Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  lämpligt med hönshus i "källaren"?  (läst 2907 gånger)

sarbe453

• Östergötland
lämpligt med hönshus i "källaren"?
« skrivet: 29 jun-10 kl 17:10 »
Jag har en uthuslänga med drängstugan, vedbod och förråd i markplan. Längan ligger i en sluttning så en del är utgrävd med en bykstuga i gaveln, sedan ett rum med en gräv brunn i och längst in en jordkällare. Min tanke är om jag kunde bygga ett hönshus i den gamla bykstugan. Den är halvt nedanför jord med murat golv och väggar till marknivå. Det finns ett fönster som kunde passa som dörr ut till hönsgården som då blir på gaveln på huset.

Vad tror ni, kan man ha höns så? Klimatet är ju lite svalare på sommaren men varmare på vintern om ni förstår vad jag menar. Det finns el så uppvärmning om vintern är ju inga problem men det vore ju bra om man slapp det på sommaren. Kommer de att trivas?
har finullskorsningar & en rasande snygg gotlandsbagge

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: lämpligt med hönshus i "källaren"?
« Svar #1 skrivet: 29 jun-10 kl 17:17 »
Det som jag spontat kan känn kan bli ett problem är fukt. Höns är mycket känsliga för fukt och blir lätt sjuka i en fuktig miljö.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

backstugan

• Småland
    • Avkopplad.se
« Svar #2 skrivet: 29 jun-10 kl 21:35 »
Som Azoo-Lina konstaterar så är nog inte problemet värmen, snarare fukten...
Det finns 10 sorters människor; De som kan räkna binärt, och de som inte kan.

sarbe453

• Östergötland
« Svar #3 skrivet: 30 jun-10 kl 20:40 »
Det finns en gammal skorsten där själva bykkaret stod. Det skulle man ju kunna använda som ventilationskanal. Man det kanske blir för fuktigt ändå...

anne-lie50

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 30 jun-10 kl 20:49 »
det finns väldigt bra behållare som suger åt sig fukt, finns på , tror jag det var länge sedan jag köpte, nordpost eller bole, det går ju alltid att försöka, mvh Anne-lie

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #5 skrivet: 01 jul-10 kl 21:18 »
det finns väldigt bra behållare som suger åt sig fukt, finns på , tror jag det var länge sedan jag köpte, nordpost eller bole, det går ju alltid att försöka, mvh Anne-lie

En fuktslukarkula räcker inte för ett hönshus. God ventilation är ett måste och om det är så fuktigt att man behöver avfuktare är det nog både bättre och billigare i längden att bygga ett riktigt hönshus.

Dock är det ju så att en välventilerad källare inte alltid måste vara för fuktig. Det kan ju inte vi avgöra som inte har varit i källaren. Så det kan mycket väl fungera att ha brygghuset som hönshus om man inte upplever inomhusklimatet som fuktigt.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

anne-lie50

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 01 jul-10 kl 21:45 »
En fuktslukarkula räcker inte för ett hönshus. God ventilation är ett måste och om det är så fuktigt att man behöver avfuktare är det nog både bättre och billigare i längden att bygga ett riktigt hönshus.

Dock är det ju så att en välventilerad källare inte alltid måste vara för fuktig. Det kan ju inte vi avgöra som inte har varit i källaren. Så det kan mycket väl fungera att ha brygghuset som hönshus om man inte upplever inomhusklimatet som fuktigt.
  nä jusst, det kanske är så lite fukt så att det räcker med en fuktslukare eller 2, o jag tror nog att de är billigare än att bygga ett nytt hönshus, man måste ju prova saker innan man vet

sarbe453

• Östergötland
« Svar #7 skrivet: 01 jul-10 kl 21:53 »
Idag har jag suttit en stund och funderat i bykhuset och jag är nog lite skeptisk själv. Det är definitivt "källarkänsla". Men det är svårt att veta om det är för att det är mycket svalare där eller om det är fukt... Kan man mäta luftfuktighet på något vis? Vad är en bra luftfuktighet för höns i så fall?

Hmm, jag kanske får tänka om...

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #8 skrivet: 01 jul-10 kl 23:07 »
Sätt ner en hygrometer. Men om du upplever källarkänsla är det nog stor risk att det är för fuktigt  :(

Att en eller två  torrbollar skulle lösa problemet är tyvärr önsketänkande. Kapaciteten är alldeles för låg (typ någon dl/dag) för att göra någon skillnad i ett fuktigt utrymme med djur som andas (hög fuktighet i utandningsluften). Man måste nog köpa en avfuktare och en sådan med IP klass som är godkänd för stallmiljö är nog rätt dyr. :-\

Dela detta:

* Inloggade just nu

655 gäster, 1 användare
Mamsingen

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser