Angående huskurer finns det ju alltid olika övertygelser. Själv skulle jag aldrig sätta tjära till ett öppet sår. Tjära funkar möjligen för att hålla borta insekter, men gynnar knappast sårläkningen, och är inte skönt eller nyttigt att få in i ett sår. Prova själva får ni se.
Jag skulle rengöra regelbundet med jodopax, om varken djuret eller den som behandlar är könslig mot jod. Annars funkar vanlig koksaltlösning. Jag kletar aldrig på någon salva eller liknande på öppna sår, men när det börjar bildas sårskorpa kan man försiktigt lägga på tex helosan, som dels är lätt bakteriedödande, dels ser till att skorpan inte blir för hård. Om sårskorpan blir hård tenderar den bara att spricka, och då ofta djupare än det ursprungliga såret.
Det är viktigt att sår hålls rena, och att de läker inifrån och ut, så att det inte bildas varfickor under sårskorpan eller den nyläkta huden.
Det ser inte så fint ut med sådana sår som dina lamm fått, men så länge de inte blir infekterade ska de läka ut själva. Så låt bli att pilla dit för mycket konstiga salvor och dekokter, det tenderar bara att leda till just infektioner. Om möjligt, skydda mot insekter, tex genom att ha på tjärsalva eller avkok på rölleka, eller någon annan huskur, fast ta det inte på själva såret, utan på resten av örat.
Ta det lugnt, och rengör ca två gånger dagligen, samtidigt som du håller koll på att det inte blir svullet, infekterat och varigt. Blir det en infektion som inte blir bättre av 1-2 dagars rengöring med jodopax, eller som ser allvarlig ut, så får lammet/lammen ha antibiotika. Fast i typ 98 fall av 100 så läker det ut av sig själv, om man bara ser till att rengöra.
Lycka till!