 21 jul-10 kl 13:45 »
Såg inget om rävar i bloggen ;)
Men inlägget om varghatare/älskare var ju riktigt kul ;D
 Om du säger att rävar tagit kalvar så är det väl så....
Men hos oss har det inte förekommit på alla dessa år som vi haft utekalvande nöt och ganska gott om räv.
Däremot har pappa en gång räddat en stackars räv som gått in i hagen och blivit omringad av hela koflocken.
Mvh
Charlotte

Visst är jag lite småskoj? ;D
Nä, det var inte räv jag menade, utan att någon tycker jag gräver djupare skyttegravar i rovdjursdebatten... Absolut inte min mening.

Birgit

« Svar #91 skrivet: 21 jul-10 kl 14:50 »
Att djuren idag produceras som "bulkvara" (ja Charlotte, så är det) både vad gäller grisar, nöt, kyckling och nu också får är nog något som man får tacka förespråkarna för näringen för (LRF, HS m.fl.).
Vi bygger dyra stallar, utfodrar med dyrt foder, ofta importerat, vi håller djuren i en miljö där de får hälsoproblem (höga vet. räkningar), vi sprutar och konstgödslar våra åkrar och har under 1900-talet skapat allt mer foderkrävande djur, för konsumenten vill ha det?????

Så klagar vi på priserna? Genom att följa alla "intelligenta" råd det senaste århundradet, så har vi skapat ett perfekt utgångsläge för Scan och deras prissättning. Kul också att de direkt fattade vitsen med EUROP-skalan! E=bäst betalt! När skalan i själva verket endast var en beskrivning av slaktkroppen.
Felet är väl att fel bönder fått ta del av stöden. Det borde satsats mer på den genetiska mångfalden och det varierade öppna landskapet långt tidigare.
Vill också betona att jag inte är motståndare till rovdjursstängsel, men jag anser inte att man kan hänga upp både sitt och djurens liv i ett avslag.
Det är upp till djurägaren att hålla sina djur på ett sådant sätt att man inte utsätter dem för onödigt lidande! Det gör man om man inte ens funderar på att skydda dem själv mot rovdjur eller vad som spökar hos var och en!

Charlotte

• -
« Svar #92 skrivet: 21 jul-10 kl 15:16 »
 Nu undrar jag om vi inte börjar glida iväg liiite långt från trådens ämne....
Det finns mängder av trådar där uppfödningsformer, utfodring och slaktklassificeringar diskuteras.
                                   Mvh
                               Charlotte

Birgit

« Svar #93 skrivet: 21 jul-10 kl 15:27 »
Jodå, helt klart Charlotte, men mitt inlägg var ett svar till Tacitus, som ligger lite tidigare.

Michailov

• Västergötland
« Svar #94 skrivet: 21 jul-10 kl 15:47 »
Varför är det så självklart att man alltid som lantbrukare av varierande storlek skall få bidrag om verksamheten går dåligt? Enda anledningen jag kan se är om staten anser den verksamheten vara viktigare än annan och därför utger bidrag för dess fortlevande. Om jag äger en frisersalong med 5 anställda och den får problem för att staten höjer t.ex arbetsgivareavgiften (=bestämmer att vi skall ha en större rovdjursstam i rovdjursdebatten) eller på annat sätt ändrar förutsättningarna så får jag slå igen! Eller var söker jag bidrag för att kunna behålla de anställda?

Rosten: Har du fått i uppdrag av staten att hålla genbank? Eller är det självpåtaget? Om det är staten du har avtal med håller jag helt med dig att du bör få bidrag. Är det självvalt förstår jag inte var statens skyldighet att ge bidrag kommer in.

Och den som har förståelse för att ändrade regler kring rovdjursbestånd leder till tjuvjakt och andra lag-/regelbrott har ju självklart full förståelse för frisörsalongen som, när de tycker reglerna är fel, kör halva omsättningen svart utanför kassan. Eller pizzabagaren som enligt faturan köper mjöl till 1000 pizzor men enligt kassan bara sålt 300. Familjepizzor XL  :D

/Michailov
Varför använda utländska ord när det finns adekvat, svensk vokabulär ?

Charlotte

• -
« Svar #95 skrivet: 21 jul-10 kl 15:58 »
Michailov:Att Sverige har en Jordbrukspolitik som baseras på bidrag beror väldigt förenklat på den politik som innebär att vi som konsumenter i Sverige inte ska betala vad maten vi äter kostar att producera.... Detsamma gäller ju även att vi inte ska betala vad det kostar att bo... Bostäder subventioneras också.
 Det är något som startade för länge sedan och förmodligen är något vi får dras med länge till...
 Bidragen har funnits i olika former en lång tid och gör att Jordbruket styrs politiskt, ena dagen kan det vara fint att producera mycket... I dag är det fint att producera ekologiskt, i morgon kanske man får betalt för att plantera igen hagarna man röjt mot betalning med Rörflen för att vi har energikris, då är inte Biologisk månfald poppis längre...
 Men den här frågan får tas i en annan tråd, annars får jag dela upp ämnet...
                                          Mvh
                                     Charlotte

Michailov

• Västergötland
« Svar #96 skrivet: 21 jul-10 kl 16:14 »
Charlotte: Jo, det förstår jag i grova drag. Om man skall in i bidragssystemet skall man ju producera mat - inte hålla genbank. Staten visar väl då ganska tydligt att man inte är intresserad av genbanker. Vilket jag själv tycker är totalt idiotiskt. Som representant för staten (skattebetalare i storstad som inte ens kan så morötter utan att de dör hemma) vill jag mycket hellre betala vad maten kostar att verkligen producera på ett bra sätt, än att betala mer i skatt för att några "förståsigpåare" skall fördela ut de pengar som efter deras egen administration blir kvar, enligt diverse mystiska framförhandlade regler. Ett stort problem här i Göteborg i allafall är att få tag i mat i butikerna som är värt att kallas mat. Att den skiten sedan är billig intresserar mig inte - den smakar ingenting, innehåller ingenting mer än möjligen rester av bekämpningsmedel eller antibiotika etc.

MEN - det är det statens bidragssystem är tänkt att frambringa. Man måste ändra i systemet om man skall kunna få bidrag för genbanker etc. Och det var ju det omläggningen på 60-/70-talen skulle bort från - mot ett enhetligt jordbruk i större volymer. Självklart kommer då efter ett tag behovet av genbanker, alternativ etc. Pendeln var väl inte i mittläget just 1978?

Det finns säkert möjligheter att få bidrag till rovdjursstaket från organisationer och företag som vill profilera sig. "Volvo stödjer Roslagsfåret!" etc. Att man orkar köra racet med LS fattar jag inte - måste leda till depressioner.

/Michailov

Charlotte

• -
« Svar #97 skrivet: 21 jul-10 kl 16:58 »
Charlotte: Jo, det förstår jag i grova drag. Om man skall in i bidragssystemet skall man ju producera mat - inte hålla genbank. Staten visar väl då ganska tydligt att man inte är intresserad av genbanker. Vilket jag själv tycker är totalt idiotiskt. Som representant för staten (skattebetalare i storstad som inte ens kan så morötter utan att de dör hemma) vill jag mycket hellre betala vad maten kostar att verkligen producera på ett bra sätt, än att betala mer i skatt för att några "förståsigpåare" skall fördela ut de pengar som efter deras egen administration blir kvar, enligt diverse mystiska framförhandlade regler. Ett stort problem här i Göteborg i allafall är att få tag i mat i butikerna som är värt att kallas mat. Att den skiten sedan är billig intresserar mig inte - den smakar ingenting, innehåller ingenting mer än möjligen rester av bekämpningsmedel eller antibiotika etc.

MEN - det är det statens bidragssystem är tänkt att frambringa. Man måste ändra i systemet om man skall kunna få bidrag för genbanker etc. Och det var ju det omläggningen på 60-/70-talen skulle bort från - mot ett enhetligt jordbruk i större volymer. Självklart kommer då efter ett tag behovet av genbanker, alternativ etc. Pendeln var väl inte i mittläget just 1978?

Det finns säkert möjligheter att få bidrag till rovdjursstaket från organisationer och företag som vill profilera sig. "Volvo stödjer Roslagsfåret!" etc. Att man orkar köra racet med LS fattar jag inte - måste leda till depressioner.

/Michailov
Nu svarar jag en gång till i den här tråden eftersom du lyckats få med sponsrade rovdjursstaket... ;)
 Just nu är det alltså Biologisk mångfald som är ett av målen med statens och EUs Jordbrukspolitik....
Staten har inte ringt till Rosten och bett honom skaffa Roslagsfår....
Men Staten/EU har bestämt att det är viktigt att bevara hotade raser i Genbanken, därför får man bidrag för att hålla dessa raser. Dom har också som mål att vi ska hålla landskapet öppet med betande djur...
 Och när ett annat av målen med Statens/EUs politik är att ha en stark rovdjursstam så krockar målen en del, eller hur?
 För att lättare förstå det hela och inte haka upp sig på att bönder får bidrag "när det går dåligt", tänk istället att pengarna är betalning för ett arbete bönderna gör åt Staten/EU. Igår var det att bygga stora KR enheter och producera mycket, idag är det att producera Biologisk mångfald, i morgon kan det vara att så igen hela rasket med Rörflen eller Hampa....
 De som idag bygger upp enorma gårdar är antagligen dom som planerar för en framtid utan EU-stöd...
 Vi får se hur det blir...
 Det är väl kanske det som är lite tråkigt med att vara bonde, det räcker inte med att vara duktig på att odla eller sköta djur, man ska nog helst vara Spåkunnig också :-\
                                                     Mvh
                                             Charlotte

Michailov

• Västergötland
« Svar #98 skrivet: 21 jul-10 kl 17:27 »
Charlotte: Du förklarar ganska bra måste jag säga! Håller med om det mesta du säger. Förstår ju att om staten uppmanar till biologisk mångfald och Rosten då skaffar Roslagsfår, så kan han väl förvänta att staten är konsekventa i sitt beslut. Inser att jag kan för lite om detaljerna och önskar er "statsanställda" lycka till med all byråkrati  :D

/Michailov (tråd-trådtöjare)

Tacitus

• Ångermanland
« Svar #99 skrivet: 21 jul-10 kl 20:10 »
Fast det är ju tevksammt att det blir några större förändringar i jordbrukspolitiken före 2020, läs betänkandet angående CAP perioden 2014-2020 (nuvarande landsbygdsprogram ligger ju som bekannt tom 2013).

Men visst är det mycket att sätta sig in som jordbruksintresserad idag, förutom prognoserna för EU´s gemensamma jordbrukspolitik nästföljande decennium så ska man vara såväl jurist som ekonom förutom att bruka jorden och sköta om djuren.

Det jag ville ha sagt med föregående inlägg var framförallt att alla jordburkare idag är oerhört hårt pressade - och pressar man folk tillräckligt mycket så pyser det över nånstans.

Om de förutom allt annat med lönsamhet, jordbrukspolitik, väder och vind etc även måste oroa sig för rovdjursangrepp på betesdjuren så är risken att det "pyser över" för de som blir utsatta för dessa rovdjur överhängande.

För de som det pyser över för är det stor risk att dom kommer att skjuta vargeländet som har varit och "hälsat på" eller sätta ut fällor, gräva ner vargen och slänga eventuell spårsändare i nån sjö nånstans helt enkelt för att dom blev pressade snäppet för långt av storebror.

Så om man vill ha en bred acceptans för en stark rovdjurspopulation och ha kontrollanter som inte behöver poliseskort så är det ett bra verktyg att erbjuda rovdjurstängsel för att freda sina djur.

Dela detta:

* Inloggade just nu

636 gäster, 5 användare
Bokohammare, Smålandstokarna, Taxmamman, mess59, GSS

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser