Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  foder fråga, gul orpington  (läst 1605 gånger)

Anna Olsson

• Uppland
    • Djurhamns fjäderfän & kaniner
foder fråga, gul orpington
« skrivet: 14 jul-10 kl 12:24 »
Hej!
Jag är sedan en vecka tillbaks ägare till två fina gula orpington hönor, nu ca 18-19 veckor gamla.
Jag är nybörjare på höns, men har ankor innan.

Hönsen har fri tillgång till värpfoder blandat med helsäd.
De får färskt gräs/klöver o dyl. samt kompost med massa småkryp och maskar. De har sandbad.
De går ute i utegården med mina mignoner hela dagarna.

De satt i trång bur när jag köpte dem, så deras "livsstil" har ändrats...

Saken är att jag tycker att de har magrat en del sista dagarna.
Gör jag något galet? Har jag missat nåt?
Nån som vet?
Hemma finns Ankor: mignon och löp. Dvärghöns blandras. Kaniner plus 2 bondkatter. Samt två barn och sambo.
Bor på Djurö i Stockholms vackra skärgård.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: foder fråga, gul orpington
« Svar #1 skrivet: 14 jul-10 kl 12:29 »
värpfoder ska innehålla allt de behöver... väg hönsen så får du bättre koll på vikten...
Fjäderfän och kaniner

Anna Olsson

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 14 jul-10 kl 12:32 »
Smart, ska genast springa ut och väga dem!!
Tack
Hemma finns Ankor: mignon och löp. Dvärghöns blandras. Kaniner plus 2 bondkatter. Samt två barn och sambo.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #3 skrivet: 14 jul-10 kl 12:35 »
Dessutom kan det vara som med människor, ökad motion ger viktnedgång. Och antagligen rör de sig mycket för att allt är spännande i början. Det rättar nog till sig med tiden.

Det kan ju också vara så att de var lite feta från början, pga sina tidigare bostadsförhållanden, och att de nu blir normalviktiga för sin ålder och storlek.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #4 skrivet: 14 jul-10 kl 12:57 »
troligtvis har de fått motion men det är bra att väga för då ser man om de fortsätter rasa i vikt eller om det stannar upp...
Fjäderfän och kaniner

Anna Olsson

• Uppland
« Svar #5 skrivet: 14 jul-10 kl 20:38 »
Har en usel våg, men de verkar väga ca 1,5-2kg.
Är det normalt för orpingtons i den här åldern?

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #6 skrivet: 17 jul-10 kl 15:10 »
Det låter inte orimligt lite i alla fall. Längesedan jag hade Orpington men med tanke på att en vuxen höna brukar väga mellan 3-4 kg så verkar inte vikten extremt låg.

Man kan känna på hur vasst bröstbenet är också. Är man inte van kan det dock vara lite lurigt med ungdjur då de tenderar att växa som tonårspojkar och passera en "lång som en stör och mager som ett spett" period  ::) innan de musklar i och sätter kropp :D
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

carinalil

• Småland
    • Kackelsidan
« Svar #7 skrivet: 22 jul-10 kl 17:10 »
jag har för mej att värpfoder innehåller mkt protein för att driva på äggprodduktionen- jag hade (om de är magra och du kan ge dom särskilt foder) bytt till ett mindre "gasande foder" med lägre proteinhalt- men jag har kanske fel? men så har jag alltid fött upp mina orpington. proteinmängden som är hög i värpfodret garas på tillväxten- då växer de som ynglingar...
Stora höns: Orpington: gul,Skånska blommehöns
Fransk Vädurskaniner

Dela detta:

* Inloggade just nu

541 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser