Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vart köpa?  (läst 4400 gånger)

Mammamu/78

• Västmanland
vart köpa?
« skrivet: 22 jun-10 kl 23:22 »
Känns som att jag borde veta detta men har ingen aning så jag ställer frågan här.
Vart köper man typ havre, vete och korn? Måste man gå knacka dörr hos nån bonde (känns lite knepigt) eller går det att köpa i lösvikt nånstans? Bor i västerås om det finns nåt här i närheten.
Hur gör ni andra som inte känner bönder?

Suss i Sannum

• Västergötland
    • Sannum
SV: vart köpa?
« Svar #1 skrivet: 22 jun-10 kl 23:27 »
Vi köper spannmål i 25 kg säckar antingen hos Granngården eller våra Svenska foder-återförsäljare. Med andra ord, där de säljer foder till höns m fl i övrigt  :).
Här finns en hoper höns i olika raser och japanska/jumbo vaktlar. Titta gärna in på hemsidan och bloggen. Där finns bilder på fjädrarna och lite annat.
www.sannum.eu
http://blogg.sannum.eu

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #2 skrivet: 22 jun-10 kl 23:39 »
Känns som att jag borde veta detta men har ingen aning så jag ställer frågan här.
Vart köper man typ havre, vete och korn? Måste man gå knacka dörr hos nån bonde (känns lite knepigt) eller går det att köpa i lösvikt nånstans? Bor i västerås om det finns nåt här i närheten.
Hur gör ni andra som inte känner bönder?

Vi köpte vete från Lantmännen :)
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 23 jun-10 kl 00:22 »
snordyrt jämför med bonden tycker jag!

trallallaa

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 23 jun-10 kl 07:46 »
Jag tycker du kan knacka dörr tills du hittar en bonde som säljer.
Jag har en bonde precis här bredvid,som säljer både korn och havre för 1 kr kilo.
Jag tar gamla allfoder/fårfor säckar och fyller på en 20 st .
konstigt nog så tycker hönsen bättre om bondens havre och korn,
än Granngårdens,det är inte ofta man kan kombinera gott OCH billigt  ;D .
Så det blir inte lika mycket spill *tummen upp*  ;D.

Bettyboop

• Småland
    • Andersson's Lantgård
« Svar #5 skrivet: 23 jun-10 kl 10:08 »
Granngården har alla varianter.
Om man inte har någon bondekontakt så har man inget val oavsett om det är svindyrt eller ej.
Det är ändå billigare än att köpa färdigblandat hönsfoder.

Och har man inte så många höns blir det ändå inte så dyrt i längden.

Man kan också köpa hönsfoderkoncentrat hos granngården och blanda hälften med havre/vete/kornkross.
Om man inte vill köpa helt färdigfoder.

Men det beror ju på vilka höns man har såklart.

Bor på härlig lantgård med Hästar, katter, kaniner, Rottweiler, Lohmanhöns, Dvärgkochin och Dvärgwyandotter. Odlar massor.

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #6 skrivet: 28 jun-10 kl 16:56 »
Jag gör så, köper hönsfoderkoncentrat (Värp kombi från svenska foder) och blandar med havre, vete och ibland torkad majs. Och så snäckskal så klart.

Jag köper allt på Svenska foders återförsäljare utom havren som jag köper av en bonde i grannskapet. Tyvärr odlar de inte vete här.

Korn gillar inte mina hönor alls. De tyckte inte om allfoder heller.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Bettyboop

• Småland
    • Andersson's Lantgård
« Svar #7 skrivet: 28 jun-10 kl 17:23 »
 :)Har du provat kornkross?

Vi har inte heller någon som säljer vete här utan bara havre och kornkross tyvärr.
Bor på härlig lantgård med Hästar, katter, kaniner, Rottweiler, Lohmanhöns, Dvärgkochin och Dvärgwyandotter. Odlar massor.

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #8 skrivet: 28 jun-10 kl 17:29 »
:)Har du provat kornkross?

Nej, det har jag ju inte gjort, kanske skulle göra det, om jag får tag i det någonstans vill säga, får väl köpa korngryn i affären och testa med kanske...
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Dela detta:

* Inloggade just nu

497 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser