Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilken ras passar bäst?  (läst 4902 gånger)

Paradisgården

• Västergötland
Vilken ras passar bäst?
« skrivet: 30 jun-10 kl 00:15 »
Letar dvärgras som skulle gå att ha några stycken utan tupp i en hönsbur (typ ombyggd kaninbur) och som skall värpa bra och kunna bo ute i buren året runt. Vilken ras skulle vara bäst för det?
« Senast ändrad: 30 jun-10 kl 09:55 av Paradisgården »
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
SV: Vilken ras passar bäst?
« Svar #1 skrivet: 30 jun-10 kl 00:45 »
Alla hönsraser måste få ett isolerat område på vintern där dem kan värma sig, annars kan det gå massor av fel. dem förfryser kammen eller tårna och tårna kan lossna  ::)
Men den rasen som tål kyla bäst är hedemora höns, det är dock inte dävrgar..
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 30 jun-10 kl 09:32 »
Ja självklart. Menade inte att de skulle gå ute i snön hela vintern typ. Kommer isolera bodelen och ha värmelampa på vintern om nödväntigt. Det är inget problem. Mest vilken ras som passar att ha som värpare (vill ha en ras som jag får mycket ägg av men som inte så gärna ruvar tror jag) utan tupp och på litet område, men det är förstås bäst om de är tåliga också.
« Senast ändrad: 30 jun-10 kl 09:57 av Paradisgården »
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #3 skrivet: 30 jun-10 kl 09:37 »
Svensk dvärghöna  :)
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 30 jun-10 kl 09:56 »
Jaha, vad är bra med dem? :)

Försöker hitta bra rasinfo på internet men hittar inte särskilt mycket.
Dvärg Wyandotte verkar ganska bra till mitt ändamål dock, av det jag kan
hitta om dem. Läste att de värper ganska bra även på vintern.

Hur är det med lohman och andra värphybrider? Hur värper de vintertid
och hur skulle de klara att bo som ovan nämnt?
« Senast ändrad: 30 jun-10 kl 10:18 av Paradisgården »

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #5 skrivet: 30 jun-10 kl 10:12 »
Att det är en svensk ras anpassad till svenska förhållanden. Läs mer på kackel.se.
Dessutom är dom extremt utrotningshotade! Visserligen skrev du att du inte skulle ha nån tupp...men man vet ju aldrig ;)
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 30 jun-10 kl 10:20 »
Hur är de med värpandet då? Är de an bra värpras? Nä, tupp kan jag tyvärr inte ha här, "mitt i smeten"... :(

sonja på slätten

• Halland
« Svar #7 skrivet: 30 jun-10 kl 11:01 »
Dv.Wyandotte är väldigt köldtålig, rasen är framställd för att vara det. De är betydligt lugnare och mindre flygiga än Svensk Dvärg och kan därför lättare hållas på plats. De värper bra och har stora ägg. Dock är de, åtminstone de svartbandade som jag har, mycket ruvbenägna.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Daniel Sörensen

• Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #8 skrivet: 30 jun-10 kl 12:29 »
Den ras som ruvar minst av alla lantraserna är blommehöns,
Ska du ha dem i isolerat utrymme på vintern tror jag vilken liten ras som helst gårt bra...
Dv silkeshöns
Dv kochin
Dv wyandotte
Tyska dvärghöns
Svenska dvärghöns
Holländska dvärghöns m.m

Ska finnas någon hemsida där man ser äggfärgen,vikt och vilka raser som värper om vintern också..
Har för mig att det stod att plymouth rock värper om vintern (finns i dvärgform också)

Jag tipsar dig om denna hemsidan! http://honsraser.blogspot.com/ där kan du läsa om lite olika raser :)
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.

Bettyboop

• Småland
    • Andersson's Lantgård
« Svar #9 skrivet: 30 jun-10 kl 13:03 »
Jaha, vad är bra med dem? :)

Försöker hitta bra rasinfo på internet men hittar inte särskilt mycket.
Dvärg Wyandotte verkar ganska bra till mitt ändamål dock, av det jag kan
hitta om dem. Läste att de värper ganska bra även på vintern.

Hur är det med lohman och andra värphybrider? Hur värper de vintertid
och hur skulle de klara att bo som ovan nämnt?
[/quote

Jag tycker INTE du ska ha värphybrider i sån liten bur.

Tänker mig då en vanlig kaninbur man har ute. Hua hemska tanke.

Det finns vissa regler jag tycker du ska läsa hur stort utrymme hönsen ska ha först innan du bestämmer ras.
De behöver få röra sig ocksåanser ialla fall jag.
Lohman är en stor hönsras trivs de inte och fryser de så får du ändå inga ägg på vintern.
Så läs lite om raserna först och lite om vad som krävs i utrymme och plats innan du bestämmer rasen.
Det är inte många raser som värper hela vintrarna

De ruggar ju och behöver en viloperiod och det inte är så mycketljus ute de kräver endel ljus om du ska ha mycket ägg på vintern
Talar om  Lohman då såklart.
Vet ej hur det är med andra raser.
Vet att mina dvärgkochin kommer att värpa vår,sommar och höst.
Bor på härlig lantgård med Hästar, katter, kaniner, Rottweiler, Lohmanhöns, Dvärgkochin och Dvärgwyandotter. Odlar massor.

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 30 jun-10 kl 13:22 »
Tack för era svar.

Vilka dvärgar är minst ruvbenägna då?
Läste att Sussex och Australorp finns som dvärg också. Kan det vara nåt?
Eller Benbefjädrade dvärghöns?

Vill gärna ha adressen till sidan med den infon om du kommer på den, varggrav :).

Buren som är tänkt är inte en vanlig kaninbur, utan en upphöjt stor trekanstbur (alltså väggarna är raka och sedan sluttar "taket", och bodelen är således också upphöjd med stege upp och med plats under)

Förstår att det inte är många raser som värper på vintern, men vill gärna veta vilka som gör det mer än andra.
« Senast ändrad: 30 jun-10 kl 13:46 av Paradisgården »

Bettyboop

• Småland
    • Andersson's Lantgård
« Svar #11 skrivet: 30 jun-10 kl 14:15 »
Hur många höns tänkte du skaffa?

och hur många kvadrat blir huset och hur många kvadrat blir utegården?

OCH

Som sagt ska du ha de värpa på vintern de som ev gör det måste de ha extra värme och extra lampa.
'Ljus och värme är superviktigt om de ska värpa på den kalla årstiden

Det går att googla på "hönsraser" också

Bor på härlig lantgård med Hästar, katter, kaniner, Rottweiler, Lohmanhöns, Dvärgkochin och Dvärgwyandotter. Odlar massor.

Daniel Sörensen

• Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #12 skrivet: 30 jun-10 kl 14:28 »
hittade sidan
Dem som värper på vintern har en under äggfärgen.

Högst upp på sidan kan du välja vilken bokstav rasen ska börja på ;)
http://www.ithaca.edu/staff/jhenderson/chooks/chooks.html#a

Bettyboop

• Småland
    • Andersson's Lantgård
« Svar #13 skrivet: 30 jun-10 kl 15:50 »
I vårt svenska klimat med så kalla vintrar tänk på ialla fall att de behöver värme och mycket ljus för att värpa på vintern. Inte som vinter utomlands och inte så kalla väderlekar.
Det är mildare utomlands.
Alla behöver ljus och värme

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #14 skrivet: 30 jun-10 kl 17:41 »
Tänkte skaffa sådär tre stycken kanske. Utedelen är i dagsläget 2x1 m, där väggarna är ca 40 cm höga och 90 cm i nock och en knapp tredjedel av utedelen bara är 40 cm hög då bodelen är över. Men jag har ju tänkt bygga om den en del.

Själva husdelen har jag inte planerat än, men den blir med fyra reden tänkte jag.

Har sökt på allt jag kommer på att söka på, men tycker inte jag hittar så värst mycket matnyttigt...

Tack så mycket för länken! Skall studera sidan :).

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
« Svar #15 skrivet: 30 jun-10 kl 17:57 »
Om du ska ha Benbefjädrad så vet jag en som har 7 färger.
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #16 skrivet: 30 jun-10 kl 18:25 »
Ska ha det i åtanke i så fall ;)

Enligt den listan skulle nog Wyandotte eller Plymouth i dvärgformat passa bäst.

Daniel Sörensen

• Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #17 skrivet: 30 jun-10 kl 18:31 »
Ska ha det i åtanke i så fall ;)

Enligt den listan skulle nog Wyandotte eller Plymouth i dvärgformat passa bäst.
Plymouth rock's är jätte trevliga och fina höns!! har haft stora i färgen vit. men den vanligaste färgen är tvärrandig.

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #18 skrivet: 30 jun-10 kl 19:19 »
Låter bra. Är det ingen skillnad på dvärgvarianter av en ras? Mer än storleken alltså?

Kanske kan ha flera raser tillsammans (för det går va?) så kan jag prova två eller tre olika :).
« Senast ändrad: 30 jun-10 kl 19:23 av Paradisgården »

Daniel Sörensen

• Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #19 skrivet: 30 jun-10 kl 19:31 »
Låter bra. Är det ingen skillnad på dvärgvarianter av en ras? Mer än storleken alltså?

Kanske kan ha flera raser tillsammans (för det går va?) så kan jag prova två eller tre olika :).
Jag ska skaffa höns snart igen och kommer ha 10 + tupp av olika raser :) ser mycket roligare ut i hönsgården då! :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

450 gäster, 2 användare
Stengrim, addebadde

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser