Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  igelkotten  (läst 21397 gånger)

Rosten

• Närke
SV: igelkotten
« Svar #40 skrivet: 19 maj-11 kl 22:01 »
Vill också ha "kottar"  :)
Det är inte alltid så bra.
Förra året så hade vi en som några barn förmodligen "mobbat".
Den blev folkilsken och gick till attack så fort man kom i närheten. Värst var den mot barn.
Fräste och sprang imot alla för att bitas.
Det slutade med att alla barn var tvungna att använda stövlar så fort man skulle ner till ladugåren.
Där den höll till och åt upp alla ägg som vissa hönor envisades med att lägga utomhus.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #41 skrivet: 19 maj-11 kl 22:40 »
Just nu så har vi 2 stycken igelkottar under kökstrappen.
vårda dem ömt :D
Fjäderfän och kaniner

tinna.m

• Skåne
« Svar #42 skrivet: 19 maj-11 kl 22:52 »
Det är inte alltid så bra.
Förra året så hade vi en som några barn förmodligen "mobbat".
Den blev folkilsken och gick till attack så fort man kom i närheten. Värst var den mot barn.
Fräste och sprang imot alla för att bitas.
Det slutade med att alla barn var tvungna att använda stövlar så fort man skulle ner till ladugåren.
Där den höll till och åt upp alla ägg som vissa hönor envisades med att lägga utomhus.
Sån kotte skulle jag vilja ha. Tänk att få sätta upp en skylt vid grinden:
 "Varning för igelkotten, inträde på egen risk!"
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

grimbart

• Västergötland
« Svar #43 skrivet: 19 maj-11 kl 22:54 »
Sån kotte skulle jag vilja ha. Tänk att få sätta upp en skylt vid grinden:
 "Varning för igelkotten, inträde på egen risk!"
eller varning för snaskande kotte ;D
Fjäderfän och kaniner

mymlan65

• Småland
« Svar #44 skrivet: 19 maj-11 kl 22:58 »

Risken är väl att du får MER besök då... :-[
Livet består inte av att vänta ut stormarna.
Det handlar om att lära sig dansa i regnet.

tinna.m

• Skåne
« Svar #45 skrivet: 19 maj-11 kl 23:04 »
Tror jag skrev det för ett tag sen, men det var nån som inte var så haj på engelska. Pussy kotte...

Vilse

• Gäst
« Svar #46 skrivet: 20 maj-11 kl 06:27 »

Hur kom det sej att jag nästan kunde förutse denna kommentar? ha ha ha ha ha ha ha

Vilse

• Gäst
« Svar #47 skrivet: 20 maj-11 kl 06:32 »
Det är inte tillåtet att flytta igelkottar pga att de är fridlysta, men det finns ju många lagar som moraliskt går att ignorera då handlingen tjänar ett gott syfte. Tycker aboslut du kan hämta hem en kotte till din trevliga omgivning (så länge man inte tänker hägna in så kotte inte kan flytta om han/hon vill förstås), däremot finns det ingen garanti att den stannar trots att den har det bra med avseende på mat och miljö. De är rätt duktiga på att flytta runt. Behöver man stödmata en kotte gör man det bäst med hundmat - kattmat innehåller för mycket fett för dem. Vi har en kotte som bosatt sig i vår lada, han går iväg ett par dagar eller en vecka men kommer alltid tillbaka förr eller senare. Han väser och har sig men det tycker jag är positivt så han inte blir människovan. Lycka till!

Jag måste be dej om ursäkt fast jag inget sagt,,
jag tänkte,,
jag är så sliten och har drabbats av en ytlig släng av dyslexi o adhd efter mina stressiga år så jag läser slarvigt,,
jag läste första meningen och tänkte att oooh här har vi en til som läser regelböcker och pekar finger,,
jag läste inte resten av texten och fördömde utan att skriva något svar,
förslåt at jag läste slarvigt,,även om jag inte svarade på det,,
ville bara visa hur jädrans slarvig jag är på att läsa,,och hur man kan misstolka om man slarvar som jag gör 
:)

Vilse

• Gäst
« Svar #48 skrivet: 20 maj-11 kl 06:40 »
Igelkottar kan vara rackarns agressiva,,
min styvmor skulle hämta ved en gång och väckte en kotte av misstag,,den gick till attack!
(min styvmorsa hade förtjänat et men det är en annan femma)

jag tog kort en gång på en kotte som satt på min gräsmatta,,jag fick retirera!
dom kan hissa upp kroppen och springa snabbt!!!!

hade kottar när jag bodde bara några hundra meter från stora motorvägen i sthlm.
matade dom med hundmat och matrester och ägg,,
pannkakor är ok,,
mjölk är inte ok,,men pannkisar är ok,,,

om nån råkar få överbliven igelkotte så är jag intresserad av at ta hand om den,,
jag vet hur och har igelkotvänligt där jag bor,,
mina hundar är vana vid igelkottar efter att vi hade massvis av kottar på NZ,,

jag fick ofta rädda igelkottar som var fulla i lus,,
lus o värme är inte bra för dom,
funkde med vanligt hundlusmedel, nån droppe bara,
efter inrådan av veterinär,,såklart :)

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #49 skrivet: 20 maj-11 kl 06:50 »
Lite civil olydnad kan ju vara bra i ett sådant här fall, om man vet att kotten får det bra dit man flyttar den. Men flytta en vuxen igelkott, inte en liten. De behöver sin mamma för att lära sig hitta mat osv. Växer den upp bland människor och får nästan all mat serverad, så klarar den sig dåligt om den skull komma bort ifrån matningsstället.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

LasseDalom

• -
« Svar #50 skrivet: 20 maj-11 kl 22:46 »
vårda dem ömt :D

Helt säker på att deb inte är ett skadedjur? Jag har hört att igelkottar kan bita barn i bena ända tills de hör benet knaka sönder.

grimbart

• Västergötland
« Svar #51 skrivet: 20 maj-11 kl 22:50 »
Helt säker på att deb inte är ett skadedjur? Jag har hört att igelkottar kan bita barn i bena ända tills de hör benet knaka sönder.
det är grävlingar du tänker på...gammalt skrock sa att man skulle ha kox eller knäckebröd i stövlarna...  personligen tror jag att grävlingens ökning har bidragit till igelkottens minskning... grävlingen är ett av få djur som ger sig på igelkottar...
Fjäderfän och kaniner

LasseDalom

• -
« Svar #52 skrivet: 20 maj-11 kl 22:52 »
Ganska säker på att det är igelkotten. De tar ju ofta både harungar och grävlingsungar. Måste hållas efter.

grimbart

• Västergötland
« Svar #53 skrivet: 20 maj-11 kl 22:55 »
Ganska säker på att det är igelkotten. De tar ju ofta både harungar och grävlingsungar. Måste hållas efter.
hittat på nån ny taktik i ditt jaktmotstånd?
Fjäderfän och kaniner

LasseDalom

• -
« Svar #54 skrivet: 20 maj-11 kl 22:57 »
Kom just in, blev jagad av en igelkott över hela gården. Jag behöver en viltvårdare NU! Törs jag släppa ut barnen imorgon?   ;)

grimbart

• Västergötland
« Svar #55 skrivet: 20 maj-11 kl 22:58 »
Kom just in, blev jagad av en igelkott över hela gården. Jag behöver en viltvårdare NU! Törs jag släppa ut barnen imorgon?   ;)
hoppas du blir uppäten >:D ;D
Fjäderfän och kaniner

LasseDalom

• -
« Svar #56 skrivet: 20 maj-11 kl 23:00 »
Grannen kommer över med studsaren. Snart är detta blodtörstiga rovdjurs saga slut. Om inte så apteras imorgon en igelkottsfälla som snabbt gör slut på detta hot.

grimbart

• Västergötland
« Svar #57 skrivet: 20 maj-11 kl 23:05 »
Grannen kommer över med studsaren. Snart är detta blodtörstiga rovdjurs saga slut. Om inte så apteras imorgon en igelkottsfälla som snabbt gör slut på detta hot.
lika bra ni skjuter den... den har väl ätit av din mat och blitt lika sjuker som du...  ;D
Fjäderfän och kaniner

Broberg

• Gäst
« Svar #58 skrivet: 20 maj-11 kl 23:07 »

Akta så den inte slungar sig ihoprullad ,mot ansiktet och genomborrar hela huvudet. Det är så de jagar.

tinna.m

• Skåne
« Svar #59 skrivet: 20 maj-11 kl 23:08 »
Det är inte tillåtet att flytta igelkottar pga att de är fridlysta, men det finns ju många lagar som moraliskt går att ignorera då handlingen tjänar ett gott syfte.
Om du nu inte har igelkott i din omgivning och flyttar dit en så kan den ju inte föröka sig. Kottarna är däggdjur, behövs hane + hona.
Om ni nu ska va civilt olydiga mm mm så se till att få med en av var sort, annars låt bli.
Tänk om alla de kottar som blir överkörda egentligen är på väg hem, för att nån flyttat på dem.

Dela detta:

* Inloggade just nu

491 gäster, 2 användare (1 dolda)
blomkruka

* Forum

* Om tidningen Åter

Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser