Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Självtryck för bevattning av trädgård m.m. av regnvatten?  (läst 25512 gånger)

Bokdungen

• Skåne
    • Bokdungen.se
SV: Självtryck för bevattning av trädgård m.m. av regnvatten?
« Svar #40 skrivet: 23 jul-10 kl 20:52 »
det spelar ingen roll hur många vattenytor du har, de kommer att ligga på samma höjd och det är höjden du får räkna med. Kopplar du på en slang till de fyra tunnorna, går bort ett par meter och håller upp slangen kommer det att sluta rinna när du lyft slangänden till samma höjd som vattenytan i tunnorna.

motsvarande med tank-stapeln, fast du får lyft slangänden till den översta tankens yta. Förutsatt att alla tankarna är sammankopplade och det inte kan komma ut varken vatten eller luft någon annanstans än genom din slang eller på ställen ovanför den översta vattenytan.  :)

nyttigt med lite hjärngympa   ;)

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #41 skrivet: 24 jul-10 kl 00:39 »
Man kan jämföra med elektricitet, närmare bestämt med en elektrisk spänningskälla. Höjden (och trycket som den ger) motsvarar elektrisk spänning ("spänningen" mellan hög och låg höjd). Det mannen gör på videon när han demonstrerar vattenflödet från sitt system genom att öppna kranen är i princip att kortsluta systemet (=spänningskällan). Då rinner det på bra. Men om man kopplar på en längre slang eller en spridare så gör den motstånd mot vattnets framfart och man får ett tryckfall (jämför spänningsfall) där vattnet ska komma ut. Då kommer det nog inte ut så mycket. Jämför om man kopplar in en elektrisk apparat på för låg spänning. Då händer inte heller så mycket, eller inget alls.

Hur stort vattenflöde vattenmagasinet kan leverera för given höjd motsvarar ungefär maximal strömstyrka som en spänningskälla kan leverera för given spänning. Flera smala rör eller ett tjockt kan öka detta värde. Men om man har fyra smala rör som går ihop till ett smalt så kanske det blir en begränsande faktor. Det kan kanske också bli turbulens när rören möts. Men med det låga trycket man har här spelar det gissningsvis ingen roll.

Systemets effekt (eller motsvarande) borde bestämmas av höjden plus vattenflödet.

Totala mängden vatten i systemet motsvarar laddningsmängd. Systemet kan alltså främst jämföras med ett elektriskt batteri.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #42 skrivet: 24 jul-10 kl 01:02 »
Man kan googla på gravity-fed. Man får med en del annat också, men jag hittar snabbt detta:

Det ska räcka med en meters höjd för en dusch, och det är ju inte så mycket. Jag ser inget om typ av duschmunstycke, men det lär nog behöva vara anpassat för lågt tryck:
http://www.diydata.com/plumbing/showers/gravity_shower.php

Här är en pdf-fil om hur man konstruerar såna här system:
http://cee.eng.usf.edu/peacecorps/images/Technical%20Briefs/9%20-%20Visualizing%20Construction%20of%20a%20Gravity-Fed%20Water%20Supply%20System.pdf

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #43 skrivet: 24 jul-10 kl 01:05 »
Om man inte vill bygga och snickra för mycket så kan man ju ha en hög behållare istället, det är ju som tidigare visats höjden till ytan som avgör trycket i slangen på marken. Där jag jobbar nu använder vi mycket IBC:er, dessa rymmer 1000 l, är stapelbara och har skruvanslutning på tappkranen.

denna sorten med stål-botten och liknande med kompositbotten kan staplas fyra högt på bra underlag vilket ger fallhöjd på 4x1,15m = 4,6 meter, den finns även med träpall som botten och kan då staplas tre högt vilket ger 3x1,15 = 3,45 meter fallhöjd. sen är det bara att leka rörmockare och koppla ihop tankarna och säkra upp med stormlinor.  8) och just det, koppla på nån sorts avluftning i ovankant, det går ju inte att ha stora locket öppet om man vill ha in eller ut vatten.

Det låter som man får tömma anläggningen på vintern. Ska den sen fyllas med regnvatten på våren så är det en nackdel att det inte regnar så mycket på vårarna.

Vilse

• Gäst
« Svar #44 skrivet: 24 jul-10 kl 01:18 »
Det låter som man får tömma anläggningen på vintern. Ska den sen fyllas med regnvatten på våren så är det en nackdel att det inte regnar så mycket på vårarna.
Kan man ha vatenbehållare inomhus i tex garage så att dom inte fryser över vintern och man kan bara koppla bort utomhus delens rör från taket? så fort snön börjar smälta på våren och värsta nattfrosten är över så kan man haka på igen??

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #45 skrivet: 24 jul-10 kl 22:13 »

Har man tillrinning från 100 kvadratmeter tak, så får du 1000 liter regnvatten om det regnar 10 mm.

Vilse

• Gäst
« Svar #46 skrivet: 24 jul-10 kl 22:29 »
Har haft en web sida där det står om hur mycket takyta vs regn i mm och hur mycket vatten i tanken,,men hittar den inte. Länk till en kommunal web sida här nere om vatten

http://www.waitakere.govt.nz/CnlSer/wtr/wtrsavetips.asp#Rainwatertanks

Terés G

• Blekinge
« Svar #47 skrivet: 28 jul-10 kl 15:18 »
Hej Humle!

Jag räknade inte på det, jag satte ut fem vedstubbar och ställde en vit vattentunna på (1 kubiks tank). Jag har nu självtryck till växthuset och vattnar medan jag tjuvar och binder upp plantorna. När jag är klar hänger jag upp slangen i takstolen. Om jag inte tycker att trycket räcker, ja då kan jag ju ordna högre klossar. Kanske lekablock. Jag prövar mig fram.  Det behöver inte vara så avancerat för mig, "bara" funktionellt. Lycka till!
/Terés
En underbar man, två söta barn, höns, ankor, katter, hund och liten gård.

sub rosa

« Svar #48 skrivet: 08 okt-10 kl 19:23 »
Ja, ja ....alla fina formler och tekniska förklaringar hur vattentryck uppstår är väl fint och så...

Om man tänker lite lite utanför lådan eller "tunnan" ;D kan man se att en tillräckligt hög behållare kan förse dig med det tryck du behöver även vid vattenuttag i markhöjd. Du kanske inte kan tömma varenda droppe men ett dränbrunnsrör från hängrännans utkastare ner till marken+överfyllningsskydd kan funka. Höjden ger dig trycket!
If you belive you can make it, or if you think you can´t, you are propably right!
If you are going throw hell!...keep on going!

Dela detta:

* Inloggade just nu

570 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser