Tack för svar. Om man gör som du beskriver, behöver man inte skydda mot regn?KAN jag använda veden i vinter om jag hugger och gör på det sätt du säger? Eller ska den veden ligga till hästen-vintern 2011? Måste jag köpa ved i år?
Var noga så det inte blir någon pyreldning i vinter bara vilket är lätt hänt om man har en gammal kökspanna utan acktank. Har du dåligt torkad ved så kan det snabbt bli tjärbildning som i värsta fall kan leda till soteld. Så elda med öppna spjäll i flera och intensiva brasor istället för få utdragna "tjärkokningar" - tändstickor är billigt! Lite större vedåtgång får man ta.
Man fäller lämpligen under vinterhalvåret ( detta för att slippa extra fuktighet från saven). Trä torkar aldrig i 3 meterslängder, det ruttnar innan det torkar. Gör såhär. Hugg träden på vintern, kapa och klyv tidigt på våren, låt det torka i vårvärmen och lite efter midsommar, då täcker du veden eller lägger in den under tak.Om du måste hugga nu, så fäll träden och låt dem ligga med ris och löv på i 2-3 veckor, så försvinner mycket fuktighet, sen kvistar du och kapar dem.
Hur många kubik ger egentligen en stor björk med 40-45 cm diameter?