Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dyngmask till utedass  (läst 8849 gånger)

ukama

Dyngmask till utedass
« skrivet: 26 jun-10 kl 22:56 »
Hej!

Jag har hyrt ett litet fritidstorp med utedass. För att inte behöva hämtning av "dassbilen" så ofta funderar jag över kompostering. Har för mig att jag hört talas om någon typ av dyngmask, är det någon som har erfaraenhet av det? Hur fungerar det och var köper man masken? Förstår att man måste separera urin från fekalier och nog blanda i bark eller liknande och att det måste stå ganska länge. Jag har inte tänkt att länga komposten på odlingar.

/Maria

Micki o Molly

• -
SV: Dyngmask till utedass
« Svar #1 skrivet: 26 jun-10 kl 23:29 »

Maskarna är små rymmare" så ett kärl är bra,,,,om man åker bort ,, säg 2 veckor eller så, är det bra med maskvakt,,dvs ,,blr det för tort vattnar man,,,är det för blött stör man något slags strö,,,,

Blanda gärna lite hushålls kompost,,,,Maskisarna reducerar avfallet till 90%,, ;D

Kom ihåg att inte "hiva ut alla maskar vid tömmning, utan spara ett gäng,,,,,
Klart du ska använda tillgången till prydnadsbuskarna !!!
Fd gardneraholic i perioder med tilltagande ointresse för andra saker på grund av "brukandet ",men NU fast i grävträsket. Gått igenom ett flertal stadier, från plåttriga rabatter, till att försöka odla så underhållsfritt som möjligt. Blandar hejvilt med permacultur, öppen jord. täckodling i rader.

ukama

« Svar #2 skrivet: 29 jun-10 kl 08:57 »
Hej!

Tack för bra råd! Då låter det ju som att det fungerar bra. Men vet ni om man kan köpa dessa maskar någonstans??
Till prydnadsbuskar och trädgården har jag absolut tänkt använda tillgången, jag tänkte mer på grönskaksodlingarna där jag inte kommer att använda det. :)

Micki o Molly

• -
« Svar #3 skrivet: 29 jun-10 kl 19:54 »

kika i tråden................. Maskkompost inomhus?    ,,,,,,,,,,,,,,,,,odling,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,övrig odling,,,,,,,,,,,,,,, :)
Fd gardneraholic i perioder med tilltagande ointresse för andra saker på grund av "brukandet ",men NU fast i grävträsket. Gått igenom ett flertal stadier, från plåttriga rabatter, till att försöka odla så underhållsfritt som möjligt. Blandar hejvilt med permacultur, öppen jord. täckodling i rader.

Sano

• Bohuslän
« Svar #4 skrivet: 29 jun-10 kl 19:58 »
De kompostmaskar man kan köpa är samma slags mask som man hittar under halvgamla komockor. Så om du kan hitta en hage där det gått kor för någon månad sedan är det bara att vända på komockorna och plocka.  ;D
Vad du gör gör fullt och helt, icke styckevis och delt.

tench

• -
    • Solrot
« Svar #5 skrivet: 30 jun-10 kl 16:47 »
Hur är det med E. coli i mänsklig skit egentligen? Har lurat på det eftersom det är en god tillgång, precis som urin. Det mest lämpliga sättet att jag kommit på än så länge är att förlänga kretsloppet genom att sprida mullen och urinet över kväveälskande växter för att sedan slå dessa med jämna mellanrum och bygga komposter som senare sprids över odlingarna.
En pragmatiskt lagd trädgårdsmästare, natur- och datatekniksromantiker med drömmar om framtida yrkesodling.
Skriver om natur, grönsaksodling m.m. på http://solrot.se
Må gott \o/

louise

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 30 jun-10 kl 16:54 »
man är skyldig att kompostera bajset i två år innan man får sprida ut det.

Sano

• Bohuslän
« Svar #7 skrivet: 30 jun-10 kl 18:01 »
Olika tid i olika kommuner, i vår kommun är det ett halvår i sluten behållare och sedan ett halvår till "hursomhelst".

Tapio

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 30 jun-10 kl 22:09 »
Halaj!

Att handla maskar är för de som bor i lägenhet.
Att du skulle göra det är som om en skogsägare skulle åka in och handla en julgran utanför stormarknaden.

Lägg ditt träck nånstans i kontakt med marken. Det kommer att krylla av maskar i det efter ett tag. Just de rätta maskarna kommer att söka sig dit. Det sker alldeles av sig självt, utan inblandning av människan.

//T

torpmalin

• Västmanland
« Svar #9 skrivet: 09 aug-10 kl 15:44 »
Min faster har utedass i stugan, de gör sina behov, häller på sågspån och kalk, sen lägger de det använda papperet i en hundbajs påse.... = ingen lukt, och avföringen försvinner snabbare!! Ps. De har ingen behållare... Ds.
"It takes one, to know one"

Sano

• Bohuslän
« Svar #10 skrivet: 09 aug-10 kl 21:18 »
Vi lägger pappret i en öppen papperskorg för senare eldning - luktar inte heller.

Dela detta:

* Inloggade just nu

706 gäster, 3 användare
LimJans, Nataks, Suzanne Svensson

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser