Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur göra med död krona?  (läst 4702 gånger)

Träsktrollet

• -
Hur göra med död krona?
« skrivet: 09 jul-10 kl 23:55 »
Tidigt förra hösten satte jag äntligen mitt fösta äppelträd, ett Silva som ska klara Norrbottens vintrar. Men i vår har jag länge trott att det varit dött, men för ett tag sen började det komma skott nere på stammen.
Nu till min fråga vad kan ha hänt och vad ska jag göra nu? Ska jag låta mitt träd bli en "äppelbuske"? Eller kan/ska jag spara det överska skottet som får växa upp till en ny krona? Behöver goda råd om jag kan rädda mitt kära äppelträd  :-\
Har hönsraserna:
Appenzeller Spetshättad, Svarthöns och Isbar/Lohmanblandras.

lilyrose

• Djurintresserad med konstnärssjäl
    • Norrbotten
    • Lily Rose & Co
SV: Hur göra med död krona?
« Svar #1 skrivet: 10 jul-10 kl 00:17 »
jag tror den har frusit ihjäl (övre delen), hade du lindat in dit träd med skyddande duk ? det gör jag med mitt äpperl träd och körsbärsträd för det är just när solen börjar skina som problemet uppstår , roten djupfrusen och stamen uppvärmd av solen och vill börja knoppa.. men dör på kupen..  men jag vet inte säkert hur man gör med klippningen.. ska höra med min granne som är "expert".  tror att det är så att dom är ympade och om man klipper av utan att kolla var kan man bara bli med ett sämre träd..  jag hör av mig igen..
*Hundar- bichon havanaise, bichon havanaise-Lhasa apso
* katter -  bondkatt & bengal   * höns- brahma, blommehöns, bohuslän-dalshöns "svarthöns",bielefelder, silkes, dv wyandotte, dv kochin, sabelspoot,hedemora,aracurana, ankor Cayuga, smaragd, migon. Bor på landet i kronobergslän.

växtnörden

• Småland
    • http://www.flickr.com/photos/cicci_thorin/
« Svar #2 skrivet: 10 jul-10 kl 00:23 »
Beroende på om hela kronan är död eller inte tycker jag att du testa att klippa in alla grenar tills du kommer till frisk ved, å då ser du hur mycket som blir kvar. Det kanske ser lite lustigt ut, men jag skulle gjort så. Nästa år kan du se hur det har klarat sig igen å fundera på form och om det är ide att spara ett skott på stammen till ny krona, eller inte. Risken med ett sånt skott till krona är att det kan bli väldigt svagt pga fel vinkel så att säga. Men eftersom det är svårt att se på bilderna hur mycket som är dött, tycker jag som sagt att du klipper in det till frisk ved å ser hur det blir. Lycka till!

/cicci
Utbildad trädgårdsmästare med motorsågskörkort. Har studerat traditionellt textilhantverk på Bäckedal. Ska nu odla grönsaker på heltid i Småland :) Vill driva en liten gård med djur, odling, hantverk, och förädling av diverse produkter. Vill lämna ett så litet ekologiskt fotavtryck som möjligt.

växtnörden

• Småland
« Svar #3 skrivet: 10 jul-10 kl 00:28 »
jag tror den har frusit ihjäl (övre delen), hade du lindat in dit träd med skyddande duk ? det gör jag med mitt äpperl träd och körsbärsträd för det är just när solen börjar skina som problemet uppstår , roten djupfrusen och stamen uppvärmd av solen och vill börja knoppa.. men dör på kupen..  men jag vet inte säkert hur man gör med klippningen.. ska höra med min granne som är "expert".  tror att det är så att dom är ympade och om man klipper av utan att kolla var kan man bara bli med ett sämre träd..  jag hör av mig igen..

Bra, jag glömde skriva det om ympningen. Skotten på stammen är antagligen från grundstammen, å då är det inget att spara, men försök kolla kronan om du ser några ympar, har du tur kanske det går att spara nåt av ympningarna beroende på hur hårt det har frusit in.
Utbildad trädgårdsmästare med motorsågskörkort. Har studerat traditionellt textilhantverk på Bäckedal. Ska nu odla grönsaker på heltid i Småland :) Vill driva en liten gård med djur, odling, hantverk, och förädling av diverse produkter. Vill lämna ett så litet ekologiskt fotavtryck som möjligt.

tinna.m

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 10 jul-10 kl 00:34 »
Om trädet frusit ovanför ympstället, blir det kanske tråkiga/inte så goda äpplen. Du kan då ympa NYA grenar av nån sort du har i närheten.
Släng inte trädet/grundstammen du har,
 Läs på om ympning. Lycka till :D
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Träsktrollet

• -
« Svar #5 skrivet: 10 jul-10 kl 00:37 »
Oj tack Tina.m! Jag har alltid varit nyfiken på ympning, men törs man prova?

Hur skyddar jag trädet under våren, med vad och hur lindar man in trädet?
Har hönsraserna:

malines

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 10 jul-10 kl 09:39 »
Jag har alltid varit nyfiken på ympning, men törs man prova?

Ja då! (Vad har du att förlora?) :)

lilyrose

• Norrbotten
    • Lily Rose & Co
« Svar #7 skrivet: 10 jul-10 kl 09:47 »
jag brukar linda in buskar och träd jag är jätterädd om i fiberduk, några varv. om man tycker det ser fult ut kan man vira några varv ljusslinga..  det är tyvärr ett måste här uppe i norr...
* katter -  bondkatt & bengal   * höns- brahma, blommehöns, bohuslän-dalshöns "svarthöns",bielefelder, silkes, dv wyandotte, dv kochin, sabelspoot,hedemora,aracurana, ankor Cayuga, smaragd, migon. Bor på landet i kronobergslän.

malines

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 10 jul-10 kl 09:56 »
jag brukar linda in buskar och träd jag är jätterädd om i fiberduk, några varv. om man tycker det ser fult ut kan man vira några varv ljusslinga..  det är tyvärr ett måste här uppe i norr...

Ljusslingan alstrar dessutom värme.

Träsktrollet

• -
« Svar #9 skrivet: 10 jul-10 kl 12:14 »
Ja då! (Vad har du att förlora?) :)

Ja egentligen så är ju detta ett perfekt tillfälle att börja experimentera ;D

Men då ska jag börja linda in träden med fiberväv. Har aldrig sjäv sett någon som skyddat och lindat in sina träd, grannen har två fina äppelträd och de står bara hela vintern :) Men det kanske skyddar mot oinbjudna gäster oxå, tex älgar?!?
Har hönsraserna:

lilyrose

• Norrbotten
    • Lily Rose & Co
« Svar #10 skrivet: 10 jul-10 kl 16:17 »
 hej här kommer svaret av min vän äpelträdsexperten.. Man ska klippa ner (bort) alla vissna grenarna, ända in till stammen om så behövs, hon kan låta den grenen som är långt ner på stammen vara kvar, den behöver trädet nu när inget annat grönt blad finns...den kan hon klippa bort nästa år då stammen skjuter nya grenskott högre upp.
Varför blir det så där? Jo, bäst är att plantera äppelträd i norrbotten på våren, Silva är en sort som skall klara vinter i Norrbotten, men det behöver sommaren för att rotsystemet ska växa till sej, det såldes säkert i kruka, om man planterar på hösten skall man klippa ner grenarna något, det ser inte ut på bilderna att det är gjort.
Jag tror inte Silva fryser sönder på vintern men däremot kan man få is i rotklumpen på vårvintern, och skiner solen hela dagen på trädet, så torkar trädet ut då det inte kan få vatten pga isen.

lycka till med äppelträdet..

mistel

• -
« Svar #11 skrivet: 10 jul-10 kl 17:20 »
Bra, jag glömde skriva det om ympningen. Skotten på stammen är antagligen från grundstammen, å då är det inget att spara, men försök kolla kronan om du ser några ympar, har du tur kanske det går att spara nåt av ympningarna beroende på hur hårt det har frusit in.

När det gäller äpple brukar man okulera/ympa precis ovanför markytan så de skotten som sitter högre upp lär inte vara från grundstammen. För det mesta okuleras träden idag och då ser man inte lika lätt vad som är grundstam och vad som är själva sorten man får helt enkelt inte en sån där bula som det blir vid vanlig ympning.

växtnörden

• Småland
« Svar #12 skrivet: 10 jul-10 kl 22:41 »
När det gäller äpple brukar man okulera/ympa precis ovanför markytan så de skotten som sitter högre upp lär inte vara från grundstammen. För det mesta okuleras träden idag och då ser man inte lika lätt vad som är grundstam och vad som är själva sorten man får helt enkelt inte en sån där bula som det blir vid vanlig ympning.

Ah, jag minns nog lite fel. tänkte bara på när jag själv ympa ett familjeträd med fler ympar, under min utbildning, då satte vi de nya grenarna en bit upp på trädet, men när jag tänker på det så okulerade vi nog nere precis ovanför markytan också på några andra  :)

lilyrose

• Norrbotten
    • Lily Rose & Co
« Svar #13 skrivet: 10 jul-10 kl 23:32 »
ympningen på Silva är längst ner på stamen så du behvöer inte vara orolig, klipp bort allt dött och så tar den sig till nästa år..

Träsktrollet

• -
« Svar #14 skrivet: 12 jul-10 kl 11:06 »
ympningen på Silva är längst ner på stamen så du behvöer inte vara orolig, klipp bort allt dött och så tar den sig till nästa år..

Då ska jag ta och klippa bort det döda och så ska jag täcka trädet till vintern :)
Kan man göra något för att förhindra att rotklumpen fryser ihop?
Har hönsraserna:

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #15 skrivet: 12 jul-10 kl 11:36 »
Om allt ovanför den gröna kvisten skulle vara dött, eller i så dåligt skick så det inte är mycket att bygga vidare på, så pröva att klippa bort allt ovanför den gröna kvisten. Den ändrar nog riktning uppåt, eller får ett skott uppåt, som blir en ny stam efter några år. Lite kanske du får styra detta genom att klippa på rätt ställen vid någorlunda rätt tid.
« Senast ändrad: 12 jul-10 kl 11:38 av Anders Skarlind »

Dela detta:

* Inloggade just nu

566 gäster, 3 användare (1 dolda)
Be, kretslopp

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser