Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  .  (läst 1946 gånger)

Gumman82

• Värmland
.
« skrivet: 07 jul-10 kl 11:14 »
.
« Senast ändrad: 20 jul-10 kl 23:47 av Gumman82 »

Mmmm

• Övriga världen
SV: Är detta normalt?
« Svar #1 skrivet: 15 jul-10 kl 14:20 »
Hur har det gått? Är den lille kastrerad än och har det i så fall blivit lugnare i flocken?

Gumman82

• Värmland
SV: Är detta normalt?
« Svar #2 skrivet: 15 jul-10 kl 17:47 »
Ja nu är han kastrerad men det är bara 3 dagar sedan. Lillbocken går ur hagen och lägger sig på andra sidan väggen i gethuset där inte den stora kan komma in. Men när han ska in i rätt box på kvällen är han väldigt orolig och gömmer sig under ett skydd jag byggt åt han. Storbocken hotar han och stångar han om han är framme vid matdags, men på morgonen går dom ut tillsammans och leker med varandra, sen blir den stora bocken arg och jagar han lite då och då under dagen. Vet inte vad jag ska tro om den stora, borde han också flytta eller kommer han lugna sig? Dom gullar ju ibland också.

Vad tror du, stora bocken var ganska hård på lilla flickan när hon kom också, hon kan ju fortfarande få sig en känga då det är matdags men lite så är väll getter vad jag förstår, dom två ligger tillsammans på natten medans lilla bocken får sova i ett eget hörn. Lilla flickan har varit hos oss i snart 5 veckor och lilla bocken i 2 veckor.

Har du tipps så välkomnas dom varmt.

Gumman82

• Värmland
Snälla ge mig råd!
« Svar #3 skrivet: 15 jul-10 kl 22:15 »
Nej nu har vi fått dela på bockarna, den stora acepterar inte den lilla bocken inne i gethuset. Stångar han och jagar han tills den lilla står bakom vattenhunken och trycker nosen in i väggen.

Jag ber er om råd. Det är våra första getter och har inte behövt introducera någon innan.
Ska det gå till såhär?
Blir det bättre?
Borde jag ta bort någon av dom (sälja)
Jag har inte platts att ha två flockar så snälla vad gör jag??

Nu har vi fått göra iordning en platts utanför boxen där vi annars har maten mm. Lilla bocken känner sig trygg där, men då står den andra killingen vi har och skriker trotts att hon tyr sig mer till den stora.

Mmmm

• Övriga världen
SV: Snälla ge mig råd!
« Svar #4 skrivet: 16 jul-10 kl 01:05 »
Hmm... låter ju inte så roligt. Jag vågar inte säga om din store bock är ovanligt elak utan att ha sett hur det ser ut. Men till viss del får man nog acceptera att "getter är på det där viset", dvs ganska hårda mot varandra. Ofta ser det betydligt värre ut än det är.

Men, är det bara i samband med utfodring som det blir bråk? Har du i så fall möjlighet att undvika utfodringssituationerna? Det låter som om du tar in dem nattetid. Kan du i så fall ta in de två små och utfodra dem för sig själv?

Har getterna tillgång till bete så behöver ju inte den vuxna bocken nåt extra foder. De små behöver antagligen lite tillskottsfoder ett tag till även om det finns bete. 8 veckor tycker jag personligen är alldeles för tidigt att avvänja killingar....

Mmmm

• Övriga världen
« Svar #5 skrivet: 16 jul-10 kl 01:11 »
Ibland ser det ut som bockarna kelar, den stora slickar den lilla på hornen och står nära.

En fundering - när du skriver "slickar på hornen", hur gör han då? Står han och "fladdrar med tungan"? I så fall är det ett brunstbeteende... kan ev vara lite dominans i det också. Han kanske har glömt att han är kastrerad?

Per Gynt

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 16 jul-10 kl 05:47 »
Killingen ska inte tas från geten vid 8 veckor. Om det ändå sker ska killingen flaskmatas. Nu är den lille nykastrered och måste stå ut med bockens mobbing, den har ju ingen chans och du må hjälpa honom på endere sätt. Den stora bocken ska inte ha extra foder och av havre kan han bli extra stånglig. Står den stora bocken tätt bredvid den lille, blubbar med tungan, pratar och kanske skrapar med ett framben i marken är det fråga om brunstbeteende och dominans.
« Senast ändrad: 16 jul-10 kl 08:15 av Peer Gynt »

Sussilo

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 16 jul-10 kl 11:00 »
En alldeles för späd killing utan sin mamma i ett alldels nytt och alldeles för tufft sällskap – och nyligen kastrerad! Killingen får en mycket dålig start, den behöver fortfarande mjölk och skydd.
Getter kan vara hårda mot vuxna nykomlingar, men för mig låter det inte normalt att ett fullvuxet djur trakasserar en så liten, ej könsmogen killing. Jag skulle inte tillåta det.  Är den store bocken helt frisk? Hur gammal var han när han kastrerades och vilken metod användes?
Utfodra de små för sig själva, den vuxne bocken behöver inget extra foder.
« Senast ändrad: 16 jul-10 kl 11:31 av Sussilo »

Gumman82

• Värmland
« Svar #8 skrivet: 16 jul-10 kl 20:27 »
Att dom är unga tyckte jag med men uppfödarna sa attdet är då dom säljs så jag litade på dom eftersom det är våra första killingar och att dom (vad jag antog) var kunniga då dom hållit på med avel flera år. Varför lämnar dom bort dom så tidigt? Trodde ju dom viste vad dom gjorde när dom haft killingar så ofta.

Jag tillåter absolut inte att den stora bocken är elak mot den lilla, så den lilla är oftast med mig på gården och knallar runt.

Den stora bocken visar inte brunstbeteende utan står bara och nosar och gnager lite men det har han inte gjort mer nu. Idag stog dom tätt mot varandra och såg ut att mysa nos mot nos.

Vet inte om jag vågar ha öppet på natten ut till hagen när dom är så små annars är meningen att dom ska ha lösdrift året om när dom är större. Kan jag ha öppet redan nattetid tror ni, storbocken verkar lugnare under dagen då det står öppet.
Och om jag stänger in dom behöver dom väll i alla fall hö?

Jag ska testa att ta bort havre/korn krossen för den stora och se om han blir lugnare.

Tack för tippsen.

Sussilo

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 16 jul-10 kl 20:39 »
Det går oftast lättare för getter att samsas utomhus där utrymmet är större. Nu vill de hellre gå ut på kvällar/nätter då det är svalare. Om hagen är säker skulle jag låta dörren stå öppen. Låt den lille följa med dig, du får en rolig och trogen följeslagare! Inget kraftfoder till storbocken.
Lycka till!

Gumman82

• Värmland
« Svar #10 skrivet: 16 jul-10 kl 20:46 »
Tack för stödet, vänder mig hit nästa gång jag undrar något  ;)
Jag testar med dörren öppen inatt och håller koll, tyvärr tar den lilla bocken sig igenom då han hellre vill vara på gården med mig  ::)

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: .
« Svar #11 skrivet: 21 jul-10 kl 23:24 »
Jaha, så har Du blivit en tam människa.  Grattis!
 ;)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Dela detta:

* Inloggade just nu

470 gäster, 5 användare (2 dolda)
haakonkarlsson, torbjorn, Själv är bäste dräng

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser