Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Knyppelpinnar. Någon som tillverkat sådana här? Pris?  (läst 3703 gånger)

Guld

• Samlar på hantverkstekniker...
    • Västergötland
Knyppelpinnar söker jag.
Har blivit ve en knyppeldyna och ett 50-tal pinnar men de sitter fast i två olika svårare mönster helt ihoptrasslade. Jag vill hellst inte behöva rulla av alla då det troligen blir svårare att trassla upp då och värre att göra klart spetsarna om jag blir så pass duktig att jag klarar den svårighetsgraden det är på dessa.

Finns det någon här som har svarvat knyppelpinnar?
Vad tar ni för dem i så fall?
Tacksam för svar.
Låt kunskap och erfarenhet följa oss alla in i framtiden...låt gamla kunskaper spridas och ge nya erfarenheter till nya generationer med lite nya grepp och idéer, för bevarandet av kultur och tradition för framtiden... och för själsligt välmående i allmänhet....

Granbackstove

• Uppland
SV: Knyppelpinnar. Någon som tillverkat sådana här? Pris?
« Svar #1 skrivet: 15 jul-10 kl 20:25 »
Finns det någon här som har svarvat knyppelpinnar?
Ser ofta knyppelpinnar på loppis. Mycket billigt. Inte sällan vet loppisinnehavarna ens vad det är...  :) Lättare än att svarva... Kolla blocket också. Lite vitsen med gamla pinnar är att de ofta har en väldigt behaglig och garnvänlig yta. Nytillverkade är ofta strävare.
Har genbank för bland annat sybehör och blomkrukor från 1900-talet.

Guld

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 15 jul-10 kl 21:48 »
Såg ikväll på ett loppis att de hade men jag hade inga pengar med då och jag vet inte om prisbilden är bra i detta fallet.
Vad tror ni är bra pris per styck?

Har inte mycket pengar men vill prova så mycket jag hinner i livet med hantverk. Känner ansvar att bevara kunskaper i olika hantverk...vill kunna inspirera och visa grunderna så kan andra om de vill bli proffs senare.

Låt kunskap och erfarenhet följa oss alla in i framtiden...låt gamla kunskaper spridas och ge nya erfarenheter till nya generationer med lite nya grepp och idéer, för bevarandet av kultur och tradition för framtiden... och för själsligt välmående i allmänhet....

Tulipanros

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 16 jul-10 kl 20:32 »
http://www.svenskaspetsar.se/sv/article/69/knyppelpinnar_par

14 kronor paret...har själv sådana och de är inte sträva. Inte för att jag knypplar, använder de till annat.
Hur många behöver du och vilken storlek?

Guld

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 16 jul-10 kl 23:59 »
Tack snälla ni för ert engagemang! Så glad för det.
Har hittat på internet för annat pris och på en secondhand av alla i regionen, men de var mer än dubbelt så dyra som på internet och de är å andra sidan begagnade men ändå bra mycket billigare än Svenska spetsars. Kollade även på antikhandlare men de hade inga eller var semesterstängda. Får nog ta de jag får tag i, men jag tänker pruta om jag kan (även om jag förstår vilket jobb det är att svarva dem, är bara lite snål för jag vet ännu inte hur mycket jag kommer sitta med dem).
« Senast ändrad: 17 jul-10 kl 00:02 av Guld »

gopo

« Svar #5 skrivet: 03 aug-10 kl 08:26 »
du kan ju tälja knyppelpinnar själv, det finns en bild på "Slöjden i skogen" http://www.slojdeniskogen.se/slojden/textila-redskap/

Guld

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 03 aug-10 kl 23:49 »
De såg lätta ut! Tack:
Fick dock tag i 30 st 5 kr st likadana som de jag hade tidigare. Nu behöver jag lätta nybörjarmönster.

Stadsbarn

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 04 aug-10 kl 06:53 »
Jag har diverse nybörjarmönster....... 20 kr/st plus porto.

Guld

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 04 aug-10 kl 14:54 »
Vill du ta bild på dem så kan jag välja vilka mönster jag vill ha i så fall. Maila mig tack.

Spångmurs

• Gästrikland
    • Spångmurs
« Svar #9 skrivet: 06 aug-10 kl 09:17 »
Jag har knyppelbok till salu, den fyrkantiga blå med arbetsbok.
Har även några mönster.
Besök mitt hantverkshus!
www.spangmurs.se

Guld

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 09 aug-10 kl 01:24 »
Pris på boken? Är det den med nio-tio knyppelpinnar stående på framsidan på blå bakgrund, så har jag fått tag i den på biblioteket. Verkar lite svår men jag har å andra sidan inte tagit mig tid att sätta mig in i den. Bilder tack.
Har du beskrivning med inte bara själva mönstren? Pris?
Fd ägarinnan av min knyppeldyna hade gjort en spets med hjärtan på men jag förstår inte hur man gör den. Den är ca två cm bred eller kanske lite till, den är söt. Har du ett sådant spetsmönster?
Pm:ar dig...

Guld

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 09 aug-10 kl 01:33 »
Visste inte den hade arbetsbok...Hur funkar sådan?

gopo

« Svar #12 skrivet: 09 aug-10 kl 08:11 »
hmmm, intressant diskussion, kanske textilarna är intresserade av detta oxå!

Dela detta:

* Inloggade just nu

657 gäster, 1 användare
anlet

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser