När min katt hade blivit 14 år fyllda så var det dags att flytta från huset på landet in till stan och en lägenhet. Jag bävade, man har ju hört talas om katter som "går hem". Vår katt hade aldrig ens haft halsband på sig (80-90-talet).
När vi tagit med katten till lägenheten fick han först vara inne. Kanske i två veckor. Han gick aldrig på låda när vi bodde på landet, bara om det var akut. Nu kissade han i den men han sket aldrig. Efter ett tag så satte vi på honom sele och fäste ett långt snöre i och tog en tur utanför huset. Efterson han aldrig hade burit halsband så tippade han som en fura när han fick på sig selen, såg rätt kul ut

Efter ett tag började han fatta att när vi tinglade med selen så fick man gå ut. Efter ett tag så räckte det med halsband. Vi bodde också precis bredvid ett litet grönområde. När katten var ute så satte vi en koss i dörren där det stod "katten är ute", så grannarna inte skulle stänga. Vi bodde på tredje våningen. Det är ju toppen att ni bor längst ner!
Det gick över förväntan, han gick inte hem till huset på landet utan stannade kvar

Prova med ett sele första veckorna, kan vara bra att vara med när/om katten träffar andra katter, gå dock ALDRIG i mellan om de börjar bråka. De skador du kan få kan vara riktigt ohyggliga. Blir man biten av katt ska man alltid uppsöka läkarvård. Om katten har svårt med sele kan du prova att sätta snöret i halsbandet, vissa katten blir "groggy" av att ha något runt magen, de tippar. Vissa vänjer sig andra inte.
Jag har en innekatt nu som ibland får gå ut på promenad i sele med snöre. Snöret är kanske 6 meter långt. Så har jag gjort för att hon ska kunna gå in i buskar och gå där jag inte vill gå, sen släpper jag det så det löper fritt när hon kommer ut ur busken eller om hon klättrar upp i (små) träd.
Ja, så har jag gort

Hoppas det går bra!!
Lycka till!