Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  foder fråga, gul orpington  (läst 1605 gånger)

Anna Olsson

• Uppland
    • Djurhamns fjäderfän & kaniner
foder fråga, gul orpington
« skrivet: 14 jul-10 kl 12:24 »
Hej!
Jag är sedan en vecka tillbaks ägare till två fina gula orpington hönor, nu ca 18-19 veckor gamla.
Jag är nybörjare på höns, men har ankor innan.

Hönsen har fri tillgång till värpfoder blandat med helsäd.
De får färskt gräs/klöver o dyl. samt kompost med massa småkryp och maskar. De har sandbad.
De går ute i utegården med mina mignoner hela dagarna.

De satt i trång bur när jag köpte dem, så deras "livsstil" har ändrats...

Saken är att jag tycker att de har magrat en del sista dagarna.
Gör jag något galet? Har jag missat nåt?
Nån som vet?
Hemma finns Ankor: mignon och löp. Dvärghöns blandras. Kaniner plus 2 bondkatter. Samt två barn och sambo.
Bor på Djurö i Stockholms vackra skärgård.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: foder fråga, gul orpington
« Svar #1 skrivet: 14 jul-10 kl 12:29 »
värpfoder ska innehålla allt de behöver... väg hönsen så får du bättre koll på vikten...
Fjäderfän och kaniner

Anna Olsson

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 14 jul-10 kl 12:32 »
Smart, ska genast springa ut och väga dem!!
Tack
Hemma finns Ankor: mignon och löp. Dvärghöns blandras. Kaniner plus 2 bondkatter. Samt två barn och sambo.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #3 skrivet: 14 jul-10 kl 12:35 »
Dessutom kan det vara som med människor, ökad motion ger viktnedgång. Och antagligen rör de sig mycket för att allt är spännande i början. Det rättar nog till sig med tiden.

Det kan ju också vara så att de var lite feta från början, pga sina tidigare bostadsförhållanden, och att de nu blir normalviktiga för sin ålder och storlek.