Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Jag behöver alla råd jag kan få om flyttning av min älskade katt till ny bostad  (läst 3891 gånger)

mitzy123

• Skåne
 o:) Min katt var innekatt i sex månader innan jag adopterade henne.
Hon är nu 9 år gammal och van att vara både inne och ute . Jag flyttar från landsbygd till småstad där vi har en marklägenhet med liten täppa och grönområden i anslutning till lägenheten . Det skär i hjärtat att flytta henne från sin invanda miljö men jag har inget val.

Vad råder ni mig till ?

SOL-hälsning Anita

Tapio

• Västergötland
Halaj!

För allt i världen, släpp inte ut henne den första veckan. Hon måste först fatta att det är hennes nya hem. Sen pö om pö. Det ger sig.

//T

tinna.m

• Skåne
Håll henne inne i nya bostaden minst två veckor innan du låter henne gå ut på nya stället. Hon är då mindre benägen att dra, om andra, redan etablerade katter  försöker få bort henne. Om du, då du väl släpper ut henne, gör det dagtid, och håller koll första gångerna, har du bra odds att inte bli av med henne.
Lycka till!
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Ulricaa

• -
Jag håller med, flyttar hon från landet till småstaden så släpp inte ut henne innan du märker att hon är hemmastadd och trivs....sen kan jag känna hon är 9 år och ja just det där att flytta från landet till småstan är en rätt stor omställning, speciellt om det finns många katter i omrdået. Jag hade en äldre katt när jag flyttade till lägenhet och han fick bli innekatt...han hade haft ett revir stort som tjohejsan förut så jag trodde aldrig det skulle gå men han verkade aldrig någonsin vantrivas....där var så många katter som gick och ylade utanför och när det var som värst då sov han i garderoben eller i klädkammaren som vi hade rättare sagt. Att släppa ut honomo till den horden katter kändes liksom aldrig aktuellt...
Småtokig skattejurist med båda fötterna i den halländska myllan!

mitzy123

• Skåne
 o:) Tack för råden det blir nog bra till sist . Jag har flyttat katten idag till nya bostaden och det går över förväntan . Vi har gjort i ordning det mesta så hon känner sig hemma . Funderar på att ta med en bit av syrenträdet som hon använder som klösbräda . Favoritplatsen är på plats själv ligger hon just nu under vår säng . Samma reaktion som när vi fick henne då låg hon under gästsängen ett tag .

SOL-hälsning Anita

Altair

När min katt hade blivit 14 år fyllda så var det dags att flytta från huset på landet in till stan och en lägenhet. Jag bävade, man har ju hört talas om katter som "går hem". Vår katt hade aldrig ens haft halsband på sig (80-90-talet).
När vi tagit med katten till lägenheten fick han först vara inne. Kanske i två veckor. Han gick aldrig på låda när vi bodde på landet, bara om det var akut. Nu kissade han i den men han sket aldrig. Efter ett tag så satte vi på honom sele och fäste ett långt snöre i och tog en tur utanför huset. Efterson han aldrig hade burit halsband så tippade han som en fura när han fick på sig selen, såg rätt kul ut :)
Efter ett tag började han fatta att när vi tinglade med selen så fick man gå ut. Efter ett tag så räckte det med halsband. Vi bodde också precis bredvid ett litet grönområde. När katten var ute så satte vi en koss i dörren där det stod "katten är ute", så grannarna inte skulle stänga. Vi bodde på tredje våningen. Det är ju toppen att ni bor längst ner!
Det gick över förväntan, han gick inte hem till huset på landet utan stannade kvar :)

Prova med ett sele första veckorna, kan vara bra att vara med när/om katten träffar andra katter, gå dock ALDRIG i mellan om de börjar bråka. De skador du kan få kan vara riktigt ohyggliga. Blir man biten av katt ska man alltid uppsöka läkarvård. Om katten har svårt med sele kan du prova att sätta snöret i halsbandet, vissa katten blir "groggy" av att ha något runt magen, de tippar. Vissa vänjer sig andra inte.
Jag har en innekatt nu som ibland får gå ut på promenad i sele med snöre. Snöret är kanske 6 meter långt. Så har jag gjort för att hon ska kunna gå in i buskar och gå där jag inte vill gå, sen släpper jag det så det löper fritt när hon kommer ut ur busken eller om hon klättrar upp i (små) träd.

Ja, så har jag gort :)

Hoppas det går bra!!
Lycka till!
Altair är den starkast lysande stjärnan i stjärnbilden Örnen.
HMS Altair, 1:a klass torpedbåt sjösatt år 1909.
HMS Altair, torpedbåt sjösatt år 1956. HMS Altair, skolfartyg sjösatt år 2007.

textileri

• Västergötland
    • textileri.net
Se till att hon är riktigt hungrig första gången du släpper ut henne :)

BK

• Västmanland
Jag skulle råda dig att hägna in din uteplats, och låta henne gå ut där. Det är farligt fär katten att gå ut i stan.

Tulo

• Östergötland
    • Åsnesidan
Lite sent svar, men kanske någon annan i liknande sits läser. Servera lite mindre god mat till katten innan flytt, sen på nya stället serverar du massor med läckerheter. Katten förstår då att anledningen till flytten var naturligtvis matbrist. Jag har flyttat flera katter som fått vara både inne och ute så.
Åsneägare

mitzy123

• Skåne
Tack alla som gett tips och råd för att underlätta flyttningen av min älskade katt . Allting har gått väl och hon kvar sin frihet ! Hon har " eget rum " bakom planket på vår uteplats . Där finns en del grönska och ett favoritträd att klättra i .
SOL-hälsning Anita :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

485 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser