Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Utegrisproffs - hjälp med gissning  (läst 2121 gånger)

asta

Utegrisproffs - hjälp med gissning
« skrivet: 14 maj-06 kl 14:25 »
Jag behöver hjälp med en gissning. Jag har ett markområde som jag behöver bearbetat och till detta har jag fått låna 20 slaktgrisar, unga grisar som i nuläget väger 30 kilo/styck. De kommer hit i veckan och stannar till en bit in i september.
Marken har ett ganska djupt jordlager, delvis blötmark, men mest en backe/sluttning. Förutom en del gräs växer det massvis av björk- och hallonsly. Förmodligen delar vi marken i två hagar och låter grisarna böka upp i den ena hagen för att släppa dem i den andra ifall tiden räcker till. Hela området är 1-1,5 hektar.

Gissningsvis - hur långt och hur väl kan dessa 20 smågrisar ha bökat upp till september? Jag har stora förhoppningar på att få ett "månlandskap", men vill inte hoppas för mycket så jag slipper att bli besviken.
Antar att det finns en hel del folk här som har stor erfarenhet av utegrisar.

pilkrog

Re:Utegrisproffs - hjälp med gissning
« Svar #1 skrivet: 15 maj-06 kl 20:45 »
Hej
Kan väl knappast kalla mig proffs men ändå.
Jag hade två grisar ute på ett kalhygge under ca 5 månader
och det område jag gav dem att bearbeta var 30x30m.
Och resultatet var just ett månlandskap där jag avslutade med att bränna
det sista av riset efter slakt.
Nu har jag planterat gran och tall och häktat in ett nytt område
till fyra nya grisar som kommer i helgen.
Större träd som jag ville få upp bevattnade jag rotsystemet grundligt på
och då kunde grisarna lättare böka upp runt trädet, och rätt var det var så låg det ner.
Mvh
Pilkrog

Skogstrollet

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 21 maj-06 kl 10:47 »
Proffs - hmm, nej men liten erfarenhet  :P

Vi har tre grisar i år. De har fått trädgårdsland del 1 på ungefär 500m2 och det behövdes en månad för att ha bearbetat det färdigt.
Jag tror helt klart att 20 grisar hinner mer än väl igenom din mark  :)
Bara att få hem dem och sedan njuta av deras arbetsinsats  ;D

/skogstrollet

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #3 skrivet: 21 maj-06 kl 11:10 »
Och gråta åt foderkostnaden för 20 grisar..... :-\
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

asta

« Svar #4 skrivet: 21 maj-06 kl 21:39 »
Och gråta åt foderkostnaden för 20 grisar..... :-\

Ägarna står för allt utom skötseln, dvs matning + vattning + tillsyn. Vi bara lånar ut marken. Ett otroligt förmånligt avtal, tror vi iallafall hittills.

Kicket

« Svar #5 skrivet: 29 maj-06 kl 15:39 »
Vi hade 2 gyltor(12 v vid start) gick på ett halvt hektar kalhygge i 4 mån o det var månlandskap efter det.
Så nog kommer det bli dyrt med foder för dig om du lovat att föda dem tom sept.

asta

« Svar #6 skrivet: 29 maj-06 kl 17:50 »
Vi hade 2 gyltor(12 v vid start) gick på ett halvt hektar kalhygge i 4 mån o det var månlandskap efter det.
Så nog kommer det bli dyrt med foder för dig om du lovat att föda dem tom sept.

Vi får fodret av ägarna. Vi bara ser till att servera det två gånger om dagen.
Våra goa grisar har redan nöffat upp 100 kvm - på 2 dagar. Om de har gjort månlandskap innan det är dags för dem att åka "hem" så finns det gott om mer mark att hägna in.

Vad gjorde du med ditt bökade hygge när det var klart? Jag hade tänkt så i gräs på mitt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

460 gäster, 1 användare
Karlsdotter

* Forum

* Om tidningen Åter

- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser