Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Trasmatteskurning för bekväma och andra...  (läst 2002 gånger)

Tulipanros

• Gäst
Trasmatteskurning för bekväma och andra...
« skrivet: 03 jul-10 kl 08:26 »
Gjorde en fuskis ( trodde jag)  häromdagen med min vackra trasmatta som ofta blir otroligt smutsig då jag envisas med att ha den längs med spis och diskbänk.
Spolade den blöt,(ja, vad annars) gjorde en stark såpablandning (med vatten alltså) riktigt slösade med såpan, gnodde in med borste på bägge sidor, rullade ihop och gick till hängmattan.
För att lägga mig själv däri.
Ja, sen gick ju dagen och sen eftermiddag spolade jag av mattan.
Vilket resultat!
Inte en fläck, inte minsta spår av kaffe, melon, matfett och allehanda gottigheter som bott där under vintern.

Skinande ren och en otrolig doft, som jag inte känner så mycket av för tillfället då hängmattan är ute och trasmattan är inne.

Visigot

• Västergötland
SV: Trasmatteskurning för bekväma och andra...
« Svar #1 skrivet: 03 jul-10 kl 22:23 »
Precis så gör jag också när jag tvättar mina trasmattor och det bästa är ju att jobbet är gjort snabbt.
Man får passa på nu när det är stekhett ute för då torkar dom ju snabbt också.
Finns inget bättre än när det doftar solvarm såptvättad trasmatta. Då är det sommar!  :D
"Fantasi är viktigare än kunskap" Albert Einstein

lissjax

• Gästrikland
« Svar #2 skrivet: 05 jul-10 kl 20:34 »
Tack för tipset. Funkade jättebra, nu hänger dom på rad ute o torkar :D
Den som äger en boksamling och en trädgård saknar intet / Cicero

Den röda lilla stugan

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 17 aug-10 kl 16:03 »
vi tvättade mattor i ån hemma när jag var yngre..mysigt som tusan! :)

erspens

• Medelpad
« Svar #4 skrivet: 17 aug-10 kl 16:14 »
Själv kör jag mina i tvättmaskinen, mestadels i handtvätt alt 30 grader men det har hänt att dom hamnat i 40 också. Funkar fin fint och doftar gott av såpa efteråt!

träsleven

• -
« Svar #5 skrivet: 02 sep-10 kl 12:49 »
Om det är fråga om lite mindre o tunnare mattor så åker dom i maskinen. Jag brukar tillsätta lite såpa i maskinen om inte annat så för såpluktens skull. Rena trasmattor ska dofta såpa!
Det är ju en gammal regel.

Yrmff

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 02 sep-10 kl 21:01 »
Ibland åker dom ut på gräsmattan i ösregnet här hemma, å dom blir rena då med. (oftast insåpade åxå)

sarbe453

• Östergötland
« Svar #7 skrivet: 08 okt-10 kl 21:18 »
Jag passsar på vintertid när det finns snö. Då åker mattorna ut i snön över dagen och sedan tar jag snö och skurar med det. Sedan är det bara att ta mattpiskan och piska bort snön.
Klart och mattan behöver inte ens torka!!!
har finullskorsningar & en rasande snygg gotlandsbagge

Dela detta:

* Inloggade just nu

567 gäster, 3 användare
Be, tuslus, Sheepgirl

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser