Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hönssäkra växter i inhägnaden?  (läst 1596 gånger)

KiwinSvea

• Gäst
Hönssäkra växter i inhägnaden?
« skrivet: 20 jun-10 kl 14:34 »
Hej!
Trots att mina höns får gå fritt i trädgården vill jag ändå plantera lite buskar eventuellt någon blomma inne i inhägnaden... Någon som har förslag på någon växt höns inte ger sig på men som inte är giftig?

Ägghuvudet

• Halland
SV: Hönssäkra växter i inhägnaden?
« Svar #1 skrivet: 20 jun-10 kl 17:21 »
Hmm jag har inte hört om någon sådan växt,, tror hönsen ger sig på det mesta. Ha lite fler så tar det längre tid innan allt är borta :POch något som växer supersnabbt! Då kanske växten hinner växa till sig igen :D

Sano

• Bohuslän
« Svar #2 skrivet: 20 jun-10 kl 17:53 »
Någon lite högre buske så de inte kommer åt mer än nedtill?
Vad du gör gör fullt och helt, icke styckevis och delt.

AK Corall

• Småland
« Svar #3 skrivet: 20 jun-10 kl 18:31 »
Vi hade syrener i och runt vår förra hönsgård vilket fungerade jättebra. De bet väl av några blad här och där, men inte så buskarna skadades. Tror att fläder också kan fungera, men det har jag inget belägg för annat än att det lär klara sig i kaninhägn.

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #4 skrivet: 20 jun-10 kl 18:48 »
Vi har hallonsnår i ena hörnet av hönsgården, de brukar bli lite avätna i nerkant, men de är rätt rejäla så de klarar sig, halvvuxna kycklingar gillar att kila runt där, få skugga och skydd.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

ramsta

• Uppland
    • Ramsta lasergravyr
« Svar #5 skrivet: 20 jun-10 kl 19:27 »
Vi har vinbär som vi grävde upp och planterade det verkar gå riktigt bra.
http://www.ramstagravyr.se ,6 barn och en helt underbar fru,3 taxar,15 höns

Granbackstove

• Uppland
« Svar #6 skrivet: 20 jun-10 kl 19:35 »
Hassel funkar jättebra, jag hägnade in en ganska stor buske och tänkte att det fick bära eller brista, men den har de lämnat helt i fred. Hallon och vinbär är också roligt att ha, om inte annat för att hönsen är så fantastiskt söta när de hoppar jämfota och flaxar upp för att plocka de åtråvärda röda bären...  Bland örterna har jag märkt att älggräs får vara hyfsat i fred.
Har genbank för bland annat sybehör och blomkrukor från 1900-talet.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #7 skrivet: 20 jun-10 kl 22:21 »
I mitt förra hus planterade jag vinbär och krusbär på stam. Hönsen pickade på det dom nådde men det blev en hel del över till mig också. Dessutom uppskattade de "fallfrukten" om man inte plockade av allt  ;D
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

KiwinSvea

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 20 jun-10 kl 23:02 »
Oj vad många bra tips! Det blir ut med spaden och plantera i morgon!

Dela detta:

* Inloggade just nu

475 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser