Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lamning fast man förvärvsarbetar?  (läst 9792 gånger)

sarbe453

• Östergötland
Lamning fast man förvärvsarbetar?
« skrivet: 01 jul-10 kl 19:19 »
Jag funderar nu om jag ska betäcka mina tackor (4 st) i höst och kan då se fram mot lamning för första gången. En sak bekymrar mig dock, det är att jag och maken arbetar. Han jobbar kontorstid och jag oregelbundna tider. Det innebär ju att vi inte kommer att kunna vara hemma hela tiden då det är dags för lamning. Hur löser ni andra som också arbetar utanför gården tillsyn under lamning?
har finullskorsningar & en rasande snygg gotlandsbagge

ulfg

SV: Lamning fast man förvärvsarbetar?
« Svar #1 skrivet: 01 jul-10 kl 20:42 »
Min erfarenhet är att problemet mer eller mindre omöjligt att lösa. Det går inte för de flesta att ta ledigt från det som betalar hyra och mat till barnen för ett fritidsintresse man har. Dessutom är det omöjligt att veta exakt när de skall lamma, om man inte skannar tackorna. Trösten är att 95 av 100 lammningar går bra utan närvaro eller assistans av människor. Ett undantag kan vara stora köttrasfår, som kan få lamm med stora huvuden och finullsfår som kan få komplicerade lammningar pga att de kan få så många lamm. Som fritidsbonde bör man ha fårraser som har okomplicerade och lätta lammningar. Så kollar man dem innan jobbet och skyndar sig hem efter. Önskar jag kunde skrivit något mer uppmuntrande...
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 02 jul-10 kl 09:23 »
Instämmer med ovanstående talare!

Man kan sätta in en tacka som ska lamma i en lammningsbox innan man åker till jobbet, också....
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Birgit

« Svar #3 skrivet: 02 jul-10 kl 11:25 »
Har man en frisk och sund ras klarar de lammningen själva i 99 fall av 100.
Vi har många får. Gutar och Roslag. Runt 80 som lammade, 120 födda lamm. Jag tittar till dem morgon och kväll. De lammar på betet och klarar det galant. Vi har haft dessa raser sedan 2004, dessförinnan finull. De krävde sin "barnmorska". Oftast klarade de lammningen själva, men de höll inte ordning på och tog hand om alla lamm.

Gutarna lammar alltid på morgonen hos mig. Enkelt att gå runt och märka lammen då. Vi har aldrig haft ett felläge där vi fått hjälpa ut lamm av guteras. Visst har några lamm varit dödfödda under dessa år och några så svaga att de inte klarat sig, men det är ju faktiskt helt naturligt att sådant sker.
Har försökt att stänga in mina gutar vi någon lammning, men då betedde de sig helt galet.
Så visst går det att arbeta och ha får. Har man så få som trådskaparen är det inget problem alls. Som regel ser man dagen innan att det är på gång också, så då får man försöka hålla extra koll.
Får är friska djur om man håller dem rätt och ger dem möjlighet att behålla sina naturliga instinkter.

Charlotte

• -
« Svar #4 skrivet: 02 jul-10 kl 20:04 »
 Fast då ska man inte träffa på den ganska "stränga" veterinär som ledde senaste lamningskursen jag var på :-\
 Det var högst 4 timmar helt obevakat när man hade lammande tackor som gällde... Om h*n råkade på tackor som kämpat själva i 6-8 timmar skulle h*n inte tveka att anmäla för djurplågeri sa h*n.... 4 timmar var en lagom gräns för en själv eftersom man då har en vettig chans att rädda både lamm och tacka, tackan klarar väl oftast längre förlossningar men kanske inte lammen?
 När vi protesterade lite angående detta med jobb och lamningar sa h*n bara att då ska man inte ha lammande får om man inte kunde få någon avlösare....
 Men det finns ju en del finurliga sätt att lösa lamning/jobb på...
Jag har kompisar som jobbar som lärare dom betäcker bara så att tackorna lammar på Påsklovet,de som inte blir dräktiga det året blir helt enkelt inte dräktiga, men det brukar tydligen inte vara så många....
 Man kan ju använda stämpel på baggen så vet man ganska säkert när tackorna ska lamma och sedan lägga lite semester där... Eller göra som jag gjorde när jag jobbade oregelbundna tider och hade avlösare som jobbade normala tider, jag fixade och bytte så jag bara jobbade kvällar när lamningen beräknades, på så sätt blev inte fåren ensamma länge.
  Oftast så behövs ingen hjälp men när den behövs så behövs den av djurskyddsskäl... Sen är det väl upp till var och en att tolka vad extra tillsyn innebär (som det står om i djurskyddsförordningen (tror jag det är) men den tolkningen jag beskrivit gjorde i alla fall vår kursledare...
                                Mvh
                            Charlotte
« Senast ändrad: 02 jul-10 kl 20:08 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Birgit

« Svar #5 skrivet: 02 jul-10 kl 22:25 »
Ganska svenskt principnisseri 8) 8) 8) Enligt min åsikt. Vet någon här på forumet som skrev om sitt eget barns födelse, som skedde i hemmet med bara mamma och pappa som åskådare. Allt gick bra, men när släkten fick reda på det hela var det dödsdommar som hängde över de oansvariga föräldrarna som inte anlitat sjukhus ::)
Ja, alltså, att föda och födas är en naturlig företeelse, som visst kan gå fel ibland, men med rätt djurslag oftast funkar väldigt bra.
Som jag själv beskrev så föder våra gutetackor mellan 0500-0900 och finns jag där innan denna tid förlupit så missar jag heller inget problem.
Men då man inte kan garantera bättre säkerhet på sin egen avkomma och skrika om anmälan på ett djurslag ??? då är man väl fel ute? Inte för att jag anser djuren mindre värda, men jag tror de har bättre koll än oss om det behövs!
Ett sjukt samhälle bara!

louise

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 02 jul-10 kl 22:29 »
Charlotte har helt rätt på alla sätt. Ytterligare en anledning för mig att lägga ner fåren. Jag har haft ren tur i tre år.

Jag vet några som har webkamera i lagårn, som de sen kan se på jobbets dator, och möjlighet att lämna jobbet om de ser att nåt går snett.

fräsen

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 02 jul-10 kl 22:38 »
när vi hade får lammade de alltid vid matningstid, antingen morg eller kväll.

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #8 skrivet: 02 jul-10 kl 22:39 »
Vi ser till att ta ledigt/jobba hemma under den tid som lammningen är och vi har nog faktiskt bevakning var fjärde timme under de två-tre mest intensiva veckorna. Dock är vi inte i lagården på nätterna...:-P

Men vi är också fyra vuxna och fyra halvstora barn som kan dela på passandet.

Våra gotlandstackor har väldigt sällan behövt något ingripande men det har däremot våra finullskorsningar och även en del andra korsningar. Vi försöker successivt att bara behålla tackor som lammar lätt och är goda mödrar, men det tar ju lite tid när man utökar besättningen samtidigt. Vi har idag ett femtital tackor och målet är 200.

Rasen spelar säkert stor roll, i början när vi bara hade gotlänningar behövde vi knappt göra nåt alls... :)
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Johan P

• Skåne
    • Bokeslundsgården
« Svar #9 skrivet: 02 jul-10 kl 22:43 »
Det finns så mycket folk och dom har alla sin igen åsikt om vad som är rätt eller fel.
Jag har ca 15 tackor som lammar flera gånger om året och jag har inte tagit en timme ledigt för att hjälpa till, tackorna klarar det bra själva.
Mycket beror på dom djuren man har och vilken ras dom är själv skulle jag aldrig göra mig av med mina klövsjöfår.
Driver småbruk i Skåne tillsammans med min familj, Skånsk röda och Granemålakor, Linderödssvin, Klövsjöfår, Göingegeter och många olika fjäderfän http://bokeslundsgarden.wordpress.com/ Lite reklam för http://www.facebook.com/groups/356334151043263/ sidan för dig som gillar Svenska äkta kulturraser

Birgit

« Svar #10 skrivet: 02 jul-10 kl 22:47 »
Precis Johan P Att födas är en naturlig företeelse för naturliga friska djur.
Om man håller sig på avstånd och låter djuren sköta sig själva går det oftast bäst.

Johan P

• Skåne
    • Bokeslundsgården
« Svar #11 skrivet: 02 jul-10 kl 22:51 »
Vi hade tidigare sk fläskfår som inte hade mycket naturliga instinkter kvar.
Att dra ut lamm var regel, sen kom urdåliga modersegenskaper, för stora juver och en oförmåga att klara sig på grovfoder, när man tittar tilbaka är jag glad att dom är utslaktade.
Såna djur tröttnar man snart på vilket är synd det behövs flera fårägare och det är så onödigt att man tröttnar bara för att man har dåliga djur.
Driver småbruk i Skåne tillsammans med min familj, Skånsk röda och Granemålakor, Linderödssvin, Klövsjöfår, Göingegeter och många olika fjäderfän http://bokeslundsgarden.wordpress.com/ Lite reklam för http://www.facebook.com/groups/356334151043263/ sidan för dig som gillar Svenska äkta kulturraser

Charlotte

• -
« Svar #12 skrivet: 03 jul-10 kl 09:12 »
Ganska svenskt principnisseri 8) 8) 8) Enligt min åsikt.
Eftersom du tycker att åsikter och synpunkter från en Veterinär som är kunnig på området får: "Det är plågsamt för en tacka att försöka föda i 6-8 timmar utan att lyckas och utan att få hjälp", är principnisseri så skulle det ju vara intressant att veta när du tycker att det gränsar till/är  djurplågeri? Efter 10-12 timmar? När tackan får infektion av döda lamm inuti sig? Eller när lammen är så ruttna att dom "rinner ut"?
 Sen vet jag inte riktigt vad valet som några föräldrar gjort vad det gäller att föda barn hemma har med djurskydd att göra?!? OM något skulle gå snett kan förmodligen föräldrarna ringa en ambulans? Det kan inte får... Det är vi som gör valet för fåret...
 Huruvida veterinären har barn och var dom är födda har jag ingen aning om ??? så jag vet inte hur deras ev.trygghet har garanterats....
  Och h*n skrek inte om anmälan utan förklarade helt lugnt att utdragna problemförlossningar utan hjälp är att räkna som djurplågeri som h*n i sitt yrke var skyldig att anmäla.
 H*n skrek inte om något över huvud taget utan berättade grundligt om förlossningens olika skeden och hur lång tid dom kunde ta utan att något var "onormalt" och då ar det ganska logiskt att ca 4 timmar är en ganska bra tidsintervall för "koll" (OBS, inget snack om att ingripa i onödan utan just att övervaka och ha koll på läget) eftersom man då vet ungefär när vattnet kan ha gått,när värkar satt igång, när en tacka blivit orolig osv så att man kan bestämma om man behöver ingripa eller inte.
 Har man koll på det så kan man förmodligen undvika en del dödfödda och svagfödda lamm också (svaga lamm kan ju om man egentligen inte har så stor aning om hur förlossningen gått tilll vara svaga pga en utdragen förlossning eller pga att den fått jobba för mycket på att få i sig råmjölk utan att lyckas).
Man slipper även en del flasklamm om man ser till att väldigt hormonstinna starka tackor inte kan stjäla lamm från andra svagare, så man sparar både pengar och arbete på att lägga ner det lilla extra i lamningstider menade h*n.
 Visst är det så att de allra flesta lamningar går bra, egentligen oavsett ras och utan att man ingriper, men det är ju sorgligt med den lilla andelen som ska misslyckas....
 Min egen enda absoluta "mardrömslamning" hittills var inte ett Fläskfår ??? utan en smäcker och fin Åsentacka som fick ett litet och lagomt lamm... Jag hade koll och såg att förlossningen satte igång men det hände liksom inget mer... Värkarna avtog istället för att öka... Hade jag inte haft koll hade jag förmodligen inte insett att hon hade ett (antagligen redan dött) lamm som kom dubbelvikt med ryggen först och tackan hade dessutom ett ganska trångt bäcken... Döda lamm "medverkar" ju inte i förlossningsarbetet och kan därför komma ganska konstigt.
Nu klarade jag det hela antagligen pga att jag inte väntade tills allt hade blivit torrt och mycket svårare...
 Sen påpekade Veterinären en annan viktig sak: Man MÅSTE inte ringa dom på en Långfredagsnatt och jouren kostar pengar som man inte kan/vill lägga ut på sin hobby, även om man märker att det är hopplöst läge som veterinär kanske skulle klara, man har som djurägare alltid ett till alternativ, man kan avliva.... Men man får inte vänta så länge att djuret utsätts för onödigt lidande.
 Nu tycker jag inte att Trådskaparen ska avskräckas från att betäcka sina tackor, för det mesta så går ju allt bra :) Men ni har ju god tid på er att försöka klura ut en så bra lösning som möjligt på passningsfrågan.
                               Mvh
                           Charlotte

« Senast ändrad: 03 jul-10 kl 11:06 av Charlotte »
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

JBF

• Småland
« Svar #13 skrivet: 03 jul-10 kl 18:41 »
Nu vet jag inte vilka slags får TS har, men har man en lätt allmogeras till hobby (jag antar att 4 tackor räknas som hobby oavsett ras) och inte driver på dem enligt produktionsmodeller á la Sjödins Får så kommer man med ganska stor säkerhet inte ha några hemska mardrömslamningar. Visst, som i Charlottes åsentackfall, kan det bli komplikationer ändå. Men finullskorrsningar med många foster och pressade tackor ger ju självklart mer problemlamningar än gutar med ett foster som går på grovfoder.

Jag löste det med att kliva upp 5-5:30 och gå ut ett par gånger innan avfärd till jobb 06:40. Sen kom jag hem på lunchen och sen koll minst en gång i timmen under eftermiddag/kväll. Jag har tur som bara har 8 km till jobbet och en flexibel arbetsgivare som godtar mitt hattande i lamningstid...  :D
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

anette i bugared

• -
« Svar #14 skrivet: 03 jul-10 kl 19:17 »
Jag funderar nu om jag ska betäcka mina tackor (4 st) i höst och kan då se fram mot lamning för första gången. En sak bekymrar mig dock, det är att jag och maken arbetar. Han jobbar kontorstid och jag oregelbundna tider. Det innebär ju att vi inte kommer att kunna vara hemma hela tiden då det är dags för lamning. Hur löser ni andra som också arbetar utanför gården tillsyn under lamning?
Sarbe, vad har du för slags får?
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Charlotte

• -
« Svar #15 skrivet: 03 jul-10 kl 23:13 »
I Sarbes profil står det Finullskorsningar.
OT Jag undrar  lite hur det är med erfarenheterna av olika raser  hos alla som i många trådar "varnar" för problem som kan uppstå ;)
 Jag känner att i vissa kretsar är tonen ganska "negativ" mot  en del typer av får, det bästa är ofta att kolla runt IRL, bland flera olika fårägare...  Inte bara den som tycker att det är uselt av ett får som ska bli dubbelt så stort (eller mer) och producera dubbelt så många lamm (eller fler) att inte klara detta på en diet av gräs och pinnar ;)
  Eller den som skaffat Köttrasfår eller korsningar som "nybörjarfår" och läst foderstatsförslagen i Sjödin men missat foderstatsberäkningskapitlet och struntar fullständigt i om kraftfodret dom ger är helt i onödan eftersom grovfodret är bra...   
Eller den som råkat köpa avskrapet med juverproblem och annat ärftligt elände från någon oärlig säljare och sedan fortsatt att avla på dåliga egenskaper för att man inte vill byta ut sina gulliga får... Nu drog jag till med ytterligheter men jag upplever att det är vad som ganska ofta tas upp och det ger en ganska skev bild av verkligheten...
 Det finns faktiskt en massa finullskorsningar och köttrasfår som framlever sina liv lika problemfritt som vilket allmogefår som helst :)
 I våras var jag och kollade på en jättefin liten Texelbesättning där ägarinnan berättade att svensk texelavel har gjort stora framsteg vad det gäller lamningarna och eventuella problem, sånt skrivs det aldrig om ??? Jag som egentligen tyckt att texel är ganska grova och fula får med stora problem i lamningen (Hörsägen),blev riktigt förtjust i fåren :-[
                      Mvh
                  Charlotte
« Senast ändrad: 03 jul-10 kl 23:22 av Charlotte »

JBF

• Småland
« Svar #16 skrivet: 03 jul-10 kl 23:39 »
Ja Charlotte, du har helt rätt. Nog har alla raser sina fördelar. Ofta när man skall till att köpa sina första får så blir det  några gatukorsningar från grannbyn, och man får nästan vara glad om de har öronmärken... Jag har 3-4 års erfarenhet av köttraskorsningar, och vet i alla fall så pass mycket om dem att jag kan säga att lantrasfår överlag är lättare att hålla för en nybörjare, bara man inte ger sig på en ras som får 3-4 lamm... Visst kan man även köra den lokala blandrasen, vilket underlättar vid bagginköp osv, men jag vill ju slå ett slag för både allmogefåren och MV-programmet (som den lokala korsningen utan öronmärkning garanterat inte tillhör)
Tycker du inte att tonen är lite negativ mot allmogefår då? Och oftast får man höra gliringar om allmogefåren från texel/leceisterägarna.. Det är ju helt olika raser med helt olika förutsättningar. Till någon som skall ha sina får som hobby på marker som kallas "fårbetesmarker" av gamla erfarna bönder (=vilken skitmark som helst alltså som nötkreatur inte klarar sig på ;)) så passar ju allmogefår bättre än köttraser, eller högproducerande förädlade lantraser för den delen också.

Självklart skall man kolla runt IRL innan man skaffar sig djur, oavsett djurslag. Det finns ju så mycket olika att välja på. Och utgå från sina egna behov och förutsättningar= inte texel el. fyrlammande finull i torra naturbetesmarker och inte kraftfoderövergödda allmogeraser med lamningsproblem på åkerbeten. Det jag vill varna för är att vissa säger att allmogefår som föder ett/två lamm (alltid )skall ha kraftfoder enligt Sjödins rekommendationer, då får man garanterat ta semester under lamningsperioden  ;)
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Charlotte

• -
« Svar #17 skrivet: 03 jul-10 kl 23:57 »
 JBF och alla andra :)
Jag vill förtydliga mig med att säga att "exemplen" i mitt förra inlägg är sånt jag fått höra när jag började med får och inte taget härifrån...
 Och detta skulle inte bli en av de gamla vanliga rasdiskussionerna ;)
 Jag tyckte bara det var intressant att höra vad av alla varningarna i olika lammningstrådar som är själupplevt eller bara sånt man hört... För tror man på precis allt man hör så finns det inga raser som är "bra", eller tvärtom också för all del, inga som är "dåliga" heller...
                             Mvh
                         Charlotte

Birgit

« Svar #18 skrivet: 04 jul-10 kl 00:16 »
Citera
Det är plågsamt för en tacka att försöka föda i 6-8 timmar utan att lyckas och utan att få hjälp", är principnisseri så skulle det ju vara intressant att veta när du tycker att det gränsar till/är  djurplågeri? Efter 10-12 timmar? När tackan får infektion av döda lamm inuti sig? Eller när lammen är så ruttna att dom "rinner ut"?
Om detta är Charlottes egna erfarenheter framgår ej????? Men jag förstår inte varför frågan ställs till mig?
Jo, jag har haft en finullstacka som fick ett lamm dubbelvikt. Det tog nu inte 6-8 timmar, utan två, så jag hade ingen anledning att misstänka något elände.
Precis som JBF skriver, så kan man oftast lösa det tillfredsställande och som tidigare nämnts: har man friska sunda och naturliga raser går det oftast bra.
Vad gäller Charlottes senaste inlägg, så är tyvärr något man oftast inte hör om just komplikationer hos de tyngre raserna. Precis som jag vet att det inom finullsrasen var "tabu" att beklaga sig över att tackor låg på rygg och dog.  Det var något man inte pratade om. När det ändå kom upp till ytan, så visade det sig att många hade just de problemen.
Angående tidsaspekten på födande, så hade jag en herefordkviga som skulle kalva och där jag tidigt insåg att något var galet. Ringde min vet, som ansåg att det var lugnt. Det kunde dröja minst 12 timmar för en förstföderska 8) Nu nöjde jag mig inte med det, utan ringde flera gånger (hade varit med förut s.a.s). Trots detta tog det 18 :o :o :o timmar för vet. att komma. Kvigan var då så svag och kalven död, så endast avlivning återstod.
Vem ska då anmälas??????
Nej, jag vill inte avskräcka någon från att låta tackorna få lamm, det är ju meningen med "får-livet".
Som jag tidigare skrivet så har jag på runt 1000 lammningar bara haft ett par, tre riktiga problem.  Har man en härdig naturlig ras och håller dem naturligt är risken för komplikationer liten och vid naturlig hållning föds de flesta djur tidigt på morgonen. Alltså ganska enkelt att övervaka.

Charlotte

• -
« Svar #19 skrivet: 04 jul-10 kl 00:45 »
Om detta är Charlottes egna erfarenheter framgår ej????? Men jag förstår inte varför frågan ställs till mig?
Vad gäller Charlottes senaste inlägg, så är tyvärr något man oftast inte hör om just komplikationer hos de tyngre raserna.
Jag ställde frågan till dig eftersom du tyckte att det var Principnisseri att anse att en tacka inte skulle kämpa ensam utan hjälp i 6-8 timmar, då måste du väl ha någon annan form av gräns för vad som är skäligt? Eller finns det ingen gräns?
 Det var ju riktigt klantigt av din veterinär att inte komma! Och kanske du borde anmält det?
 Men vad har det med veterinären på min kurs att göra?!?
 De allra flesta av mina lamm föds också på morgonen. Min erfarenhet är att de tackor som lammar på "udda" tider ofta är de som har något som gör det hela mer komplicerat...
 Det behöver absolut inte vara något som inte tackan klarar själv. Det kan vara ett framben som är bakåtvikt eller ett ovanligt stort lamm, sånt som är i princip ofarligt men antagligen gör förlossningen lite mera utdragen så att den inte sker under den "vanliga" tiden. Men det kan ju också vara något som verkligen är fel som tex min tacka med dubbelvikt lamm och då känns det bra att man kollat även fast ingen "borde" ha lammat kl tolv på dan...
 Vissa äldre tackor (speciellt de med flera och därmed lite mindre lamm) kan ju nästan föda lamm som kommer på tvären ut men min Åsentacka skulle aldrig ha rett ut situationen själv.
« Senast ändrad: 04 jul-10 kl 01:03 av Charlotte »

Dela detta:

* Inloggade just nu

432 gäster, 2 användare (1 dolda)
Oskari

* Forum

* Om tidningen Åter

-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser