Vilken sort är detta?

Startat av eldöga, 13 Jul-10 kl 21:40

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

eldöga

Hej!
Jag deltager i grönsaksodling på en plats inne i stan i Linköping som heter Naturcentrum. Plötsligt en dag i veckan dök det upp en höna i området som nu funnit sig tillrätta bland hallonbuskar och pilhäck på odlingsområdet.
Jag kan i princip ingenting om höns och undrar nu vad det är för en sort och hur vi kan göra tillvaron paradisisk för den?
Jag lyckades inte förstå hur jag laddar upp en bild här så jag har lagt bilder på min blogg: http://backaberg.blogsome.com
MVH/Jan
Entusiastisk och positivt tänkande mångsysslare med praktisk och filosofisk inriktning

Njura

Det ser ut som en liten dvärgKochin tupp  ;D
Chabo, svart (normal), silvervete (normal, silke), Knölgäss
Kalkonen, bronce, röd bronce och narragansett
Blå påfåglar, Blå Myskankor

Linkoso

Instämmer. ;D En liten pojke av rasen dv kochin! Har en tid kvar innan han är fullvuxen. =)
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Dolvis

På den sista frågan: Han ser ut att ha det rätt gött där med en del buskar att gå under som skydd och fin torr jord att bada i. Jag tror dock han skulle trivas mkt bättre med några kompisar, helst tjejer i passande ålder och storlek. Mkt viktigt i denna hetta (och alltid) är fri tillgång till friskt vatten. Dagliga matrester räcker ganska långt som mat till en liten tupp eller ett par höns, men en backup för dagar utan såna kan vara bra att ha i form av sädesblandning eller allfoder från granngården.

Fodra och vattna på samma ställe så han vet var han "bor". Så här års går det säkert bra att sova på en gren, om han ska bo kvar i vinter behöver han nog ett litet hus. Och då har han blivit så stor att han börjar gala med, så då måste det finnas tillstånd från miljö-och hälsa tror jag det är, för tupp i tättbebyggt område.

I senaste numret av Åter finns en artikel om höns för nybörjare, och här på forumet finns en hel avdelning om boende för höns.

Sen undrar man ju förstås var han kommer ifrån - en tupp dyker ju inte bara upp så där från ingenstans mitt i stan.

eldöga

Tack för er information. Nu vet jag bättre och kan gå vidare med hönsfrågan. Det är inte jag som bestämmer på Naturcentrum men jag ska undersöka möjligheten att få dit några hönor. En liten hönshydda ska jag också fixa till.
Vi ser tuppen som ett tecken...frågan är bara hur tecknet ser ut och vart det leder?
MVH/Jan
Entusiastisk och positivt tänkande mångsysslare med praktisk och filosofisk inriktning

Dolvis

Citat från: eldöga skrivet 15 Jul-10 kl 18:46

Vi ser tuppen som ett tecken...frågan är bara hur tecknet ser ut och vart det leder?
MVH/Jan

Hihi, det enkla svaret är ju så klart att tecknet ser ut som tuppen, och det det är ett tecken på är att det behövs höns på naturcentrum. I större sociologisk bemärkelse kan man se det som ett tecken i tiden, dvs, småhönshållning verkar bli allt mer inne och det har senaste åren tex dykt upp flera små hönshus anpassade för villahönsägande för den svenska marknaden tex, liksom massor av hönsbytardagar, vilket inte existerade för tio år sen vad jag vet.

Liro

Men oj, hur har den hamnat där tro, det är ju mitt i centrum ju, konstigt.

Rakadero

Någon som fått en tupp för mycket... kanske någon som fått en tupp i present, sånt ofog förekommer ju och inte visste vad de skulle göra med den.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

eldöga

Idag har jag och trädgårdsmästaren på Naturcentrum byggt en hydda till tuppen. Text och bilder finns på http://backaberg.blogsome.com
Det kanske finns någon i närheten av Linköping som kan skänka en eller två hönor av passande sort till Naturcentrum? (byteshandel med grönsaker kan också gå för sig).
Kontakta i så fall Klas på 0739-282979 och hälsa från Jan.
MVH/Jan

Sebbar

Citat från: eldöga skrivet 16 Jul-10 kl 14:21
Idag har jag och trädgårdsmästaren på Naturcentrum byggt en hydda till tuppen. Text och bilder finns på http://backaberg.blogsome.com
Det kanske finns någon i närheten av Linköping som kan skänka en eller två hönor av passande sort till Naturcentrum? (byteshandel med grönsaker kan också gå för sig).
Kontakta i så fall Klas på 0739-282979 och hälsa från Jan.
MVH/Jan
Måste bara fråga vad ni gör när det blir vinter, fångar in de då eller? dem klarar sig inte ute i vinter utan isoletat hus med värme   ::)  :P

Fredrikslund

Citat från: Sebbar skrivet 17 Jul-10 kl 16:12
Måste bara fråga vad ni gör när det blir vinter, fångar in de då eller? dem klarar sig inte ute i vinter utan isoletat hus med värme   ::)  :P

Klart dom gör, det viktigaste är att det är dragfritt! Sedan tycker väl alla att man är hemsk för att man inte har värme till hönsen, men det är en annan femma.

ieenilorac

De behöver definitivt inte värme, om man har några stycken. Torrt och vindtätt är bra, gärna isolerat också, men normala vintrar klarar sig hönsen alldeles utmärkt. Det går åt lite mer foder, och de ska gärna vara några stycken, så att de värmer varandra. Men värme är overkill, det kostar jättemycket, framför allt om man inte har el i närheten.

Jag kommer troligen inte att ha el i mitt hönshus förrän nästa vinter, men är övertygad om att hönsen klarar sig ändå. Jag har iofs möjlighet att ta in dem i burar i källaren om det skulle bli riktigt kallt under lång tid, men det räknar jag med att slippa.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Fredrikslund

Ja och värme gör det bara värre för hönsen. tycker det bästa är runt 5-10 grader. Över det och dom mår ju bara dåligt. Bättre med för kallt än varmt, deffinitivt.

Ett av hönshusen vi har är bara taket isolerat, reseten är i lekasten och i vintras när det var ca -25 så gick det som mest ner till -2 i hönshuset. Så en normal vinter så behövs det egentligen  inte isoleras alls tycker jag.. men isolering isolerar ju från värme också..

eldöga

Härligt med alla synpunkter och jag tar till mig det som passar för våra förhållanden. Vi vet inte alls hur det blir med tuppen (och eventuella hönor) till vintern. Vi har dock redan garderat upp med en person som kan ta hand om tuppen över vintern i ett ordentligt hönshus.
Djurskötsel för ju med sig ett stort ansvar.
MVH/Jan

Du behöver registrera dig eller logga in för att delta i forumet. Det är enkelt och gratis, välkommen : )

* Online just nu

323 Gäster, 2 användare
carlie2, Mågott