Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Klagosång denna ostadiga torra sommar...  (läst 3156 gånger)

Sano

• Bohuslän
Klagosång denna ostadiga torra sommar...
« skrivet: 03 jul-10 kl 18:42 »
Alltså, nu har prognoserna pratat om regn i en månad. Vi har inte fått en droppe (nåja), men inte vågar man slå höet heller. Nu ska det regna i dag (strålande sol), i natt och på torsdag och sedan på tisdag... NÄR SKA JAG FÅ IN MITT HÖ??

Frustrerad...
Vad du gör gör fullt och helt, icke styckevis och delt.

Sörgårdaren

SV: Klagosång denna ostadiga torra sommar...
« Svar #1 skrivet: 04 jul-10 kl 09:50 »
När det gäller att våga slå hö.
Kolla barometern är den stadig ca 1020 och allra helst på uppgång. Lyssna på vädret på P1 dom har en utförligare prognos. Det gäller att ha lite is i magen och våga slå. Nu vet jag inte hur mycket  hö det gäller  men själv har jag 6 ha och slog i måndags och tisdags 3.5 ha efter att ha kollat barometern och lyssnat på P1. Jag såg även Tv1:s och 4:ans prognos dom lovade regn i slutet av veckan........   Jag körde in en del av höet igår och nu har jag precis slagit daggen ur strängarna och ska just nu ut och bärja resten. Lycka till med ditt hö. Ps Jag bor i Småland Skillingaryd Ds.

Pelargon

• Närke
« Svar #2 skrivet: 05 jul-10 kl 16:37 »
Det enda att göra när det blir så där är att hässja höet. Det gör vi här när det blir så där osäkert. ;)
Tycker om att laga mat i min vedspis.

Existens?

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 05 jul-10 kl 17:39 »
Men..i år har det väl inte varit speciellt osäkert??
Hela förra veckan hade vi ett stabilt väder som utlovades redan förra helgen, med en liten varning för regn i onsdags, sen fint igen. Den 30 gradiga värmen i helgen som var, var ju också väl förvarnat om. Så om man inte vågade slå i tisdags förra veckan, då vet jag inte när man ska slå.. tyvärr.

För denna veckan finns ju inget direkt regn i sikte för västra götaland. Här omkring slår folk för fullt. De som inte körde in förra veckan.

Sano

• Bohuslän
« Svar #4 skrivet: 05 jul-10 kl 18:01 »
Tja...här har SMHI lovat regn ganska exakt var fjärde dag de senaste veckorna. Inkl i onsdags och i söndags. Och nu på torsdag. Nu har jag i ala fall slagit, får väl tåla en regnskur på torsdag. Hässja...verkar jobbigt...  ::)

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 05 jul-10 kl 18:10 »
Här (Sörmland) har det varit - och är fortfarande - rena drömvädret för hö. Räknar med att pressa det sista i morgon.

Pelargon

• Närke
« Svar #6 skrivet: 06 jul-10 kl 11:37 »
Du får bra kondis. Och finare hö går inte att få.  ;)
Tycker om att laga mat i min vedspis.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 06 jul-10 kl 14:44 »
Här (Sörmland) har det varit - och är fortfarande - rena drömvädret för hö. Räknar med att pressa det sista i morgon.

Regn idag. >:(

Sano

• Bohuslän
« Svar #8 skrivet: 06 jul-10 kl 18:34 »
Här håller det sig - ta i trä - fint än så länge...  ::)

Tacitus

• Ångermanland
« Svar #9 skrivet: 06 jul-10 kl 19:07 »
Skulltork är en fenomenal uppfinning... tog in sådär 15 ton söndag-måndag som var slaget under fredag fm-fredag em, när det hamnade på torken låg det på ca 72 % torrhalt men kommer snart varar uppe i sina 84 % för att vara lagringsbeständigt.

Annars är det bara att kolla vädret ordentligt och ta mod till sig.

Ett tips om man bor längs östkusten är att hålla koll på nätet hur det ser ut över Östersjön, har man ett stadigt högtryck som ligger ute över Östersjön så blir det ofta hyffsat väder i kustlandskapen.

På nätet hittar du mycket information på smhi´s hemsida och på yr.no om hur vädret verkar att arta sig - dessa sidor är guld värda när man tar hö.

Sano

• Bohuslän
« Svar #10 skrivet: 06 jul-10 kl 21:03 »
Ja, norska prognosen stämmer rätt bra här. Smhi:s däremot är inte många rätt...  ::) Dessutom har deras lantbruksväder och deras vanliga väder sagt emot varandra hela veckan. Enligt min väderkunnige kompis betyder det att alla prognoser är osäkra.  Alla gissar lite hej vilt ;D

Lasse på Nyänget

• Medelpad
    • Nyänget
« Svar #11 skrivet: 10 jul-10 kl 09:16 »
Ja brukar fråga hon ja delar tak med.
Säjer hon att ja ska slå så sätter ja igång, säjer hon att jag ska låta bli så låter ja bli :)
Å hittills har hon haft mera rätt än spåmännen... ;D

Sano

• Bohuslän
« Svar #12 skrivet: 12 jul-10 kl 20:32 »
Låter bättre än min granne. Han säger bara att jag ska ta det "när det är lagom". Hmfr.  ::)
Nu är det i alla fall inne, om än rått, men fläkten går dygnet runt så det ska nog ordna sig.

Jennyt

• Västergötland
« Svar #13 skrivet: 12 jul-10 kl 20:49 »
Ja.... jag har då inte vågat ännu..... det får bli ett sent hö i år helt enkelt.....här småskvätter det titt som tätt tycker jag.......  vi har ingen fläkt, så det är liksom viktigt att det är ordentligt torrt....

..... har oxå småmummlat om hässjor..... men där går tydligem gubbens gräns ::).... och då har jag ingen hjälp i sikte

.... vi lär ju inte få några rådjurkid i slåttern iallafall ::)

Lycka till allihop :-*
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Mánadis

• Ångermanland
    • Mánadis' Vildhäst
« Svar #14 skrivet: 25 jul-10 kl 18:48 »
Alltså, nu har prognoserna pratat om regn i en månad. Vi har inte fått en droppe (nåja), men inte vågar man slå höet heller. Nu ska det regna i dag (strålande sol), i natt och på torsdag och sedan på tisdag... NÄR SKA JAG FÅ IN MITT HÖ??

Frustrerad...

Jag har övergett SMHI för yr.no
Där finner jag rätt väder för varje liten by och den uppdateras bra tycker jag. Än har yr.no inte haft fel över den lilla hålan jag bor i.

Jag bor vid en länsgräns och tycker aldrig prognoserna stämmer på bonnradion heller.
Jo du vet, förr i ti'n, då va dem dum i huve na djävulskt!

http://vildhast.blogspot.com/

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #15 skrivet: 25 jul-10 kl 18:56 »
Regn idag. >:(

japp, här i södermanland ska det vara dåligt väder ett tag framöver om jag förstått det rätt..

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #16 skrivet: 25 jul-10 kl 19:55 »
Här i Jämtland är det hopplöst ifall man inte rundbalar eller kör ensilage. Det utlovas regn var och varannan dag, nog kan man ge sig tusan på att det kommer några småskvättar på kvällarna lagom så att det blir för blött igen =(

Vi har hässjat en del, tack och lov har vi inga arealer att prata om (de stora arrenderar vi ut) - men det tar ju sin tid att hässja... Men som tidigare sagt, det blir ju kalasfint hö!
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 25 jul-10 kl 21:04 »
japp, här i södermanland ska det vara dåligt väder ett tag framöver om jag förstått det rätt..

För min del är det ok, allt hö som ska in är inne och regnet var verkligen behövligt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

524 gäster, 5 användare (1 dolda)
Vildjäntan, torbjorn, Anders Flix, Erik Forsman

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser