Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ympa och burka  (läst 10391 gånger)

Abigail

Ympa och burka
« skrivet: 17 jul-10 kl 17:28 »
Jag har läst om ympning och det är en sak som är oklar för mig. Jag har på ett ställe läst att man blandar i ympen och rör och sedan ska kärlet stå svalt. När det är dags att burka så värms honungen upp innan.

På ett annat ställe så fattade jag det som att man blandar i ympen och häller honungen på burk direkt och sedan är den klar om 3-4 veckor. Det låter ju som det skulle passa mig bäst att göra så. Har jag fattat rätt? Är det okej att göra så?

Gep

• Blekinge
SV: Ympa och burka
« Svar #1 skrivet: 17 jul-10 kl 23:12 »
Det finns ett antal sätt att göra. Jag ympar och burkar efter ett par timmar vilket fungerat fint.
Sen tog det ca ett dygn för rapshonung att bli klar och ett par dagar för ljunghonung. Så kristalliseringen har gått kvickt de tre gånger jag ympat.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 18 jul-10 kl 06:59 »
Det är så att det finns många olika tolkningar av EKOBI metoden. Man får kolla från originalet och sedan skriva punktvis vad man tänker göra.
Man kan använda en vanlig köpt SBR burk som ymp, så gör nog de flesta. Man behöver inte krångla till det.

Abigail

« Svar #3 skrivet: 18 jul-10 kl 09:49 »
Första honungen jag fick åkte på burk direkt men jag sparade en burk som jag skulle göra ymp av. Eftersom jag inte har 10 grader någonstans så har den åkt ut och in i kylskåpet. Det gick väldigt sakta och hände inte så mycket. Så hade jag pyttelite skrap i botten på en köpte honungsburk som jag blandade i och honungen började tjockna direkt. Nu har jag en ymp som känns toppenfin. Visst har en del av den nyslungade smaken försvunnit men det har tillkommit något också. Den känns riktigt smörig i både smak och konsistens och det har jag nog aldrig kännt på honung förr.

Gep, jag blev förvånad över att den blev klar så fort för dig. Brukar det gå så fort?

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #4 skrivet: 18 jul-10 kl 10:31 »
Jag brukar ympa och sedan röra i honungen i ett par dagar upp till en vecka.
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Curt

« Svar #5 skrivet: 18 jul-10 kl 11:59 »
Så här gör jag.

anette i bugared

• -
« Svar #6 skrivet: 18 jul-10 kl 14:03 »
Jag brukar ympa och sedan röra i honungen i ett par dagar upp till en vecka.
Samma här., och sedan värmer jag aldrig honungen innan burkning, det behövs inte.

Förra året sparade jag ett tiotal burkar som varken ympats eller rörts och denna honung är fortfarande närapå flytande. Något grovkornig på ytan men som sagt nästan flytande efter ett helt år. Den har f.ö. förvarats i rumstemperatur hela tiden.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #7 skrivet: 19 jul-10 kl 10:43 »
Så här gör jag.

Jag också. Ympskapande i kylen några dagar, utrörning i hela honungen och direkttappning på burk. Jag brukar dock låta burkarna vila lite längre än en vecka eftersom jag har svårt att hålla exakt 14ºC.

Lite bilder: http://hastvedabf.blogspot.com/2009/09/honungsberedning.html

Att värma och tappa vid senare tillfälle kan vara värdefullt om man inte hinner tappa mitt i slungsäsongen, men för oss andra är det väl bara merarbete tror jag.

Rörning i flera dagar efter ympning fyller väl ingen funktion om man ympar?

Curt

« Svar #8 skrivet: 20 jul-10 kl 20:50 »
Den gamla ympmetoden innebar att man rörde ner ett par burkar kristalliserad honung i den nyslungade. Därefter fick man röra två gånger om dagen tills honungen var tappbar. Inte för tunn och inte för tjock. Med så kallad levande ymp har man en sådan mängd kristallisationskärnor i rätt storlek, att det är direkt felaktigt att röra efter ympningen. Varje gång man tar av locket på honungskärlet så hamnar det damm på ytan, alla har väl sett dammet i en solstrimma. Varje gång man rör i honungen så avdunstar en del aromämnen. Honungens smak och doft kommer från dessa flyktiga ämnen.
Den som har möjligheten att kyla tappade burkar till ca 14°C bör använda metoden med levande ymp. Honungen blir renare och smakrikare med en perfekt konsistens.
Det är viktigt att den honung som används för att göra ympsatsen är finkristallinsk. Man skall inte kunna känna några kristaller överhuvud taget. Vaselin är en bra jämförelse.
Det är också viktigt att omrörningen var 12:e timma görs mekaniskt. Handrörning är omöjlig.
Vidare skall inte burkarna stå längre än nödvändigt vid 14°C. Den snabba kristalliseringen gör att honungen kan släppa från glaset. Så snart honungsytan är matt så etiketterar och emballerar jag. Därefter ställs lådorna i en lokal med ca 17°C.

mille

• -
    • Gångemad
« Svar #9 skrivet: 20 jul-10 kl 21:36 »

Original-ekobi innebär (om jag förstått det rätt) att man låter honungen kristallisera i stora kärl och sedan värmer dessa innan man tappar honungen på burk. Sedan finns det ju en massa varianter men om man tappar direkt i vanliga burkar finns en risk att honungen blir för hård. Jag har provat olika varianter och tycker att jag får bäst konistens om jag både ympar (med levande ymp) och rör i några dagar. Det blir lite som rörd honung som fått hjälp på traven, tycker jag... :)
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Abigail

« Svar #10 skrivet: 20 jul-10 kl 23:02 »
Har ni tillgång till lokaler med alla möjliga olika temperaturer? Jag blev så glad när jag såg att jag hade 15 grader i källaren och det är ju en okej temperatur att ställa burkarna efter att jag har hällt i den ympade honungen. Inte har jag någonstans med 17 grader att flytta honungen till.

Ska jag låta honungen stå kvar där det är 15 grader nu och där det kommer att bli kallare i höst och riktigt kallt i vinter eller ska jag ta in den i rumstemperatur efter ett tag där den vanligaste temperaturen är 23 grader?

mille

• -
    • Gångemad
« Svar #11 skrivet: 20 jul-10 kl 23:44 »
Har ni tillgång till lokaler med alla möjliga olika temperaturer? Jag blev så glad när jag såg att jag hade 15 grader i källaren och det är ju en okej temperatur att ställa burkarna efter att jag har hällt i den ympade honungen. Inte har jag någonstans med 17 grader att flytta honungen till.

Ska jag låta honungen stå kvar där det är 15 grader nu och där det kommer att bli kallare i höst och riktigt kallt i vinter eller ska jag ta in den i rumstemperatur efter ett tag där den vanligaste temperaturen är 23 grader?

Jag har inte det, utan låter min honung stå i vårt pumphus (håller ungefär 15 grader, kallare på vintern). Där ställer jag den när den är burkad och låter den stå där. Det som är etiketterat får stå i slungrummet, där det är något svalare än rumstemperatur (iaf på hösten o vintern) eftersom det är för fuktigt i pumphuset.

Jag drömmer om ett riktigt kök/slungrum med kylrum och annat, men det lär nog dröja... ;)

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 21 jul-10 kl 00:06 »
Slå till på ett stort gammalt kylskåp på Blocket!!

Gep

• Blekinge
« Svar #13 skrivet: 21 jul-10 kl 11:03 »
Jag ställer ner min honung i en stenkällare efter ympning och tappning.
Sist släppte honungen från burken när den svalnade från 30 grader
till runt 15 vilket inte ser så snyggt ut.
Men ställer jag upp burkarna i rumstemperatur några dagar så
fyller de ut burken igen. Honung rör sig till och med i frysen har jag
fått lära mig. Jag la några ramar ned efter en veckas infrysning då jag
stoppade in fler och det blev inte så snyggt.
Jag tror att en stenkällare är utmärkt för långtidsförvaring, svalt och jämn temperatur. Men honungen lever även vid låga temperaturer.
Nyslungad rapshonung som jag frös in förra sommaren hade
 kristalliserats efter ett år i frysen. Men större delen av vintern kunde
jag ta fram nyslungad honung.

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
« Svar #14 skrivet: 21 jul-10 kl 11:18 »
Nyslungad rapshonung som jag frös in förra sommaren hade
 kristalliserats efter ett år i frysen. Men större delen av vintern kunde
jag ta fram nyslungad honung.
Jag har frös in för sommars honung av skogs karaktär föra året i plast flaskor föra året.

Tog fram en för en månad sedan fortfarande flytande  ;D

kanske dax för årgångs honung ?         mvh edward  :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

bambum

« Svar #15 skrivet: 03 aug-10 kl 22:06 »
 ???jag förstår inte riktigt,är ympning istället för rörning,isåfall är det ju genialt,eller är det bara för att få honungen att börja kristalisseraspå en gång

en till fråga,jag hittade en centimeterstor kristall i honungen idag,är det för att honungen är dåligt rörd???

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #16 skrivet: 03 aug-10 kl 22:09 »
???jag förstår inte riktigt,är ympning istället för rörning,isåfall är det ju genialt...
Ja det är genialt. Det blir dock inte exakt likadant, men mina kunder gillar den ympade bättre. Den blir väldigt slät och finkristallin, nästans smörig och helt jämn och förutsägbar.

Gep

• Blekinge
« Svar #17 skrivet: 04 aug-10 kl 23:37 »
Plockade fram en burk ympad sommarhonung från stenkällaren
idag. Den var helt kristalliserad efter 7 veckor i 10-12 grader.
Samma ympade honung som stått i rumstemperatur är fortfarande
flytande, bara lite mer grumlig än då den ympades.
Honungen som inte fick ympning är fortfarande klar och
som nyslungad efter samma tid.
Tydligen har temperaturen en stor betydelse för kristalliseringen även då man ympar. Den som är klar är mycket finkristallin och smidig som jag vill ha den.
Ska bli intressant att se hur den blir som får stelna
i rumstemperatur.
Håller med om att ympning är genialt.

Curt

« Svar #18 skrivet: 15 aug-10 kl 20:20 »
I dag höll Norra Älvsborgs biodlardistrikt en kurs i ympning med levande ymp. Kursen hölls i Långared Bois förnämliga klubblokal under ledning av Sven Erik Edvardsson. Curt Augustsson redogjorde för de fysikaliska begreppen vad gäller kristallisering och Sven Erik visade hur ympsats blandas med honung. 35 personer närvarade.

christelle

• Blekinge
« Svar #19 skrivet: 22 jun-16 kl 18:45 »
....
Vidare skall inte burkarna stå längre än nödvändigt vid 14°C. Den snabba kristalliseringen gör att honungen kan släppa från glaset. Så snart honungsytan är matt så etiketterar och emballerar jag. Därefter ställs lådorna i en lokal med ca 17°C.
Plockade upp denna tråd för att kolla vilken temperatur jag ska ställa den ympade och burkade honungen i.
Vid vilken temperatur förvarar ni vana biodlare er honung efter ympning och burkning?
Kan burkarna förvaras i kylskåp eller de bör de alltid förvaras i en relativt hög temperatur? (14-17 grader).
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Dela detta:

* Inloggade just nu

554 gäster, 2 användare
Hantverkaren, Petter B

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser