Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  ohyra på äpple?  (läst 2144 gånger)

elvispen

ohyra på äpple?
« skrivet: 02 jul-10 kl 23:16 »
Ett äppleträd hade idag fullt av spindelvävsliknande "kokonger" med prickar i, på några av kokongerna fanns även larver i storleken ca 2 cm. Ska dessa tas bort eller? jag vet inte om de skadar trädet eller vad de beror på... Vissa blad i närheten hade blivit bruna menjag vet inte om det är larverna som har med det att göra... :-\

tinna.m

• Skåne
SV: ohyra på äpple?
« Svar #1 skrivet: 03 jul-10 kl 00:40 »
Klipp av och knyt ihop i påse, elda helst upp det. Låter du dem va kvar har du mångdubbelt nästa år.
Jag kommer inte ihåg vilka som är vilka, men väck ska dom.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

mistel

• -
« Svar #2 skrivet: 04 jul-10 kl 08:19 »
Äppelspinnmal gissar jag bara att mosa el klippa itu.

+Träden klarar kalätningar de grönskar igen, skörden kan dock påverkas en del, finns det inga blad är det ju svårt att försörja en massa frukter.

+Spinnmalar brukar inte komma varje år ibland kan de komma ett par år för att sedan vara försvunna i flera år, precis som det är med häggspinnmalen.

elvispen

« Svar #3 skrivet: 06 jul-10 kl 11:33 »
oj det låter ju riktigt allvarligt! jag som bara lät dem ligga kvar på marken! Sprider de sig till de andra träden snabbt? päronträdet står ganska nära... och en "ingrid marie".

Dela detta:

* Inloggade just nu

601 gäster, 1 användare
Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser