Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Medel mot flugor och bröms på kalvar  (läst 11290 gånger)

Falin

• -
SV: Medel mot flugor och bröms på kalvar
« Svar #20 skrivet: 25 jul-10 kl 11:01 »
Jag gör tjärsalva på 300 ml olja, 50 g vax och 1-2 dl tjära. Den blir ganska mjuk, det är ju en smaksak hur man vill ha den i konsistensen. Har jag patchouli eller citronellaolja hemma brukar jag pytsa i det med.

mazze

• Småland
    • Komålen
« Svar #21 skrivet: 25 jul-10 kl 19:10 »
Varför jag tvättar mina kor på vintern är att man får mindre problem med ohyra, liggytan blir tvättad, de blir rena och inte minst att korna älskar det.
För mej är det mer djurplågeri att djuren får vara inne en hel vinter utan att bli tvättade.

Har en massa kor, höns, ankor, får o hundar. Vänligen läs vilka raser jag har på min hemsida.

Mata

• Södermanland
« Svar #22 skrivet: 25 jul-10 kl 23:00 »
Tack för värdefull information! :)

lantlust

• Har förverkligat en dröm om lilla gården vid sjön.
    • Dalarna
    • www.lasen.se
« Svar #23 skrivet: 29 jul-10 kl 21:28 »
sprayar på flugmedlet.
Salvan gör jag oftast med ringblomsolja (om jag har det) eller bara olivolja som jag smälter med bivax
ca 20% vax och 80% olja man får prova så den blir lagom hård, sen lite tjära
bra recept finns på www.shenet.se
tjärsalva är också mycket bra att fetta in kängorna med  :)(lite mera tjära då)
I grunden är deras ivriga verk och heta önskningar bara olika uttryck för deras stora hemlängtan.

signe

« Svar #24 skrivet: 03 aug-10 kl 17:39 »
Har hört att man förr gned in boskapen med libbstickablad och att det är därför man ofta hittar en planta utanför fähuset. Jag har testat lite själv och det verkar fungera - om man gillar att lukta buljong!

lantlust

• Har förverkligat en dröm om lilla gården vid sjön.
    • Dalarna
    • www.lasen.se
« Svar #25 skrivet: 12 aug-10 kl 07:51 »
kan tänka mig att det funkar, det är en väldigt stark doft! Här i trakten säger "di gamle" att de plantade libsticka för att slippa huggormar nära husen...?
I grunden är deras ivriga verk och heta önskningar bara olika uttryck för deras stora hemlängtan.

Staaf

• Gäst
Bra flugmedel?
« Svar #26 skrivet: 29 jun-11 kl 19:00 »
Har ni några tips på riktigt bra flugmedel förresten? Han är så besvärad av alla flygfän den lille stackaren. Ändå sover han inomhus och kan gå in när han vill.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Bra flugmedel?
« Svar #27 skrivet: 30 jun-11 kl 00:30 »
Har ni några tips på riktigt bra flugmedel förresten? Han är så besvärad av alla flygfän den lille stackaren. Ändå sover han inomhus och kan gå in när han vill.
Hjorthornsolja funkar toppen .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Staaf

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 30 jun-11 kl 08:07 »
Hjorthornsolja funkar toppen .
Då ska jag se om jag kan få tag på det. Tack för tipset :)

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #29 skrivet: 01 jul-11 kl 11:02 »
Hjorthornsoljan är cancerogen.  :-\
Jag använder Flusa på mina kor.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Mata

• Södermanland
« Svar #30 skrivet: 01 jul-11 kl 11:56 »
Förra sommaren var det en tråd om detta. Då rekommenderades lite olika saker. Någon använde visst patschouli utblandat med olivolja. Jag har något som kallas "hästkräm": http://www.hooks.se/product.aspx?productid=820464
Innehåller tjära som flugor och mygg inte gillar.

Sirpa

• -
« Svar #31 skrivet: 01 jul-11 kl 17:45 »
Jag har något som kallas "hästkräm": http://www.hooks.se/product.aspx?productid=820464
Innehåller tjära som flugor och mygg inte gillar.

Smörjer du in dina kor varje dag med det då?
Höns och Liljor i min trädgård.

Mata

• Södermanland
« Svar #32 skrivet: 01 jul-11 kl 18:10 »
Nej, var tredje ungefär. Men vi har en oxe som har en tendens att bli angripen på sina spenar, så på honom sätter vi ibland oftare.
Var det inte någon här på forumet som brukade duscha sina kor ofta (varje dag?) och på så vis höll korna flugfria förresten?
Hästkrämen innehåller tjära och jag tror det är mest det som håller flugor och mygg borta. Man borde kunna blanda till något själv antar jag.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #33 skrivet: 01 jul-11 kl 22:28 »
Hjorthornsoljan är cancerogen.  :-\
Jag använder Flusa på mina kor.

Ja på människor ja men ej på djur , svårt att få tag på dock .
Eprinex finns ju oxå som är ganska så bra .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #34 skrivet: 02 jul-11 kl 12:56 »
Eprinex finns ju oxå som är ganska så bra.

Ja när man ska avmaska, det är ju ett avmaskningsmedel men inget "Flugmedel".
(Eprinex mot rundmaskar i mag- tarmkanal, lungmask, nötstyng, skabb och löss hos nötkreatur).

Flusa® är ett långtidsverkande flugmedel som bekämpar flugor, knott, fästingar och löss på betesgående nötkreatur och får under 4-6 veckor.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Dela detta:

* Inloggade just nu

475 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser