Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Någon som fått bidrag för rovdjursstängsel?  (läst 4492 gånger)

Mårten Swärd

• Gäst
Någon som fått bidrag för rovdjursstängsel?
« skrivet: 24 jun-10 kl 08:38 »
Tänkte kolla med er om det är någon av er som ansökt om bidrag (och fått det beviljat) för rovdjursstängsel?

Ska snart lägga in en ansökan och tänkte att det kunde vara bra för mig (och andra) att veta vilka argument som har varit lyckade tidigare.

bonnkärring

• livet är trevligt med en katt i knät
    • Medelpad
SV: Någon som fått bidrag för rovdjursstängsel?
« Svar #1 skrivet: 24 jun-10 kl 09:27 »
har fått det beviljat! kan bero på att jag bor nära ett vargrevir.
hade inga argument alls.
tror att han som var ute är lite vargmotståndare :P
man skulle nog kunna bli botad från sina fel ,om man inte trivdes med dom
www.träsktrollet.com

louise

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 24 jun-10 kl 09:56 »
Det måste finnas ett konstaterat revir där man bor, annars får man inget. Tror jag..

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 24 jun-10 kl 10:05 »
För min del är det ju inte varg utan lodjur, men det finns ju föryngring av lodjur i "närheten" och det är ganska lodjurstätt över lag

bonnkärring

• livet är trevligt med en katt i knät
    • Medelpad
« Svar #4 skrivet: 24 jun-10 kl 14:35 »
då ska det inte vara några problem tycker jag.
ring och prata med dom
man skulle nog kunna bli botad från sina fel ,om man inte trivdes med dom
www.träsktrollet.com

kolarslantbruk

• KolarsLantbruk
« Svar #5 skrivet: 18 jul-10 kl 20:25 »
Vi har fått bidrag i flera omgångar. Senast för ett år sedan. Men nu har tydligen EU tagit över detta med rovdjursstängsel och det har blivit mycket krångligare. Men vi gör ett nytt försök nu så får vi om det trillar in några pengar nu också. Men reglerna för detta styrs efter vilket landsskap man bor i så det kan ju vara lite olika. Här finns det ( tror jag) bara lodjur...

Halte

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 21 jul-11 kl 10:53 »
Nu har jag plitat ihop en ansökan om bidrag för rovdjursstängsel men det var något fördjävligt vad det drar iväg i pris om man ska göra det enligt Viltskadecentets direktiv.

För min del fick jag materialkostnaden till 47 000 kronor exklusive moms för 1300 meter stängsel.
Då är det räknat på fårstängsel + 2 eltrådar då rovdjuren det ska säkras mot är lo och varg. Det är en hel del böjar och delvis ordentligt kuperat så det går åt mkt stolpar..

Ni som fått bidrag för rovdjursstängsel, vad har ni haft för kostnader som ni fått godkända?
Ska man ansöka om något bidrag för arbetskostnaden också om man gör arbetet själv?

Fordson

« Svar #7 skrivet: 22 jul-11 kl 08:45 »
Hur gör man om man redan har bra hägn men det behövs "tillskott" för att nå upp till Viltskadecenters norm.
Jag har fyra trådar på allt men behöver borra ner hörnstolpar, en tråd till, lite mer stolp och ett större aggregat tex. Ska jag söka på den kostnaden eller räkna ut vad hägnet kostat totalt? Får man pengarna först eller måste man ligga ute med stålarna i hopp om att det blir beviljat?

Halte

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 22 jul-11 kl 11:16 »
Ja, det sistnämnd undrar jag med.. Svårt att ligga ute med 48 000 + moms.. :)

Men det övriga du undrade är nog inga konstigheter, det blir ju merkostnaden som man söker bidrag för eftersom att som jag har förstått det söker man först och sedan gör man jobbet. Är ganska säker på att man inte man kan få bidrag för sådant som redan är gjort... Det är nog bara skriva i beskrivningen att det gäller en förstärkning av befintligt stängsel i ansökan. Man ska ju sedan specificera kostnaderna och då är det ju bara att räkna upp materialet man räknar med som ska gå åt.

Charlotte

• -
« Svar #9 skrivet: 22 jul-11 kl 11:28 »
Man måste söka bidrag, färdigställa stängslet, få det godkänt för att slutligen få sitt bidrag. Så är det i alla fall i mitt län.
Mvh
Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

zeina66

• Värmland
« Svar #10 skrivet: 22 jul-11 kl 11:51 »
I värmlands län får man 20kr/metern. Man mäter upp hur långt stängslet blir då man får betalt per meter,jag fick ett förhandsbesked om utbetalning såvida jag byggde det så att det fungerade rovdjurs avisande,naturligtvis besiktade det innan utbetalning.

Huruvida ni får bidrag till el-aggregat eller inte,det är jag nyfiken på..så berätta gärna.

Men var beredda på att betala minst hälften av materialkostnaden själva - allt annat är rena glädjekalkyler. Lycka till med era ansökningar
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

Halte

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 02 maj-12 kl 22:15 »
Fick halva bidragsansökan godkänd idag, 20 kronor metern som ev. kan bli 50 kr metern om EU godkänner den höjda ersättningen. Men faan vet om det kan bli något stängsel ändå.. Det var tyvärr så att man inte får ut summan förens det är på plats och godkännt.. Tror tyvärr inte att jag kan få loss de pengarna

Existens?

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 02 maj-12 kl 22:24 »
Tänk bara på att det väl förmodligen funkar som med alla andra stöd att du inte får påbörja innan du fått ett förhandsbesked. Så skaffa det först, om det sen blir nåt av det hela kvittar ju, då avskrivs bara ärendet. Det är ju retligt om man köper in hälften av materialet och sen säger dom att startdatum är när du skickar in blanketten...

Lars Pers Maria

• -
« Svar #13 skrivet: 02 maj-12 kl 22:34 »
Jag har fått beviljat fast enligt de gamla reglerna. Fick dispens för färdigställandet då länsstyrelsen böt handläggare. Jag är nöjd. Men, det är svårt att ligga ute med så mycket pengar. Så är det ju med alla stöd.
Ett tips är att kontakta Rovdjursföreningen där du bor. De har oftast en stängselgrupp som kan hjälpa dig med stänglset så det blir som det ska vara. Jag hade 9-13 pers här två hela helger och ytterligare en dag. Jag står då för all förtäring = billigt! Arbetskraft är dyrt... De bor på vandrarhem eller vad man kommer överens om och deras förening betalar deras boende och resa. Helt fantastiska människor! Vi hade jättetrevligt!
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

621 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser