Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hasselnötter  (läst 10141 gånger)

mariedoolittle

• Halland
Hasselnötter
« skrivet: 16 jul-10 kl 22:01 »
Hittade precis ett träd som jag tror är ett hasselnötsträd. När är nötterna mogna? Gillar grisar dessa nötter?

Bor mellan Falkenberg och Ullared.

malines

• Gäst
SV: Hasselnötter
« Svar #1 skrivet: 16 jul-10 kl 22:23 »
Hittade precis ett träd som jag tror är ett hasselnötsträd. När är nötterna mogna? Gillar grisar dessa nötter?

Inte ge dem till grisarna!!!

mariedoolittle

• Halland
« Svar #2 skrivet: 16 jul-10 kl 22:56 »
Har inga grisar (än). Ska inte ge mina framtida grisar några nötter.
Bor mellan Falkenberg och Ullared.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #3 skrivet: 16 jul-10 kl 23:41 »
Alltså, grisarna tycker säkert om nötterna, men de är ju utmärkt människomat, det finns billigare grismat.

Hasselnötter får bäst och flest nötter på relativt unga skott, så gallra busken, allt som är äldre än 3-4 år ska bort. Luftiga buskar ger också större och bättre nötter.

Alla buskar ger inte lika bra skörd, om den är självsådd kan det vara så att den inte ger bra skörd trots skötsel. Eller så ger den bra skörd, man kan inte veta.

Plantera gärna fler hasselnötsbuskar, det förbättrar pollineringen, många är självsterila. Dessutom är nötter gott, och dyrt att köpa i butiken. Alltså är det en bra växt att odla enligt mitt sätt att se det.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

kattenihatten

• omina mea mecum porto
    • Norrbotten
« Svar #4 skrivet: 17 jul-10 kl 12:45 »
Hur långt norrut klarar den sig? Hos mig, kan vi odla härdigare sorter av äpple, amerikanska blåbär, och de flesta vanliga grönsaker.
Live simply......so that others may simply live.

KjellX

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 29 jul-10 kl 15:50 »
Har åxo hittat hasselnötter, men första frågan kvarstår: När är de mogna?

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #6 skrivet: 29 jul-10 kl 16:07 »
Plockmogna är de när fästet börjat bli brunt, och nöten är lite brunaktig i änden. Då släpper också nötklasarna ganska lätt från busken. Sedan ska de torka och eftermogna, så att de tål lagring.

Man kan såklart vänta längre med att skörda, men då har fåglar och ekorrar tagit de flesta nötterna som är lätta att nå, eller så ligger många nötter på marken.

När på året som man ska plocka går inte att säga, det är olika på olika platser och olika år. Man får titta, provplocka, smaka osv, och lära sig se hur de ska se ut när det är lagom att plocka dem.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Huggorm

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 29 jul-10 kl 16:15 »
Hur långt norrut klarar den sig? Hos mig, kan vi odla härdigare sorter av äpple, amerikanska blåbär, och de flesta vanliga grönsaker.
Ser att du bor i Svartlå, norr om Boden. Du kan ju prova om du har en plats upp mot en södervägg där de får extra värme, men annars är dom nog för känsliga. Dom klarar sig längs kusten upp till Skellefteå, och lite längre norrut i skyddade lägen.

Det verkar bli ett riktigt hasselår i år, det är mängder med nötter på buskarna. Förra året var det bokollonår, så det passar ju bra för nötskrikorna och ekorrarna att det sprider ut sig.

Mårtesgården

« Svar #8 skrivet: 29 jul-10 kl 16:31 »
Jag testade att plocka ett gäng förra året men av någon anledning var nästan alla tomma. En av tio var det något i.
Funderar fortfarande på vad det var som var galet...

Huggorm

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 29 jul-10 kl 16:33 »
Jag testade att plocka ett gäng förra året men av någon anledning var nästan alla tomma. En av tio var det något i.
Funderar fortfarande på vad det var som var galet...
Dom är ofta det. Jag tror det är någon larv som äter upp dom, ofta brukar det vara ett litet hål i skalet där dom tagit sig ut efteråt.

Janne Frisk

• It takes two to tango
    • Blekinge
« Svar #10 skrivet: 20 aug-10 kl 07:39 »
Plockmogna är de när fästet börjat bli brunt, och nöten är lite brunaktig i änden. Då släpper också nötklasarna ganska lätt från busken. Sedan ska de torka och eftermogna, så att de tål lagring.

Man kan såklart vänta längre med att skörda, men då har fåglar och ekorrar tagit de flesta nötterna som är lätta att nå, eller så ligger många nötter på marken.

När på året som man ska plocka går inte att säga, det är olika på olika platser och olika år. Man får titta, provplocka, smaka osv, och lära sig se hur de ska se ut när det är lagom att plocka dem.

Är detta samma sorts hasselnötter som vi köper i butiken vid t.ex. jul. Här i trakten av Sölvesborg finns gott om träd och det vore ju trevligt att själv plocka och använda dessa nötterna i ställer för att gå och köpa dyra.

Janne

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #11 skrivet: 20 aug-10 kl 07:50 »
Ja, exakt samma nötter, men de vi köper är oftast importerade, eftersom vi inte har nötodlingar i Sverige, och vildplockade blir för dyrt med tanke på arbetskostnaden.

Men det är samma art, lika smak, fast lite bättre tycker jag, de lagras och används på samma sätt.

Huggorm

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 20 aug-10 kl 08:39 »
Eller snarare är det "nästan" samma nötter. Det är som med äpplen, det finns framavlade sorter som är extra stora och tunnskaliga

whyxz

• Närke
« Svar #13 skrivet: 20 aug-10 kl 08:41 »

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #14 skrivet: 20 aug-10 kl 08:47 »
Man kan faktiskt fråga markägaren. Och det står inget om nedfallna nötter.

Sen är det upp till var och en, man får använda sitt sunda förnuft. Förr var nötterna värdefulla, men nu är det nästan ingen som plockar dem. Jag har inga problem med att plocka nötter ute i skogen, jag är noga med att inte skada busken. Om det sen råkar vara en av grannarnas mark, som jag har frågat, eller en större stiftelse, som jag inte frågat, bekymrar inte mitt samvete särskilt. Men det är ju upp till var och en.

Huggorm

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 20 aug-10 kl 09:07 »
Hos mig växer det stora hasselsnår på ett skogsbolags mark, på ställen där de inte kommer åt att såga ner buskarna. Jag har inga större moraliska betänkligheter från att plocka av deras nötter om man säger så...

whyxz

• Närke
« Svar #16 skrivet: 20 aug-10 kl 09:09 »
Har man frågat är det väl ok, men alla är nog inte som du :). Jag ville påpeka att det är skillnad på nötter och lingon.

I Allemansrätten skyddas träden och man får egentligen inte ta något från levande träd om man inte har tillstånd. Jag tycker att folk i allmänhet nonchalerar detta faktum och har skällt ut folk när de tar det de kallar "sly" till grillpinnar, plockar påskris mm i storstadsnära skogspartier. Om alla gör likadant så finns det ingen skog kvar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

537 gäster, 4 användare (1 dolda)
Poe, tcub, dreadspice1

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser