Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Frakturaprogram  (läst 9970 gånger)

Holma_gord

• HolmaGården
Frakturaprogram
« skrivet: 16 maj-06 kl 13:20 »
Någon som vet ett frakturaprogram på svenska och är GRATIS
Ny uppfödare av limousiner.Tar tacksamt imot erfarenheter av Limousiner

Suresh

• Gäst
Re:Frakturaprogram
« Svar #1 skrivet: 16 maj-06 kl 13:48 »
Faktura, menar du väl.

Holma_gord

• HolmaGården
« Svar #2 skrivet: 16 maj-06 kl 13:49 »
japp,gratis och svensk

Per L

« Svar #3 skrivet: 17 maj-06 kl 19:28 »
Själv kör jag Ubuntu-Linux, som är gratis :-) , (av principskäl eftersom jag av naturen är kär i Motvalls kärring).
Men bokföringsprogrammet som vi behöver till jordbruket slantade jag 1200 pix för, och fattas bara annat.
Det är riktigt svinbilligt med tanke på allt jobb som ligger bakom.
Själv värderar jag min tid till ca 600 pix i timmen + moms och jag kan säga att vårt bokföringsprogram är fan i mig inte skrivet på två timmar.......

Så vadå gratis Faktureringsprogram ?

Ubuntu är gratis därför att upphovsmannen är en Filantrop och fullständigt nedlusad med deg, och han har en filosofisk inställning till spridandet av kunskap....

Holma, skaffa dig en bok om programmering och gör ditt eget Faktureringsprogram istället.

Suresh

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 17 maj-06 kl 19:49 »

Så vadå gratis Faktureringsprogram ?

Det finns en annan sida också. Om du skall köra din verksamhet i bolagsform kan skattemyndigheten kräva att du har ett godkänt program. Även om du inte har det kravet på dig lovar jag dig att en programkrasch med 3 års bokföring på utan teknisk support och säljargaranti inte är speciellt rolig. Knappast att rekommendera ens för idrottsföreningar.

Per L

« Svar #5 skrivet: 17 maj-06 kl 20:15 »
Här köpte vi vårt bokföringsprogram....

http://www.jfsbokforing.se

Dom har program till Linux, Win och Mac.

Deras faktureringsprogram är visserligen enkelt och i princip en mall i Access men dom tar inte heller mer än 200 pix vilket man ju får anse vara gratis :-)

Sen vad gäller krasch och förlust av data så är det ju upp till var och en hur ofta man vill ta backup.
Många lär sig inte att ta backup förrän dom gjort det första fatala misstaget.

Holma_gord

• HolmaGården
« Svar #6 skrivet: 18 maj-06 kl 11:17 »
någon som använder dofree stat?

Suresh

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 18 maj-06 kl 12:33 »
Sen vad gäller krasch och förlust av data så är det ju upp till var och en hur ofta man vill ta backup.
Många lär sig inte att ta backup förrän dom gjort det första fatala misstaget.

Man kan vid bokslut upptäcka irreparabla lagringsfel från krascher som kanske är över ett halvår gamla. Små små glitchar som skapar obalanser mellan kontona.

För att åtgärda dessa måste du antingen backa tillbaka till en säkerhetskopia innan kraschen hände - och programmera om ett halvår. Eller ha tillgång till instrument för hårdkodning av SIE-filen.

Eller ha en licens med teknisk support som sköter det (jag har varit med om det)
« Senast ändrad: 18 maj-06 kl 12:39 av Suresh »

Per L

« Svar #8 skrivet: 18 maj-06 kl 13:10 »
ok, säger inte emot eftersom det låter rimligt och uppenbarligen har inträffat.

Men man ska komma ihåg att det hela egentligen är halv-hypotetiskt så tillvida att
det resultat man redovisar till skattemyndigheten, det redovisar man på en blankett.

Oavsett bokföringsprogram så är man skyldig att ha verifikationer, inkl. underlag, i pappersform, för en ev. revision.

Risken att drabbas av en revision från skattemyndigheten när vi pratar en enskild jordbrukare med en omsättning under 1 miljon, är i det närmaste obefintlig.

Givetvis säger tjänstemännen på skattekontoret att ett bokföringsprogram skall vara konstruerat si eller så, som svar på en direkt fråga, men i praktiken tror jag inte att nån skulle bry sig.

Det funkar väl lika bra med att föra bok manuellt. Den kan man kladda i hur mycket som helst och sen vid årets slut, ta fram en ny och skriva rent alltihop.

Det viktiga är att boken / innehållet i bokföringsprogrammet, stämmer överens med de verifikationer man har, och har tagit upp, och bokfört verifikationerna på rätt sätt.

OBS! Detta är inte skrivet i nån polemisk anda.....
(här är det bäst man är t y d l i g)

Men visst, inget snack.... för man inte bok manuellt utan med ett bokföringsprogram så ska det givetvis vara godkänt, dvs. man ska inte kunna ta bort poster utan endast kunna stryka och ersätta, så man kan följa exakt vad som hänt.

Men det här kanske blev lite off-topic :-)
« Senast ändrad: 18 maj-06 kl 13:20 av Per L »

Holma_gord

• HolmaGården
« Svar #9 skrivet: 18 maj-06 kl 13:23 »
Per L,Men var får man tag på en sådan bok?bibloteket?

men om man har ett program tex nu dofree start och man gar frakturapaper med plusgiroinbetalnings kort dur får man det till att skrivas ut?
« Senast ändrad: 18 maj-06 kl 13:26 av Holma_gord »

Per L

« Svar #10 skrivet: 18 maj-06 kl 13:45 »
Nej, inte på biblioteket. Det är en bok som du ska skriva i och sen spara i tio år.
Finns säkert i nån välsorterad bokhandel.

Vet inte vad dofree start är för nåt men generellt så får du väl göra en mall i programmet, det följer säkert med en rapportgenerator där du kan ställa in exakt var all text och alla siffror ska hamna på dina förtryckta fakturor, om det var det du menade.

Har du förtryckta fakturor med kopieringssidor så måste du ha en bonka-bonka-skrivare, men det vet jag inte om man använder nuförtiden.

Som sagt, rapportgenerator eller så får du skriva fakturorna i nån ordbehandlare eller nåt.

« Senast ändrad: 18 maj-06 kl 13:46 av Per L »

Suresh

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 20 maj-06 kl 10:55 »
 Citat ur  PerLs inlägg.  " Det funkar väl lika bra med att föra bok manuellt. Den kan man kladda i hur mycket som helst och sen vid årets slut, ta fram en ny och skriva rent alltihop."

En sorts ALTERNATIV ny variant av dubbel bokföring? Ja det är bra att någon fortfarande är optimistisk.

Du kan ALLTID göra om ett helt års bokföring i efterhand, manuellt eller i program. Du kan göra det så att det märks eller så att det inte märks. Du kan tända eld på kontoret så att bokföringen brinner upp.  Du kan alltid undanhålla intäkter och uppgifter från skattemyndighet och revisor.

Det som gör att du åker dit vid en skatterevision är i första hand inte om du gjort en halv Marjasin med skruv och klippt och klistrat lite, utan din trovärdighet i alltmänhet. Vilken bransh jobbar du i? Vilken omsättning har du? Lyfter du moms varje månad utan att exportera, gör du på tok för låg vinst i förhållande till ditt överlevnadsbehov?

För självhushållare torde den senare punkten vara den mest känsliga. Hur skall du bevisa för skattemyndigheten att du verkligen försörjer dig på 30 000 kr årligen netto? Du kan bli sköntaxerad med 100 000 kr utan att ha stoppat ett lingon i egen ficka.

Därför, håll minutiös koll på inkomster och utgifter, både privat och i företaget. Var beredd på att vid behov kunna bevisa attt hushållets tyngsta utgift är bredbandsuppkopplingen.

För övrigt kan nämnas att de tre största anledningarna till avslöjande av ekonomisk brottslighet i Sverige är:

3) skatterazzior och anmälan från skattemyndighet

2) konkurser

och *tara*

1) anmälan från konkurrenter, anställda , bekanta
« Senast ändrad: 20 maj-06 kl 10:56 av Suresh »

blev

• Ångermanland
    • Byggboy
« Svar #12 skrivet: 25 maj-06 kl 04:48 »
Man kan också snickra ett eget faktura program i Access, jag har gjort ett för att lära mig Access och det funkar bra

Goblin

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 16 jun-06 kl 14:43 »
Varför inte kolla in något av nedanstående, eller göra en sökning på Google efter gratisprogram! Det finns mer än vad man tror!

http://www.gnucash.org/
http://www.addsam.o.se/Anna.html

mangen

• Ingen opposition ingen rättvisa!
« Svar #14 skrivet: 28 jul-06 kl 22:13 »
Själv har jag "OpenOffice" som är gratis och ett dokument som jag utvecklar allt eftersom. Jag har ju i och för sig bara en enskild firma.
MVH /M

Holma_gord

• HolmaGården
« Svar #15 skrivet: 12 dec-06 kl 22:06 »
mangen!!
Kan du skicka den till mig så jag får en innblik i hur det ser ut[

« Senast ändrad: 12 dec-06 kl 22:07 av Holma_gord »

Filip Skräplund

« Svar #16 skrivet: 26 sep-07 kl 11:28 »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Fridolf2

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 27 sep-07 kl 23:47 »
Att bara göra en mall till fakturor är ju inte svårt, det har jag gjort i exel, och vi hade ca 500 fakturor att skriva per år, så det funkar. Det är inte det jag ser som själva kärnfrågan, vitsen med ett riktigt fakturaprogram är ju dels om man har det så det går ihop med bokföringen, då skickar man ju över verifikat direkt mellan programmen och slipper sitta och knappa in alla fakturor för hand, vilket vi fick göra. En annan sak som är bra med ett fakturaprogram är ju att det själv tar fram rätt fakturanummer. Och just den punkten fick vi kritik mot, när vi råkade ut för revision och skulle sända in 3 års bokföring. För eftersom vi var två som skötte faktureringen och satt på olika håll så blev det ibland att man inte visste vilket nummer den andre hade slutat vid. Så då hoppade man fram en bit för säkerhets skull... Så vid revisionen hade han skrivit upp alla våra fakturanummer i en lång lista, och så var det ju då mellanrum....... ::) Där kan jag säga att jag fick använda rätt mycket diplomati för att få dom att förstå att det inte var så att vi bara rivit bort fakturor lite här och där.. ( = svartförsäljning ), men när vi förklarat problemet så gav dom sig, men vi fick kritik.
Så summa summarum, beror det ju precis på vilken omfattning du har på faktureringen, är det bara 30-40 fakturor per år så är det ju en enkel match att själv göra en mall, bara du får med dom uppgifterna som lagen kräver så är det lugnt. ;)

Ursus

• Jämtland
« Svar #18 skrivet: 29 sep-07 kl 21:50 »
Hade det inte gått att köra med två olika serier? Tex A0001, A0002, A0003 och B0001, B0002 osv. Jag tror förövrigt att en mall i något kalkylprogram duger gott om man inte skickar massor av fakturor.

Fridolf2

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 29 sep-07 kl 23:57 »
Det var en bra ide´! ;) Det hade dom nog godkänt, och dessutom hade det ju skapat lite mer jobb..när dom skulle sitta och pussla ihop serierna...och jobb ska man ju skapa.. ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

628 gäster, 3 användare (1 dolda)
Bokohammare, javill

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser