Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vedfrågor  (läst 6837 gånger)

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
Vedfrågor
« skrivet: 11 jul-10 kl 09:15 »
Jag oroar mig redan för kommande vinters elräkningar. Har vattenburen värme med liten kökspanna och elpanna. Nu planerar jag att börja elda i kökspannan i vinter vilket jag inte gjorde förra vintern. Jag har en del stora lövträd på tomten som skulle kunna offras. Nu undrar jag om jag kan använda den veden  kommande vinter? Eller måste den torka ett är till?  Hur många kubik ger egentligen en stor björk med 40-45 cm diameter?

Jag har fått för mig att jag hört att man ska falla träd på hösten-vintern för att de ska ligga i längder och "frystorka". Då blir det lättare att kapa och klyva på våren liksom. Sen kan man använda veden kommande vinter. Har jag fått detta om bakfoten?
« Senast ändrad: 11 jul-10 kl 09:24 av Helena R »
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Skogsnatt

• Gäst
SV: Vedfrågor
« Svar #1 skrivet: 11 jul-10 kl 10:23 »
Man fäller lämpligen under vinterhalvåret ( detta för att slippa extra fuktighet från saven). Trä torkar aldrig i 3 meterslängder, det ruttnar innan det torkar. Gör såhär. Hugg träden på vintern, kapa och klyv tidigt på våren, låt det torka i vårvärmen och lite efter midsommar, då täcker du veden eller lägger in den under tak.

Om du måste hugga nu, så fäll träden och låt dem ligga med ris och löv på i 2-3 veckor, så försvinner mycket fuktighet, sen kvistar du och kapar dem.

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #2 skrivet: 11 jul-10 kl 10:45 »
Tack för svar. Om man gör som du beskriver, behöver man inte skydda mot regn?

KAN jag använda veden i vinter om jag hugger och gör på det sätt du säger? Eller ska den veden ligga till hästen-vintern 2011? Måste jag köpa ved i år?
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #3 skrivet: 11 jul-10 kl 10:51 »
I kökspannan använder man så små vedklabbar, att det går bra med ved som huggs nu. Förutsättningen är att du kan ta in ca en veckas förbrukning och lägga i rumstemperatur. Då torkar veden jättesnabbt. Så följ Skogsnatts beskrivning, klyv tillräckligt smått, och lägg under tak innan hösten kommer.

Man måste förvara under tak eller presenning efter att de torkat till. Annars börjar de lätt förmultna i höstregnen, och fukthalten stiger igen.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #4 skrivet: 11 jul-10 kl 10:51 »
I bästa fall, om resten av sommaren ger riktigt bra torkväder och veden ligger bra till för att torka, så kan den bli fullt eldningsbar till i vinter. Men kom ihåg att det finns ingen absolut gräns för hur fuktig veden kan vara för att gå att elda, det är snarare så att den blir gradvis sämre ju fuktigare den är.
Tänk också på att veden torkar fortare ju finare kluven den är. Om det finns mycket halvdöda delar i träden där bark/näver har börjat flagna av så kan den veden redan innan trädet fälls vara ganska torr.

Brukspatronen

• Bakåtsträvande Dåtidsromantiker
    • Hälsingland
« Svar #5 skrivet: 11 jul-10 kl 11:13 »
Var noga så det inte blir någon pyreldning i vinter bara vilket är lätt hänt om man har en gammal kökspanna utan acktank. Har du dåligt torkad ved så kan det snabbt bli tjärbildning som i värsta fall kan leda till soteld. Så elda med öppna spjäll i flera och intensiva brasor istället för få utdragna "tjärkokningar" - tändstickor är billigt! Lite större vedåtgång får man ta.

nordtravare

• Medelpad
« Svar #6 skrivet: 11 jul-10 kl 11:26 »
skulle jag hugga ved nu vill jag ta torrgran eller hyggesrester hör eldning i vinter

Skogsnatt

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 11 jul-10 kl 13:42 »
Tack för svar. Om man gör som du beskriver, behöver man inte skydda mot regn?

KAN jag använda veden i vinter om jag hugger och gör på det sätt du säger? Eller ska den veden ligga till hästen-vintern 2011? Måste jag köpa ved i år?
Veden blir inte 100% perfekt oavsett hur du gör nu. Är det inte större mängder du kommer att använda, så skulle jag rekommendera att du köper in kommande vinters förbrukning och använder din egen ved till nästa vinter. Har man ved med hög fukthalt, så får man dålig verkningsgrad av den och det sotar och strular.
Ett alternativ är att försöka få tag i torrträd eller rötmassaved, som är vinterhuggen. Det är ingen superved, men du kan få den riktigt torr .

Huggorm

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 11 jul-10 kl 13:49 »
Var noga så det inte blir någon pyreldning i vinter bara vilket är lätt hänt om man har en gammal kökspanna utan acktank. Har du dåligt torkad ved så kan det snabbt bli tjärbildning som i värsta fall kan leda till soteld. Så elda med öppna spjäll i flera och intensiva brasor istället för få utdragna "tjärkokningar" - tändstickor är billigt! Lite större vedåtgång får man ta.
Men det tar ett tag innan det bildats så mycket tjära att det är någon fara. Sotar man enligt föreskrift så hinner det inte bli någon fara.

bo_i_dala

« Svar #9 skrivet: 19 aug-10 kl 22:47 »
Hej!
Enligt vissa så är "tjälad ved" så mycket bättre att elda med så det är frågan om du inte ska vänta tills det är smällkallt och kapa denna tjälade ved efter hand och elda den helt rå och givetvis "tjälad" ;D ;D

Nej skämt åsido- fäll träden och låt dom torka ett tag med löven kvar (som Skogsnatt beskriver).
Fuktig ved brinner men kan vara svårt att få fyr på, den ger då även ett sämre värmeutbyte eftersom mycket energi går åt att torka veden...
Fundera på om det inte går att köpa lite torr ved och utnyttja dina träd nästa vinter... Det är både effektivare, enklare, roligare och mindre arbetskrävande att elda med torr ved!
MVH

Janne Frisk

• It takes two to tango
    • Blekinge
« Svar #10 skrivet: 19 aug-10 kl 22:55 »
Man fäller lämpligen under vinterhalvåret ( detta för att slippa extra fuktighet från saven). Trä torkar aldrig i 3 meterslängder, det ruttnar innan det torkar. Gör såhär. Hugg träden på vintern, kapa och klyv tidigt på våren, låt det torka i vårvärmen och lite efter midsommar, då täcker du veden eller lägger in den under tak.

Om du måste hugga nu, så fäll träden och låt dem ligga med ris och löv på i 2-3 veckor, så försvinner mycket fuktighet, sen kvistar du och kapar dem.

För en stabo låter detta jobbigt, Jag hade köpt färdig huggen ved:)

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #11 skrivet: 19 aug-10 kl 23:12 »
För ett par veckor sedan fällde jag en al som var i vägen för grävarbeten. Jag släpade undan den och lät den ligga med löven kvar. När jag flyttade på den en vecka senare då löven hade vissnat, var den helt klart lättare än i nyfällt skick.

Vargr

• Pass deg for Katla!
    • Norge
« Svar #12 skrivet: 19 aug-10 kl 23:17 »
Citera
Hur många kubik ger egentligen en stor björk med 40-45 cm diameter?

Tommelfingerregel: ett tre = ca 1/2 m3. 45 cm diameter en del mer.

Jeg har tørket ved på 2 ukerpå høsten. Det var kort ved av lindetre.

Ellers er det jo lett å sjekke om veden er tørr.

Dela detta:

* Inloggade just nu

611 gäster, 1 användare
GSS

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser