Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Flytta jasminbuske  (läst 13918 gånger)

La Ladin

• Västergötland
Flytta jasminbuske
« skrivet: 26 jun-10 kl 08:35 »
Behöver flytta en jasminbuske. Det är en fördel om den överlever. Är detta möjligt och hur går jag i så fall tillväga?

mistel

• -
SV: Flytta jasminbuske
« Svar #1 skrivet: 26 jun-10 kl 09:09 »
Antar att det är schersmin eftersom den gula vinterjasminen enbart är härdig i zon 1-2 och den är inte så vanlig och det är den enda härdiga jasminen som säljs i sverige.

Och om det går att flytta beror ju på hur länge den stått på platsen ju längre den stått på platsen desto svårare att flytta. Den bör dock flyttas medans den är i vila = utan blad = sen höst eller tidig vår.

Om den stått hyfsat länge på platsen kan man ju testa att nu rotbeskära växten genom att sticka ner spaden runt busken för att stimulera den att bilda fler rötter nära stammen och sedan i höst kan man ju klippa ner den + flytta och se om den överlever.

Granbackstove

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 26 jun-10 kl 11:22 »
Hej!

När vi grävde för avlopp grävdes schersminbusken (både gammal och stor, kanske en meter i diameter i basen) upp med en ganska stor rotklump, lades på en pressenning i kanske en vecka, torkade en del och sattes sedan ner i ett annat hål. Året efter fick jag gallra ut en del dött, men den blommade. Andra året hade den helt återhämtat sig. Vi gjorde grävarbetena i oktober/november. Lycka till!

/ Tove
Har genbank för bland annat sybehör och blomkrukor från 1900-talet.

La Ladin

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 26 jun-10 kl 19:31 »
Okej, tack ska ni ha. Då försöker jag flytta den till hösten.  :)

carlmike

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 08 jul-10 kl 19:09 »
Hej!

Jag flyttade en mycket stor schersmin i våras. Gör så här gräv rund plantan så att det blir som ett dike. Försök komma under rötterna en bit längs kanten. Spola med vatten slang så
kan med hjälp av spett få upp hela plantan med många intakta rötter. Jag vet att man gör så
med stora träd och jag provat detta men en stor finsk ros, då använde jag en sk jätte för
rot upptagning.

Dela detta:

* Inloggade just nu

652 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser