Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Självtryck för bevattning av trädgård m.m. av regnvatten?  (läst 25516 gånger)

Vilse

• Gäst
SV: Självtryck för bevattning av trädgård m.m. av regnvatten?
« Svar #20 skrivet: 13 jul-10 kl 00:14 »
Jag har hela mitt vattensystem byggt saa.
regnvatten fraan taket leds via stuproer ner i en STOR cemenbehaallare,
lika hoeg som jag och jag kan simma tvaa tre tag tvaers oever naer jag aer inne i tanken,,
sen en urtappning i botten och ovanliggande vatten pressar ju ur saa det behoves ingen fallhoejd om man ska vattna traedgaarden.
jag "vattnar" ju huset och hardaerfoer en pump efter tanken som skjuter paa vattnet in i ledning till huset och saa det orkar pumpa ut naer jag oeppnar kranarna som ju aer ca 1.5- 2m oever markytan daer urtappet ur tanken sitter.
Andra haer nere har tanken paa taket eller paa staellning saa det blir falltryck.
velkomna paa inspektionstur! :)

Humle

• Västerbotten
« Svar #21 skrivet: 14 jul-10 kl 09:32 »
Intressant Vilse! Har då några bilder på det? Vore fränt att använda regnvatten till att spola toan med.
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Vilse

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 14 jul-10 kl 10:45 »
Ska se om jag kan göra en liten bildsvit o följa vattnets väg från regn till att komma ut i kranen inne i huset,,
synd att jag inte tog kort när jag skurade tanken invändigt,,lite för kallt att gå ner i vattnet nu,,

Humle

• Västerbotten
« Svar #23 skrivet: 15 jul-10 kl 21:58 »
Har ni några tips på var jag hittar billiga tunnor? Jag kan få tag i kanske 10-20 25 l melassdunkar gratis men det blir så många kopplingar och liten volym så det blir nog dyrt...

tinna.m

• Skåne
« Svar #24 skrivet: 15 jul-10 kl 22:55 »

http://www.blocket.se/ystad/Plast_tanke_25667435.htm?ca=2&w=1

Här är det billigt. Transporten dock.. :P
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Existens?

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 16 jul-10 kl 07:03 »
Blocket, ja..som vanligt..  Man kan också kolla om man har nån firma i närheten som sysslar med rödfärgning..dom får färgen i tunnor.

Vilse

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 17 jul-10 kl 05:50 »
Nytt rent garagetak,,,stuprören går ihop på baksidan,,uppe på cementtanken sitter ett melittafilter,,allt vatten som går i tanken går genom filtret och lock så inget annat batten än genom stuprör o filter,,
tanken skrubbade jag ren invändigt med borste o klorin för något år sen,,och jag toppar upp med lite klorin när tanken är full,,en a två gånger per år,,
uppe på tanken är det en pinne med en svart boll,,flytmojäng inne i tanken så jag ser hur mycket vatten kvar,,i neder kanten sitter ett utrör med en slang som går in i garaget,,självtryck till en elektrisk pump,,från pumpem går rör ca 20 cm under gräsmattan,,jag har ingen djupfrost,,in i huset och till allt som kök, toa, bad , dusch, tvättmaskin,,halvägs in sitter en behållare med filter som jag tvättar eller byter lite då och då när det blir lågt tryck i duschen,,

så fort jag öppnar en kran i huset så känner pumpen at det är tomt och trycker på med vatten,,,

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #27 skrivet: 17 jul-10 kl 09:55 »
Ute i havsbandet har jag på Käringön sett att vissa gamla hus har något slags tank i källaren, och stuprören går in genom väggen. Förekommer förmodligen på fler ställen i Bohuslän.

Plastfat kanske man kan få tag på hos livsmedelsindustri, kemisk industri, större mekanisk industri (skärvätskor etc). Gå på tiggerirunda i industriområden!

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #28 skrivet: 21 jul-10 kl 21:20 »
Nytt rent garagetak,,,stuprören går ihop på baksidan,,uppe på cementtanken sitter ett melittafilter,,allt vatten som går i tanken går genom filtret och lock så inget annat batten än genom stuprör o filter,,
tanken skrubbade jag ren invändigt med borste o klorin för något år sen,,och jag toppar upp med lite klorin när tanken är full,,en a två gånger per år,,
uppe på tanken är det en pinne med en svart boll,,flytmojäng inne i tanken så jag ser hur mycket vatten kvar,,i neder kanten sitter ett utrör med en slang som går in i garaget,,självtryck till en elektrisk pump,,från pumpem går rör ca 20 cm under gräsmattan,,jag har ingen djupfrost,,in i huset och till allt som kök, toa, bad , dusch, tvättmaskin,,halvägs in sitter en behållare med filter som jag tvättar eller byter lite då och då när det blir lågt tryck i duschen,,

så fort jag öppnar en kran i huset så känner pumpen at det är tomt och trycker på med vatten,,,

Du har alltså pump som ger tryck?

Måste du använda klor? Jag antar att du inte dricker vattnet?

Skulle inte vattnet hålla sig fräschare om tanken låg under jord? Mörkt och svalt bör det vara om vatten ska hålla sig.

Vilse

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 22 jul-10 kl 07:42 »
Det är visst tryck eftersom uttappen i tanken sitter i markhöjd,,men det ska ju upp i bänkhöjd o duschöjd inomhus så därför en pump som skjuter vattnet när kran öppnas.
Jag hivar i en flarra klorin rakt ner i tanken när den är full,,men jag har inte gjort det på ett år nu,,ja jag dricker av det,,helt ok.
Cementen håller vattnet svalt, det är iskallt i kranen.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #30 skrivet: 22 jul-10 kl 09:15 »
Det är visst tryck eftersom uttappen i tanken sitter i markhöjd,,men det ska ju upp i bänkhöjd o duschöjd inomhus så därför en pump som skjuter vattnet när kran öppnas.
Jag hivar i en flarra klorin rakt ner i tanken när den är full,,men jag har inte gjort det på ett år nu,,ja jag dricker av det,,helt ok.
Cementen håller vattnet svalt, det är iskallt i kranen.

OK, jag läste noggrannare nu. Till trädgården använder du alltså inte pump. Vad för slags spridare har du? Eller får vattnet helt enkelt rinna ur slangen? Eller är det droppbevattning?

Jag skulle inte dricka klorin ...

Du bor i AUS eller NZ väl? Är vattnet svalt även på sommaren? Lite märkligt i så fall.

Vilse

• Gäst
« Svar #31 skrivet: 22 jul-10 kl 10:07 »
OK, jag läste noggrannare nu. Till trädgården använder du alltså inte pump. Vad för slags spridare har du? Eller får vattnet helt enkelt rinna ur slangen? Eller är det droppbevattning?

Jag skulle inte dricka klorin ...

Du bor i AUS eller NZ väl? Är vattnet svalt även på sommaren? Lite märkligt i så fall.

Klorin,,hostar,,vad hette han standup komedy kille,,robert gustafssson,, ;D ;D

Jag är i NZ.
Jag kan öppna med slang rakt ut i trädgården men får då inget sprid och flyttar slangen.
Jag har varit inne i tanken och skurade ur den och det är behagligt svalt även på hetaste sommar.
Antar at det är som när man har vinställ av tegel,,det blir svalt på nått konstigt sätt.

Humle

• Västerbotten
« Svar #32 skrivet: 22 jul-10 kl 14:11 »
Det sägs vara ganska vanligt i u-länder att rena vatten med klorin. Själv minns jag klorvattnet från fältveckorna i lumpen :P. Håller man bara stuprör och tak rent så funkar det säkert bra!

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #33 skrivet: 22 jul-10 kl 20:39 »
Se upp för förväxlingar här. Klor heter på engelska chlorine, och det blir ofta "klorin" vid en slarvig översättning till svenska. Men det har ingenting alls att göra med det blek- och rengöringsmedel som säljs under namnet Klorin här i landet.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #34 skrivet: 22 jul-10 kl 21:02 »
Jo klor och klorin har en del med varandra att göra.

"Klorin är varumärke för ett rengöringsmedel som består av en lösning av natriumhypoklorit (NaClO) i vatten. På grund av denna ingrediens är klorin basiskt och frigör klor. Klorin används för rengöring, blekning och desinfektion."
http://sv.wikipedia.org/wiki/Klorin

"Klor används vid tillverkning av kalciumhypoklorit (Ca(ClO)2) som används till klorering av simbassänger. I simbassänger används även natriumhypoklorit, (NaClO). Det har också använts som kemiskt vapen.

Egenskaper
Rent klor förekommer som klorgas med formeln Cl2. Klorgas är en gulgrön gas med en mycket stark lukt och reagerar direkt med de flesta ämnen. Gasen är giftig och skapar stor irritation i andningsorganen vid inandning, vid högre koncentrationer är den dödlig.

Förekomst
Klorföreningar är vanliga i naturen och livsviktiga för nästan alla livsformer, däribland människan. Eftersom klor är ganska elektronegativt förekommer klor främst som en jon, kloridjon, i föreningar med malmer och mineraler. Kloridjonen är en del i många salter (klorider) och finns därför i stor mängd i saltvatten.

Många organiska klorföreningar har framställts syntetiskt. I dessa föreningar är kloratomer vanligtvis kovalent bundna till kolatomer. Bland organiska klorföreningar återfinns plaster som PVC, många läkemedel och sötningsmedlet sukralos, men också miljöfarliga ämnen som CFC och PCB."
http://sv.wikipedia.org/wiki/Klor

Anm. kloridjoner i vatten är mer eller mindre harmlösa. De är t ex en del av koksalt (natriumklorid). Klorgas löst i vatten är däremot reaktivt. Vad för slags klor som hypokloriten ger framgår inte, men jag förmodar att det är klorgas (löst i vatten) eller enatomigt klor, som lär vara en rätt så aggressiv s k fri radikal.
Klor plus organiskt substans kan som framgår ovan bli både det ena och det andra. Det finns en risk att det bildas skadliga substanser. Hur stor risken är vet jag inte, men det har framhållits som en miljörisk. T ex fanns ett exempel för ca 20 år sen där en svensk kommun hade en ren vattenkälla men en gammal dålig ledning för distribution av vattnet. I stället för att byta ledningen (som var dyrt) klorerade man vattnet. Det sades då av någon miljöorganisation (Greepeace?) att detta innebär en onödig rsik att skapa skadliga substanser, eftersom det kunde finnas små mängder organiskt material i vattnet och organiskt material plus klor är en riskabel blandning.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #35 skrivet: 23 jul-10 kl 10:51 »
Jag har varit inne i tanken och skurade ur den och det är behagligt svalt även på hetaste sommar.
Antar at det är som när man har vinställ av tegel,,det blir svalt på nått konstigt sätt.

Intressant. Då skulle vi inte behöva kylskåp?

Saken är den att jag funderar på liknande system. Främst för att jag tror att regnvatten är det bästa vattnet för många användningar, eftersom det är så mjukt och därför gör rent så bra: dusch, tvätt, disk. Undantag kanske sköljning av tvättmedel och diskmedel. Å andra sidan går det åt mycket mindre av sådant om man använder regnvatten. Dessutom är det förstås bäst för bevattning. Fast för bevattning kan det vara ännu bättre att ha vattnet i damm eller öppna kärl, soligt och varmt, med alger i.

Till matlagning och dryck är jag mer tveksam. Där föredrar jag bra brunnsvatten.

I alla fall, för att samla regnvatten för hushållsbehov, så har jag tänkt mig minst två betongbehållare nedgrävda i marken. Jag undrar om man kan använda vida brunnsringar och med ett "lock" i botten och täta med cement? Eller blir det bättre att gjuta på plats? Jag tänkte att de skulle vara ca 2 meter djupa och sticka upp bara lite ovan jord. Skyddar man dem på vintern får man frostfritt. Dessutom blir svalt året om. Man använder en behållare åt gången. När den blivit tom görs den ren, och fylls sen på med regnvatten. Vattnet får pumpas upp. En sugledning per tank, plus omkopplare vid anslutning till pump.

Dock blir jag tveksam hur mycket de behöver grävas ned efter att ha läst vad Vilse skriver. Men vi har ju vintern också.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #36 skrivet: 23 jul-10 kl 11:04 »
Är det inte möjligen så att det blir svalt i tanken på grund av avdunstande vatten?

Vilse

• Gäst
« Svar #37 skrivet: 23 jul-10 kl 11:06 »
klor eller chlorine,,jag vet inte ,,gör som jag blivit visad,,,

iallafall,,här nere har ALLA regnvatten uppsamling om man inte är ansluten till kommunalt vatten,,
folk ser lite undrane på mej när dom hör att jag när det blir lågvatten i tanken pumpar upp från närliggnade brunn,,får då frågan om jag verkligen dricker vatten som kommer uppp ur backen,,precis tvärtom mot vad vi är vana vid,,,

min vinter är max 10 under nollan nätter i juli,,,och då aldrig kallare än 4 minus,,och det är då 15 grader varmt dadtid så det är aldrig risk för allvarligare frysning än lite segt vatten nån ensatka morgon som kommer igång efter nån timme i dagsljus,,

Bokdungen

• Skåne
    • Bokdungen.se
« Svar #38 skrivet: 23 jul-10 kl 18:43 »
Om man inte vill bygga och snickra för mycket så kan man ju ha en hög behållare istället, det är ju som tidigare visats höjden till ytan som avgör trycket i slangen på marken. Där jag jobbar nu använder vi mycket IBC:er, dessa rymmer 1000 l, är stapelbara och har skruvanslutning på tappkranen.

denna sorten med stål-botten och liknande med kompositbotten kan staplas fyra högt på bra underlag vilket ger fallhöjd på 4x1,15m = 4,6 meter, den finns även med träpall som botten och kan då staplas tre högt vilket ger 3x1,15 = 3,45 meter fallhöjd. sen är det bara att leka rörmockare och koppla ihop tankarna och säkra upp med stormlinor.  8) och just det, koppla på nån sorts avluftning i ovankant, det går ju inte att ha stora locket öppet om man vill ha in eller ut vatten.

Humle

• Västerbotten
« Svar #39 skrivet: 23 jul-10 kl 19:37 »
Om man ställer dem brevid varandra eller ovanpå varandra spelar väl ingen större roll ur flödessynpunkt givet de har samma utlopp då man bara adderar höjden på vattenpelarna i de sammankopplade dunkarna? Jag tänker som i denna film, då tar man vattenpelarens höjd i en dunk gånger 4 för att få ut den "egentliga" vattenpelaren?  ???
MNT's Rainwater Collection System with Manifold

Dela detta:

* Inloggade just nu

645 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser